אל על | פרשנות

אל על מינתה מנכ"לית חדשה, אבל הסיפור האמיתי מסתתר בכלל במינוי אחר

דינה בן טל גננסיה, סמנכ"לית המסחר של אל על העובדת בחברה מזה 14 שנה, היא האישה הראשונה שתעמוד בראש החברה • מלבד אתגרי השוק, היא תצטרך לנווט במציאות ניהול מורכבת תחת יו"ר דומיננטי שמרבה להתערב בעבודת המנכ"ל, וכאשר למשנה שלה מונה עומרי כהן, בן 34 בלבד, הנחשב ליד-ימינו של הבעלים קני רוזנברג

דינה בן טל גננסיה / צילום: רונן דבש
דינה בן טל גננסיה / צילום: רונן דבש

"אני לא רוצה להישמע חנפן לבוסית החדשה שלי, אבל זה מינוי כל-כך נכון לאל על  ולה. את לא מבינה איזו שמחה נשמעה היום במסדרונות החברה" - כך אמר אחד מבכירי אל על, שתיאר את התגובה שהתקבלה לאחר שהוכרז כי דינה בן טל גננסיה תמונה למנכ"לית אל על. "בחירה מצוינת", אמר מנכ"ל אחר, ו"אין ראויה ממנה", אמר בכיר מחברה מתחרה.

ואכן, בן טל גננסיה (48) מביאה עימה ניסיון ארוך-שנים בתחום התעופה בכלל והיכרות מעמיקה עם חברת אל על בפרט, שבה היא עובדת מזה 14 שנים. בן טל גננסיה עבדה הן בחטיבת המסחר כמנהלת ניהול הכנסות, ולאחר מכן כמנהלת החטיבה ובתור סמנכ"לית; והן בחטיבה הפיננסית באל על, שבה עבדה לפני כן.

את הניסיון עתיר-השנים הזה צריכה להביא המנכ"לית הטרייה למשימות המאתגרות שמונחות בפתחה. היא צריכה שלא לאפשר לרעשי הרקע להפריע לה להוביל להתאוששות של אל על, אחרי השנתיים האיומות שעברו על החברה והחובות שהיא המשיכה לצבור במהלכן.

בענף התיירות והתעופה בן טל גננסיה מוכרת כאדם נעים-הליכות, כזו שמסתכלת בגובה העיניים אבל כזו שגם יודעת היטב להיות אסרטיבית כשצריך. לפני שהועסקה באל על, היא שימשה כיועצת חיצונית לחברה כשותפה בחברת הייעוץ TASC, אז גם ייעצה לאל על בתחום מועדון הנוסע המתמיד. עוד נקודה חיובית שתיאמר לזכותה היא היכרות רבת-זוויות עם הענף.

מה יהיה הנושא הראשון שבו תטפל בן טל גננסיה

לא ברור על איזו משימה תסתער המנכ"לית הטרייה לאחר שתיכנס לתפקידה בעוד מספר שבועות - האם לטיפול בשירות, נקודת תורפה שעמה אל על מתמודדות לנוכח זמני המתנה ממושכים; בשדרוג למענה שירות דיגיטלי מחויב המציאות; בשיקום היחסים עם העובדים, לאחר ש-2,000 מחבריהם נפרדו מהחברה בחודשים האחרונים; או שמא בזווית הפיננסית: אל על אומנם שיפרה את הכנסותיה בחסות הביקוש העצום לטוס (והגבוה מהתחזיות לתקופה זו), אבל היא גוררת חוב של יותר מ-2 מיליארד דולר - מחציתו עוד מעסקת ההצטיידות במטוסי הדרימליינר.

רעשי הרקע שהמנכ"לית החדשה תאלץ להתמודד איתם

רעשי הרקע שבן טל גננסיה צריכה לנטרל במידת האפשר הם של מי שנכנסו לחברה הרבה אחריה - ראשית של מי שהתמודד מולה ושכמעט מונה בעצמו למנכ"ל (ואולי זה עוד יקרה בעתיד), עומרי כהן בן ה-34 בלבד.

