החוק שימנע מהיבואנים הרשמיים לפגוע בתחרות מגיע לוועדת השרים

אם המשבר הפוליטי לא ימנע את היוזמה, תיקון החוק יסתום פרצות בנוסח הנוכחי המעורפל, שמאפשר כיום ליבואנים הגדולים לעקוף את איסור הפגיעה בתחרות מבלי לעבור על החוק

יבוא מקביל. הוראות החוק החדש ספציפיות יותר ואמורות להוות חסם ממשי לפגיעה בתחרות / צילום: Shutterstock, 89stocker
יבוא מקביל. הוראות החוק החדש ספציפיות יותר ואמורות להוות חסם ממשי לפגיעה בתחרות / צילום: Shutterstock, 89stocker

ביום ראשון אמורה לדון ועדת השרים לענייני חקיקה בתיקון לחוק התחרות, שמטרתו למנוע פגיעה ביבואנים מקבילים מצד יבואנים רשמיים. אם המשבר הפוליטי לא ימנע את היוזמה, תיקון החוק יסתום פרצות בנוסח הנוכחי המעורפל, שמאפשר כיום ליבואנים הגדולים לעקוף את איסור הפגיעה בתחרות מבלי לעבור על החוק.

כך, מוצע להוסיף לחוק התחרות שיקבע כי "יבואן ישיר לא יעשה מעשה שכתוצאה ממנו עלול להיפגע יבוא מקביל או יבוא אישי בענף שבו פועל היבואן הישיר, ובשל כך עלולה להיפגע התחרות בענף".

בניגוד לטיוטה הראשונית שעדיין השאירה מקום לפרשנות, לנוסח הסופי של התיקון נוסף פירוט מעשים שיהוו הפרה על חוק התחרות: "לרבות היות צד להסדר, התניית תנאים מסחריים, שינוי תנאים מסחריים, סירוב לספק, דיווח על סחורה שמקורה ביבוא מקביל באופן המאפשר מעקב אחר שרשרת האספקה, או חלקה, של אותה סחורה".

אם החקיקה תצלח שלוש קריאות בכנסת, בסמכות הממונה על התחרות להטיל עיצומים כספיים תחול גם על ההוראות שבתיקון זה. כלומר, הממונה תהיה רשאית להטיל על מפרי החוק עיצום כספי בסך של עד 8% ממחזור החברה, עד תקרת קנס של 100 מיליון שקל.

הצעה זו, שמרחיבה את יכולת האכיפה של רשות התחרות, מגיעה לאחר שעוד ביולי 2021 פקע תוקפה של הוראת שעה בחוק התחרות, שאפשרה לרשות "לתת הוראות ליבואנים ישירים אשר כתוצאה ממעמדם או התנהגותם קיים חשש כי ייפגע באופן משמעותי יבוא מקביל או יבוא אישי".