רגע לפני הבחירות: ההטבות החדשות של יו"ר ההסתדרות לחברים

בזמן שארנון בר־דוד מתמודד על כהונה נוספת, הארגון דואג לפתי לריבוי אירועים, טיסות וסמינרים ואף להגדלת השי לחג • בהסתדרות סירבו לבקשת גלובס לחשיפת נתוני ההוצאות על תרבות

ארנון בר דוד - יו''ר ההסתדרות / צילום: שלומי יוסף
ארנון בר דוד - יו''ר ההסתדרות / צילום: שלומי יוסף

חברי ההסתדרות קיבלו לאחרונה מסרון לטלפון הסלולרי. בהודעה, הם התבשרו על הקמת מיזם "Friends". מדובר ב"רשת מועדונים חדשה בערי הפריפריה הכוללת 18 אולמות תרבות ברחבי הארץ. מיטב אמני ישראל יופיעו במועדוני Friends בהופעות שיהיו פתוחות לקהל הרחב ובמחירים שיסובסדו לחברי ההסתדרות".

כשנכנסים לקישור במסרון, המסך מתמלא בדמותו של יו"ר ההסתדרות, ארנון בר־דוד. לצידו, המסר: "ההסתדרות גאה להיות הבית של העובדות והעובדים בישראל, וממשיכה לעדכן ולהרחיב את סל השירותים לקידום רווחתכם. רשת מועדוני Friends נולדה לאור החזון שלי להביא תרבות נגישה לכל מדינת ישראל, בדגש על הציבור שמתגורר בפריפריה. מעתה מיטב אמני הארץ יגיעו עד אליכם, ואנו נדאג שתשלמו על כך פחות. מנהריה ועד ירוחם - התרבות בישראל תהיה נגישה לכולם ובמחיר שווה לכל נפש. זה הכוח של סולידריות וזאת העוצמה של ההסתדרות. שלכם, ארנון בר־דוד יו"ר ההסתדרות".

הכרזה על מיזם, רגע לפני התמודדות עיני

הפרויקט, בעלות של כ־5 מיליון שקלים בשנת 2022, הושק ב־2 לפברואר - שבועיים לפני הכרזתו של עופר עיני כי הוא יתמודד לראשות ההסתדרות, וימים ספורים לאחר שרמזים לכך התפרסמו בגלובס. זו לא ההטבה היחידה שההסתדרות מחלקת לאחרונה, רגע לפני הבחירות שיתקיימו במאי הקרוב: כנסים, הופעות, טיולים מעצימים ליום האישה, ומענק מיוחד לסייעות בשווי 2,000 שקל לכל אחת שתעבוד חמישה ימים בחופשת הפסח ובפגרת האביב. המענק האחרון חולק לאחר שסגנו של בר־דוד, אבי יחזקאל, הגיע להפגנת הסייעות בתחילת החודש וביקש מהן לעצור את מאבקן להעלאת שכר. הוא הבטיח כי "יש לנו כסף לחלק". ואכן, הכסף הגיע - מתקציב הרשויות המקומיות.

עובדים מאוגדים בהסתדרות הוטסו לאחרונה לדובאי ולסמינר העצמה נשית בוונציה. על פי ההסתדרות, "בראשית כל שנה המעסיקים מפרישים עבור עובדיהם את דמי החברות באגודות המקצועיות, והעמותות משתמשות בכספים אלו כדי לקדם השתלמויות מסובסדות וסמינרים שכוללים תכנים מקצועיים למען העובדים. במרבית הפעילויות, העובדים הזכאים נדרשים להשתתפות עצמית עבורם ולהשתתפות מלאה עבור מלוויהם".

ההסתדרות הוסיפו כי "העמותות לקידום מקצועי וחברתי מתנהלות מזה שנים רבות באופן עצמאי, ומפוקחות על ידי רשם העמותות".

לפני כשבועיים, הגישו במטה עופר עיני מכתב ליועץ המשפטי להסתדרות בדבר "הפרות חמורות של נהלי הבחירות" בידי מטה בר־דוד, העושה לטענתם שימוש פסול במשאבי ההסתדרות וכספי העובדים. הם מפרטים עשרות הפרות לכאורה של טוהר הבחירות, כולל "מודעה בעניין הגדלת שי לחג לעובדי ההסתדרות, מדובר במהלך חריג בהחלט כאשר ניתן קרדיט לכך ליו"ר ההסתדרות: ‘זה המקום להודות למר ארנון בר דוד יו"ר ההסתדרות על העלאת גובה תווי השי ל־1,000 שקל, ולאחל לו המשך הצלחה רבה’". כנסים נוצלו, לטענתם, כבמה לנאומים, סיורים פוליטיים באמתלה של סיורים מקצועיים פורסמו בפייסבוק של ההסתדרות, ולדבריהם גם קיימת "הקלטה של עובדת הסתדרות שמקיימת שיחות בזמן שעות העבודה ומבקשת מחברי הסתדרות להצביע ארנון".

