האסטרונאוט איתן סטיבה וחבריו לצוות הגיעו בהצלחה לתחנת החלל

הצוות נתקל תחילה בתקלה בניתוב הווידאו מהחללית אך לאחר תיקונה נחת בשלום בתחנת החלל הבינלאומית • המשימה כולה תימשך עשרה ימים, ובהמלכה סטיבה יבצע ניסויים רבים

איתן סטיבה ב- space x / צילום: אורי בורג
איתן סטיבה ב- space x / צילום: אורי בורג

האסטרונאוט הישראלי איתן סטיבה ושלושת חבריו לצוות הגיעו בשלום לתחנת החלל הבינלאומית. זאת לאחר עיכוב בעגינה בגלל תקלה בניתוב הווידאו מחללית הדרגון לתחנה. צוות התחנה תיקן את התקלה ולאחר מכן עגן בתחנה. אתמול שוגרה החללית כחלק מצוות Ax-1 בשיגור פרטי של חברת אקסיום

המשימה כולה תימשך עשרה ימים, ובסוף חג הפסח יתקיים אירוע השיבה לכדור הארץ, הנחשב לחלק המסוכן ביותר במשימה. 

הניסויים שעורך סטיבה בחלל, יצטרפו לגוף הידע הנדרש כדי לתכנן שהות ארוכה יותר של בני אדם בחלל בעתיד, כגון מגורים על הירח או אפילו על מאדים. החלל משפיע כמעט על כל מאפיין בבריאות הגוף, וגם על ההתנהגות של הציוד, המזון והאספקה שהאסטרונאוטים תלויים בה. אולם, קשה לייצר תנאי חוסר כבידה על כדור הארץ הדומים לאלה שישנם בחלל. לכן אנחנו לא מכירים עד היום טוב מספיק את מה שקורה לגוף שלנו, לאמצעי ההגנה עלינו, למכשירי החשמל שלנו ולמזון שלנו בחלל.

30 ניסויים בחלל

בין 30 הניסויים שיערוך סטיבה בחלל, יהיו: ניסוי באבחון גנטי של וירוסים וחיידקים; חקר הכשל החיסוני הנוצר אצל בני אדם בחלל; בדיקה לאבחון זיהום בדרכי השתן בחלל ואבחון הרכב החיידקים בדרכי השתן בחלל; הערכה מרחוק של מצוקה נפשית שנובעת הן מעצם השהות במקום כה רחוק ומוזר והן בשל התלות ההדדית והקרבה הפיזית הבלתי פוסקת ליתר צוות המשימה; ביצוע בדיקות דם ללא מחט; תפקודי ראיה בחלל (הנוזל התוך עיני פתאום לא מושפע מכוח המשיכה, והראיה מתעוותת); צריכת סידן בתנאי חלל, ועוד ועוד.

בנוסף לניסויים הרפואיים, יבדקו השפעות של קרינה על מערכות תקשורת, גידול חומוס בחלל (בתקווה יום אחד לגדל אותו במושבות הקבועות על הירח או במאדים), הדפסת בשר שמקורו בתאי גזע, וכן יבחנו חליפות מונעות קרינה מתוצרת ישראלית, שאמורות בעתיד להגן גם על הנוחתים על הירח.

כמו כן יערוך סטיבה ניסויים שאינם קשורים לשהות של בני אדם בחלל, אלא למיפוי החלל עצמו, ניסויי שאי אפשר לבצע מכדור הארץ. למשל, הוא יעקוב אחר התפרצויות קרני גמא באמצעות מערך חיישנים בדיוק גבוה.

במסגרת התוכנית החינוכית, סטיבה ידגים לילדי ישראל ובעברית, בין היתר כיצד נוזלים מתנהגים במיקרו כבידה, כיצד נראים אזורי אקלים שונים על כדור הארץ במבט מן החלל, והוא גם יספר כיצד נחגגים חגים שונים בתחנת החלל. איך אפשר להדליק נרות שבת בחלל ומה המיקרו כבידה עושה ללהבות? זו תהיה אחת השעלות שייענו במשדר.

במסגרת המשימה יוצגו גם יצירות אמנות שונות, למשל פסל שתכננו האמניות ליאת סגל ויסמין מרוז , הכולל נוזלים אשר משיג את צורתו המיועדת רק בתנאים של חוסר כבידה. כמו כן סטיבה יוציא לפועל עבודת מיצג של האמן אוהד פישוף בשם "כלום בחלל" - זה יהיה כנראה הרגע היחיד שבו סטיבה יעצור הכל, יביט למצלמה ולא יעשה דבר. שאר דקות השהות שלו בחללית מלאות מעש כמעט ללא הפוגה. בנוסף יוצגו עבודות אמנות נוספות בתחנה ובמתחם הבקרה בישראל, וברוח התקופה, עבודות אמנות שקשורות לאירוע ימכרו גם כ-NFT.