תוכניות "ויזה תמורת השקעה" נבחנות מחדש על רקע פלישת רוסיה לאוקראינה

עשירי רוסיה הם בין הרוכשים הגדולים בעולם של אזרחויות זרות, באמצעות תוכניות "אשרת זהב", המאפשרות הנפקת דרכון או אשרת שהייה למשקיעים • הסנקציות נגד האוליגרכים הביאו מדינות רבות להגביל, ובמקרים מסוימים אף להפסיק, את התוכניות המוזהבות

Aerial view of Birgu city. Marina bay, yachts, boats. Malta country / צילום: שאטרסטוק
Aerial view of Birgu city. Marina bay, yachts, boats. Malta country / צילום: שאטרסטוק

15 מדינות האיחוד האירופי, לצד בריטניה, ארצות הברית ואיחוד האמירויות, המציעות דרכונים מוזהבים או אשרות למשקיעים, שוקלות כעת להטיל מגבלות על תוכניות התשלום עבור אזרחות, בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה. בהצבעה שנערכה בחודש שעבר על ביטול הדרגתי של תוכניות אזרחות לפי השקעה, מנהיגי אירופה אמרו כי התוכניות הפכו ל"דלת אחורית לכסף מלוכלך".

שלוש מדינות האיחוד האירופי המציעות דרכונים מוזהבים - בולגריה, קפריסין ומלטה - כולן מפסיקות בהדרגה או שוקלות לסיים את התוכניות שלהן. 12 מדינות האיחוד האירופי המציעות ויזות מוזהבות או היתרי שהייה להשקעות, ביניהן פורטוגל, לטביה, יוון, ספרד והונגריה, שוקלות גם הן מגבלות חדשות על התוכנית, או ביטולן. בריטניה מתכננת לבטל את תוכנית ויזת הזהב שלה, המעניקה לאזרחים זרים תושבות קבע אם ישקיעו לפחות 2.7 מיליון דולר.

על פי נתונים של ממשלת בריטניה, שמונה אוליגרכים רוסים שעליהם הוטלו סנקציות בעקבות קשרים עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, קנו בעבר את דרכם לבריטניה במסגרת תוכנית "ויזת משקיע". התוכנית מאפשרת לאזרחים זרים להגיש בקשה לתושבות קבע בתוך חמש שנים ואף פחות, בהתאם לגובה ההשקעה. לפי פרסום של הפייננשל טיימס, בריטניה העניקה 798 אשרות משקיעים בין ספטמבר 2020 ל-2021 - מהן 82 הוענקו לאזרחים רוסים.

בריטניה ביטלה את תוכנית אשרת המשקיעים בחודש שעבר, על רקע החמרה ביחסים עם רוסיה, עוד לפני שהחלה הפלישה לאוקראינה.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

פורטוגל: הוויזה מתחדשת כל שנתיים

כאמור, בריטניה אינה היחידה שיש לה תוכניות המציעות אשרת משקיעים לעשירים, רוסים או אחרים. פורטוגל מציעה אשרות שהייה לשנתיים לאנשים שהשקיעו במדינה, לפעמים גם עבור השקעות נמוכות בסדר גודל של 200 אלף דולר, בהתאם למקום שבו הכסף מושקע. ניתן לחדש את הוויזה בקלות כל שנתיים, כל עוד ההשקעה נשמרת, עם אפשרות להגיש בקשה לאזרחות פורטוגלית לאחר חמש שנים. בנוסף, בעלי ויזת זהב יכולים לשהות בפורטוגל רק שבעה ימים בשנה ולשמור על מעמדם.

מלטה הולכת צעד רחוק יותר, ומציעה אזרחות מוחלטת למי שמוכן להשקיע כ-1.1 מיליון דולר במדינה. מכיוון שמלטה חברה באיחוד האירופי, תוכנית דרכוני הזהב של המדינה מעניקה יתרון נוסף: רכישת דרכון מלטי מעניקה לבעלים את האפשרות לחיות ולעבוד בכל מדינה באיחוד האירופי. לפי ה-Times of Malta, 54.3% מהמועמדים לתוכנית "דרכון תמורת מזומן" של מלטה היו אזרחים רוסים, בעת ההשקה ב-2014.

זה זמן רב שמנהיגי אירופה מותחים ביקורת על תוכנית אזרחות המשקיעים של מלטה, והלחץ התגבר כמובן לאחר פלישת רוסיה לאוקראינה. מנהיגי המערב הביעו נכונות לנקוט מאמצים "להגביל את מכירת האזרחות - מה שנקרא דרכוני זהב - שמאפשרת לרוסים עשירים המחוברים לממשלת רוסיה להפוך לאזרחים של מדינותינו ולקבל גישה למערכות הפיננסיות שלנו".