המאבק בין מטה עיני לבין ההסתדרות ממשיך גם בשאלת כהונתו של אופיר אלקלעי, מנכ"ל ההסתדרות ויו"ר מטה הבחירות של בר־דוד. לטענת מטה עיני, אלקלעי קידם את מועמדות בר־דוד בעזרת סמכויותיו כמנכ"ל. ואכן, בתגובה לטענות, אלקלעי השעה עצמו מתפקיד המנכ"ל ומתפקידים נוספים כמו יו"ר מועדון "ביחד בשבילך". על כן, ענה יועמ"ש ההסתדרות כי אין צורך לדון בהפרות הכללים. אלא שלטענת מטה עיני, השעיית אלקלעי קיימת רק על הנייר.

לדבריהם, "באותו יום ממש (בו אלקלעי השעה את עצמו, ע"א), עלה מר אלקלעי על הבמה באירוע לעובדי ההסתדרות, ולא רק שלא טרח לתת גילוי נאות לגבי השינוי במעמדו, הוא נשא דברים על מגוון סוגיות ניהוליות והישגים של ההסתדרות, ואף הודיע על הרחבת מעגל הזכאים של ביטוח מחלות קשות הניתן כיום למחזיקי כרטיס האשראי של מועדון ביחד בשבילך". הוא גם הפיץ הודעה בקבוצת וואטסאפ של עובדי ההסתדרות מתוקף תפקידו כמנכ"ל, דיבר בכנס כיו"ר "ביחד בשבילך", והוצג באירועים של ההסתדרות כמנכ"ל, ללא הגילוי שהוא למעשה השעה את עצמו. לטענת מטה עיני, אלקלעי אפילו לא מינה ממלא מקום.

מההסתדרות נמסר: "אופיר אלקלעי הקפיד ומקפיד על הוראות ההסתדרות. אי לכך, ועל מנת למנוע השפעה פוליטית מכל סוג שהוא, אף למראית עין, הודיע על החלטתו להפסיק באופן זמני, ועד לתום תקופת הבחירות, את תפקידו כמנכ"ל ההסתדרות. יצוין כי במקביל לכך, ולאחר שהנושא נבחן משפטית, הוא ימשיך לכהן בתפקידו כראש מטה ההסתדרות, ואף זאת בהיקף משרה חלקי ומוקטן".

מטעמו של ארנון בר־דוד נמסר: "סיעת עוגנים בראשותי פועלת לפי חוקת ההסתדרות ומקפידה על לשון החוק - קלה כבחמורה. מנגד, השבוע נחשפנו (בכלכליסט) לפרסום מטריד אודות השיטות העברייניות בהן משתמש עופר עיני, הכוללות גם הפעלת חוקרים פרטיים, ושמעידות בעיקר על סגנונו ודרכי הפעולה של מי שנטש את העובדים וחצה את הקווים לטובת הכסף הגדול של המעסיקים. בנוסף, הוגשו בידי מטה עיני רשימות ומועמדים פיקטיביים - נושא הנמצא כעת בבדיקה משפטית בוועדת הבחירות. ההסתדרות והעובדים צועדים קדימה ולא אתן לאיש להחזיר אותנו לאחור".

אגודה עות'מאנית שלא חושפת את תקציבה

ההסתדרות מוגדרת כאגודה עות’מאנית, ועד שייחשף תקציבה הפומבי, אין לציבור גישה לפירוט התקציב. על כן, ביקשנו בגלובס מההסתדרות את נתוני ההוצאות על תרבות בחודשים האחרונים ובשנים קודם לכן. אך בתגובתם ההסתדרות לא הזכירו מספר, וכשהתעקשנו נענינו ב"זאת תגובתנו, תודה". בתגובה נאמר כי ההסתדרות משיקה בשנים האחרונות תוכניות חדשות עבור העובדים, דוגמת "ביחד בשבילך", "עובדים בריא", "לומדים ומתקדמים", ו"קרן הסיוע ההדדי". הם טענו כי "לא רק שהתוכניות שלעיל לא נשלפו מהמותן, אלא שרובן המכריע דרש תקופות ארוכות של היערכות והכנה".