הגבלות על ג'נין: איסור כניסת ערבים ישראלים ומניעת יציאת סוחרים

מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף רסאן עליאן הודיע הערב על שורה של הגבלות בג'נין ובסביבתה • ההגבלות נועדו להגביר את הלחץ הכלכלי על ג'נין ולמנוע הברחת מחבלים לתוך ישראל

עמדת בידוק ביטחונית למעבר משטחי יו''ש לירושלים לקראת תפילות הרמדאן מסגד אל אקצא / צילום: Associated Press, Nasser Nasser
עמדת בידוק ביטחונית למעבר משטחי יו''ש לירושלים לקראת תפילות הרמדאן מסגד אל אקצא / צילום: Associated Press, Nasser Nasser

ישראל ממקדת את צעדי המניעה באזור צפון השומרון, ג'נין וסביבותיה - אזור שבו הרשות הפלסטינית לא מצליחה להשליט סדר וארגוני הטרור שולטים בפועל, כולל אלה שמשוייכים לפתח. מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, הודיע הערב (מוצ״ש) כי בתום הערכת מצב ביטחונית הוחלט על שורת מגבלות כלפי תושבי צפון השומרון, לצד המשך המדיניות הקיימת כלפי שאר איו"ש.

בין השאר, הוחלט על עצירה מוחלטת של כניסת ויציאת ערביי ישראל לעיר ג'נין דרך המעברים גלבוע (ג'למה) וריחן. יש לכך שתי סיבות: האחת למנוע את האפשרות להבריח לישראל מחבלים, והשנייה לפגוע בכלכלה של ג'נין וסביבותיה. אלפי ערבים ישראלים מגיעים לעיר בעיקר בשבת ובעיקר בתקופת רמדאן, כדי לרוכש מוצרים במחירים זולים בהרבה מבישראל. מדובר באובדן הכנסות בהיקף של מיליונים רבים.

בנוסף, הוחלט לעצור הוצאת אגריגטים (חומרי בנייה כמו חצץ) בישראל בשיטת D2D (כלומר משאית מג'נין שמגיעה לאתר בנייה בתוך ישראל) דרך המעברים בנפת ג'נין. גם כאן מדובר בצעד ביטחוני שנועד למנוע הברחה של מחבלים לתוך ישראל, ומעתה ההעברה תתבצע בשיטה הישנה של פריקה ממשאית פלסטינית למשאית ישראלית במעברים.

כן הוחלט למנוע כניסת סוחרים ואנשי עסקים בכירים (BMC) תושבי אזור ג'נין לשטח מדינת ישראל. הצעד הזה פוגע כלכלית ועסקית באזור ג'נין ונועד להפעיל לחץ על הרשות הפלסטינית לפעול נגד ארגוני הטרור באזור. מנגד יציאת פועלים לישראל ושאר הנושאים האזרחיים יימשכו באופן שגרתי תוך הגברת הבידוק במעברים. לפחות 15 אלף פועלים מגיעים לישראל מג'ינין וסביבותיה לענפי הבניין והחקלאות, וההחלטה נועדה למנוע פגיעה בחקלאים ובקבלנים הישראלים.

ענישה לא כלכלית שנקבעה היא שלילת אפשרות ביקור משפחות (במסגרת 5,000 היתרים שאושרו למטרה זו בחודש רמדאן) מתושבי נפת ג'נין. מדובר גם בצעד ביטחוני למניעת מעבר מחבלים. 

אתמול (ש') החליטו ראש הממשלה, שר הביטחון, השר לבטחון פנים ובכירי מערכת הביטחון לא לעצור את ההקלות לכניסת פלסטינים לתפילות רמדאן במסגרי הר הבית, למרות הפיגוע בתל אביב. החשש הוא כי ביטול ההקלות ייצור עימות עם המוני פלסטינים וישמש עילה למהומות עממיות. בד בבד הכוונה היא ליצור בידול בין המחבלים הבודדים לכלל האוכלוסייה ולהימנע מענישה קולקטיבית. המשמעות היא תגבור כוחות גדול במיוחד בירושלים, עם כניסת אלפי מתפללים לתפילות יום שישי הראשון של רמדאן במסגדים.