מנכ"ל אל על אביגל שורק התפטר מתפקידו; יתמנה למנכ"ל דלק US

שורק הודיע ליו"ר דירקטוריון חברת התעופה עמיקם בן צבי כי החליט לקבל את ההצעה להתמנות למנכ"ל דלק US • הוא נכנס לתפקיד מנכ"ל אל על בתחילת 2021, ועלות שכרו לשנה זו הסתכמה ב-2.5 מיליון שקל • ימשיך בתפקידו באל על בחודשים הקרובים עד למינוי מחליף

מנכ''ל אל על, אביגל שורק / צילום: איל יצהר
מנכ''ל אל על, אביגל שורק / צילום: איל יצהר

קצת יותר משנה לאחר שנכנס לתפקידו, מנכ"ל אל על  אביגל שורק מודיע על התפטרותו. שורק ימונה למנכ"ל דלק US  - חברה ממנה הוא הגיע לאל על, בה כיהן סגן נשיא ובתפקידים שונים במשך כעשור.

"לאחר התלבטות ומחשבה עמוקה, חרף אהבתי הגדולה לאל על והנאתי הרבה מעבודתנו המשותפת, אני מבקש לסיים את תפקידי כמנכ"ל אל על. אני נכון לסייע להמשך הבראת אל על במהלך תקופת המעבר ואף מעבר לכך, ככל שתמצא לנכון", כתב שורק ליו"ר דירקטוריון אל על, עמיקם בן צבי.

שורק התחיל את עבודתו באל על בתחילת 2021, בתקופה המאתגרת ביותר שידעה החברה כמו כלל ענף התעופה העולמי. חודשים ספורים לפני כן הוחלפה השליטה באל על ועברה לידי קני רוזנברג מידי חברת כנפיים של תמי מוזס-בורוביץ'.

שורק, רואה חשבון בהכשרתו, גויס לאל על במטרה להבריא את החברה. הוא הוביל את המשא-ומתן של אל על מול משרד האוצר בכל הנוגע לגיבוש מתווה סיוע שיאפשר לאל על להיחלץ מהקשיים אליהם נקלעה תחת השפעת מגפת הקורונה. בתקופה זו אל על נפרדה משליש מעובדיה, וכיום היא מעסיקה כ-4,300 עובדים ומחזיקה בצי של 45 מטוסים.

בראיון שהעניק שורק לגלובס בחודש ספטמבר האחרון, הוא אמר: "אני נמצא במוד של ניהול משבר". שורק לא מגיע מעולמות התעופה, אולם הוא חשף אז כי "היה לי חלום להיות מנכ"ל בחברה גדולה או משמעותית". 

בסימן התאוששות

בימים אלה אל על נמצאת בתקופה אופטימית ובסימן התאוששות הנובע מהביקוש לטיסות לקראת פסח ולקראת הקיץ. הדרך של אל על להבראה כוללת גם קבלת הלוואה של 130 מיליון דולר מחברת הפניקס, תחתיה היא תשעבד את מועדון הנוסע המתמיד שלה, כשלפניקס תהיה אפשרות לרכוש מניות מהמועדון שפועל כחברה נפרדת.

את הרבעון הרביעי של 2021 סיימה אל על עם הכנסות מהפעלה של 265 מיליון דולר, המשקפות צמיחה של 5% בהשוואה לרבעון השלישי וצמיחה של 137% בהשוואה לרבעון הרביעי של 2020 - שנת הקורונה. ברבעון הרביעי עמד היקף הפעילות של החברה על 46% מהיקף הפעילות בשנת 2019, כעת המספרים גבוהים משמעותית, כשהחברה מתקרבת לממדי הפעילות של 2019.

את 2021 סיימה אל על עם צמיחה של 38% בהכנסות לעומת 2020, ל-857 מיליון דולר, צמיחה של 32% ביחס לנתוני 2019. לאל על יש הוצאות פחת ומימון גבוהות, בעקבות רכישה וחכירה של מטוסים בשנים הקודמות, שגררו אותה להפסד של 413 מיליון דולר ב-2021, בהמשך להפסד של 531 מיליון דולר ב-2020.

רואי החשבון של החברה צירפו לדוחות הערת "עסק חי". עם פרסום הדוחות אמר שורק כי השמיים מתבהרים, וכי "ייקח לנו יותר משנתיים להוריד את רמת המינוף".

על-פי דוחות אל על, עלות השכר של שורק לשנת 2021 הסתכמה ב-2.5 מיליון שקל, שליש ממנה (831 אלף שקל) בגין מענק הסתגלות "שייתכן שיוענק בעת עזיבה החברה". 

לעובדי החברה כתב שורק כי קיבל את ההחלטה לאחר ששקל אותה בכובד-ראש, "במיוחד על רקע אהבתי הרבה לאל על וההזדהות המוחלטת שלי עם כל מה שהיא מייצגת עבור מדינת ישראל. בסופו של דבר בחרתי לסיים את תפקידי, מאחר שהמינוי למנכ"ל דלק US מהווה עבורי סגירת מעגל".

עוד עדכן שורק כי ימשיך בתפקידו בחודשים הקרובים עד למינוי מחליף. ואכן, כעת נשאלת שאלת המחליף: על-פי גורמים בענף, בעלי השליטה והדירקטוריון של אל על עשויים לחפש את המחליף או המחליפה של שורק בתוך החברה ומבין השדרה הניהולית הקיימת.