כהן אף קודם לתפקיד של המשנה למנכ"ל, במקביל לתפקידו כמנהל התפעול בחברה. כהן, יד-ימינו של בעל השליטה באל על קני רוזנברג, הובא לחברה אחרי שהועסק בחברת שירותי הבריאות של רוזנברג בארה"ב.

כהן הוא אדם מוכשר, והוא מעורב מאוד בניהול החברה. יש שאומרים שהמעורבות הזו היוותה חלק ממכלול השיקולים לעזיבתו של המנכ"ל אביגל שורק, שנה וארבעה חודשים לאחר שנכנס לתפקידו. גם יו"ר הדירקטוריון עמיקם בן צבי, שנכנס לחברה לאחר שהוביל להחלפת השליטה בה, מעורב מאוד בקבלת ההחלטות של המנכ"ל, ויש שיגידו מעורב מדי.

בן טל גננסיה, ביחד עם יהודית גריסרו, סמנכ"לית כוח-האדם באל על, הן לא רק הנשים היחידות שמכהנות בתפקידים בכירים בחברה (שבה אין אישה בדירקטוריון אפילו) - הן גם המנהלות היחידות שנותרו בחברה עוד מימיה תחת שליטת כנפיים של תמי מוזס.

בן טל גננסיה תחליף את אביגל שורק, שכאמור הודיע במפתיע על עזיבתו לאחרונה. שורק גויס לאל על בעת ששימש כסגן נשיא חברת הזיקוק האמריקאית דלק US, אליה הוא יחזור כעת כנשיא ומנכ"ל. עזיבתו, שקשורה גם להצעת שכר גבוהה פי ארבעה מזה שהרוויח באל על, מטלטלת עוד יותר את הספינה שצריכה יותר מכל יציבות.

המומנטום חיובי אבל התחרות תכביד

בן טל גננסיה נכנסת במומנטום חיובי - ומראות העומסים בנתב"ג יאוששו עד כמה הביקוש לטוס גבוה - והיא צריכה להמשיך את הקו הזה. אבל ביקוש אינו מספיק - התחרות שעמה מתמודדת אל על תלך ותחריף - גם החברות הזרות רוצות ליהנות מהרצון של כולנו לטוס.

כך למשל יונייטד כבר הודיעה כי תתגבר את קוויה לישראל, חברות התעופה ממדינות המפרץ כובשות נתחי שוק שיגדלו ככל שיתאפשר יותר לטוס למזרח (והן יציעו טיסות קונקשן במסלול מקוצר וזול) וכמובן אל מול חברות הלואו קוסט שביססו מעמדן בישראל.

לפתחה של בן טל גננסיה תונח גם ההחלטה האם למזג לתוך אל על את ארקיע, והיא תוכל להיות חתומה על מהלך היסטורי של צירוף אל על לברית תעופה עולמית - לאחר שבחודשים האחרונים מתנהלים מגעים לצירוף החברה לאחד המועדונים.

הזווית הנשית: המנכ"לית הראשונה

לא רק שאל על בחרה הפעם במנכ"לית שצמחה מתוך החברה - ונדמה שזהו מהלך נכון בעיקר לנוכח התקופה המאתגרת - בהיבט המגדרי מדובר בפעם הראשונה שבו תכהן אישה בתפקיד של מנכ"לית חברת התעופה הגדולה בישראל. ולא סתם, בחברה שומרת שבת שהלכי הדת דומיננטיים בה, שנתח גדול מנוסעיה הם נוסעים חרדים ודתיים בדומה לבעלי החברה. בחירה באישה שתוביל את החזרה אינה מובנת מאליה.

בענף התעופה שיעור הנשים שיושבות על כיסא המנכ"ל הוא שולי אך מצוי במגמת שינוי. לפני שבוע הכריזה חברת התעופה KLM על מינוי של אישה, מריאן רינטל, לתפקיד המנכ"לית - היא תעבוד אל מול אן ריגיי מנכ"לית אייר פראנס. גם מכיוון טורקיה נשמעו בשורות לנשים: חברת התעופה הטורקית פגסוס מינתה לאחרונה את גוליז אוזטורק לתפקיד המנכ"לית. המשותף לה ולבן טל גננסיה הוא שהמינוי מקבל משנה תוקף בחברה שהתרבות הניהולית שלה שמרנית למדי.