מלטה היא אחת ממעט מדינות שמציעות אזרחויות למכירה, לצד טורקיה, דומיניקה וסנט קיטס ונוויס, ואכן, בעקבות הפלישה הרוסית והלחץ שהפעיל המערב, ב-2 במרץ השעתה מלטה את תוכנית דרכוני הזהב שלה לאזרחים רוסים ובלארוסים.

לפי רשת CNN בפורטוגל, אזרחים רוסים שהגישו בקשה לאשרת זהב הכניסו 308 מיליון דולר לכלכלת המדינה בעשור האחרון. יומיים לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה הודיע שר החוץ הפורטוגלי אוגוסטו סנטוס סילבה כי פורטוגל תפסיק להנפיק ויזות השקעה לאזרחים רוסים.

עם זאת, ישנו אוליגרך רוסי אחד עם אזרחות פורטוגלית, שלא קיבל את מעמדו מהיותו עשיר. בשנת 2021, רומן אברמוביץ’ - המיליארדר ועד לאחרונה הבעלים של מועדון הכדורגל האנגלי צ’לסי - קיבל אזרחות במסגרת תוכנית המעניקה אזרחות לצאצאי היהודים הספרדים שגורשו מפורטוגל לפני 400 שנה. בחודש שעבר פורטוגל הודיעה כי היא מתכוונת לתקן את החוק הזה, כדי למנוע "מניפולציות" שלו.

רומן אברמוביץ' / צילום: Reuters, Maxim Shemetov
 רומן אברמוביץ' / צילום: Reuters, Maxim Shemetov

התוכניות השונות ל"אשרה בעבור השקעה" מסייעות באופן משמעותי לכלכלות של מדינות אירופה הנמצאות במשבר או מתמודדות עם קשיים. גם בלטביה, תוכנית ויזת הזהב נתנה הזדמנות לעשירים לרכוש תושבות, בהתאם לדרישות השקעה ספציפיות. כעת, הרשויות הלטביות הודיעו כי המדינה מתכוונת לזנוח את תוכנית ויזת הזהב, בדגש על כך שהאיסור יחול על אזרחי רוסיה ובלארוס.

איחוד האמירויות: מקלט לכוכבי בוליווד

גם בצד השני של העולם הדלת פתוחה למשקיעים עשירים. בשנת 2019 השיקה איחוד האמירויות תוכנית להענקת אשרת שהייה לחמש שנים לכל מי שמשקיע 1.4 מיליון דולר באזור, ואשרה לעשר שנים למי שמשקיע 2.7 מיליון דולר בקרנות או בחברות של האמירויות. התוכנית נועדה לעזור לתמוך בכלכלת המדינה בעקבות השפעות הקורונה.
התוכנית התגלתה כפופולרית בקרב הודים עשירים, כולל כמה מכוכבי בוליווד, שניצלו את תנאי המיסוי הקלים של דובאי. אוליגרכים רוסים, לפי הדיווחים, משקיעים גם הם בנדל"ן בדובאי. לפי הניו יורק טיימס, לפחות 38 אנשי עסקים בעלי קשרים עם ולדימיר פוטין החזיקו בבעלותם אחוזות בשווי של למעלה מ-318 מיליון דולר בדובאי.

גם בארצות הברית, הידועה במדיניות ההגירה הנוקשה שלה, קיימת תוכנית ויזה מוזהבת, המאפשרת קבלת אשרה עבור השקעה. בעלי הון המעוניינים באזרחות אמריקאית יכולים להגיד בקשה לויזה EB-5, המבטיחה מעמד תושבות למי שמשקיע מאות אלפי דולרים בארצות הברית.

ישנן שתי דרכים למשקיעים לקבל את מעמד התושבות: אחת היא להשקיע בחברה אמריקאית המעסיקה לפחות 10 אמריקאים, והשנייה היא השקעה ב"מרכז אזורי" - פרויקט שאושר על ידי שירותי ההגירה והאזרחות האמריקאיים, במטרה לייצר חיבור בין משקיעים בינלאומיים למפתחים מקומיים הזקוקים למימון. פרויקט ההדסון יארדס בניו יורק היה מרכז אזורי כזה, ו-1.2 מיליארד דולר מהמימון שלו הגיע ממשקיעי EB-5.
בחודש שעבר הגיעו המחוקקים בקונגרס להסכם רפורמה ואישור מחדש של תוכנית הוויזה EB-5. השינויים כללו הגדלת ההשקעה הנדרשת באזורי אבטלה גבוהים מ-500 אלף שנדרשו עד כה ל-800 אלף דולר, ותוספת של 50 אלף דולר למיליון שנדרש בפרויקטים אחרים. השינויים כוללים גם הגברת המעקב אחר התוכניות וסינון מפורט של בקשות על ידי המחלקה לביטחון פנים.