הרווח של הנהגים, הקופון של המדינה: "לשים על אגד מיליארד שקל יותר מההצעה הבאה – מטורף בכל קנה מידה"

הסכום שקבוצת מגדל-קרסו-קרן אלומה הציעה לשלם עבור מחצית ממניות אגד הפתיע גם את מנהלי חברת התחבורה הציבורית, הדורשים תשלום מיידי של 15% מהסכום • הסכום שיקבל כל חבר אגד ממימוש מלוא החזקותיו בחברה יעמוד על כ-4.2 מיליון שקל ברוטו, בעוד שהמדינה צפויה לגזור קופון של כ-1.4 מיליארד שקל מכספי המכירה

''שווי מטורף בכל קנה מידה''. אגד
''שווי מטורף בכל קנה מידה''. אגד

רבים בשוק ההון הופתעו בסוף השבוע, עם היוודע הסכום שמוכנה לשלם הקבוצה הזוכה במכרז לרכישת השליטה בחברת התחבורה הציבורית אגד. ביום שישי הודיעה אגד לקבוצה, המורכבת מחברת הביטוח מגדל , יבואנית הרכב קרסו מוטורס  וקרן ההשקעה בתשתיות אלומה , כי היא צפויה לזכות במכרז, לאחר שהגישה הצעה לרכישת 50.01% מהמניות תמורת סכום המשקף לאגד שווי חברה של 5.6 מיליארד שקל - גבוה במיליארד שקל מההצעה הבאה בתור.

על פי תנאי המכרז יש לחברי אגד, המחזיקים כיום בבבעלות המלאה בחברה, אופציית מכר (PUT) שתאפשר להם לממש מניות לפי השווי שגולם לאגד בהצעה הזוכה, בתקופה של שלוש שנים.

 
  

נראה שההצעה, הגבוהה בהרבה מהציפיות, הובילה את אגד להכניס תנאי חדש ומפתיע שלא היה במכרז, וכשהודיעה על תוצאות המכרז ביום שישי, ביקשה כי הזוכות ישלמו לה 15% מסכום הצעתן - תשלום של 420 מיליון שקל - הנגזר מהצעה של 2.8 מיליארד שקל עבור מחצית ממניות אגד - בשבועיים הקרובים (עד 25 באפריל). מדובר בדרישה משמעותית להוכחת רצינות כוונתם של הגופים שזכו. במקביל, תתכנס בקרוב אסיפת בעלי המניות של אגד, שמורכבת מחברי אגד (כ-1,300 במספר) כדי לאשר את העסקה.

מחויבת להשלים הכנסת שותף עד מאי

כאמור, ההצעה של קבוצת מגדל-קרסו-אלומה משקפת לאגד שווי הגבוה במיליארד שקלים מההצעה הבאה אחריה, של קבוצה בראשות קרן התשתיות קיסטון, ומן הסתם גבוה עוד יותר ביחס לסכומים של מתמודדות בולטות נוספות, שלא הגיעו לשלב הסופי.

אגד התחייבה כחלק מהסכם הסובסידיה שלה מול מדינת ישראל, שנחתם ב-2018 ותקף עד לשנת 2029, להכניס משקיע שיחזיק ב-50% לפחות מהחברה. כחלק מההסכם מחויבת אגד להשלים עד לחודש מאי הקרוב את הכנסת השותף, וביום שישי התקשרה לקבוצה הזוכה כדי לבשר לה על זכייתה.

במקרה שמסיבה כלשהי התהליך לא יסתיים בהצלחה, למדינה יש אפשרות להטיל קנסות על אגד, וייתכן שבתרחיש שלילי גם לקחת לה חלק מהאשכולות שבהם היא מפעילה את קווי התחבורה הציבורית שלה.

 לפי הערכות של גורמים המקרובים למכרז, בשל השווי הגבוה שניתן לאגד בהצעה ותנאי הריבית המשתנים בעולם, עלולים להיווצר אתגרים בסגירה הפיננסית של העסקה בהמשך.

"הסכום הראשוני הוא לא 'ביג דיל', אבל נשאלת השאלה האם הצדדים מוכנים לשים כסף מזומן, כשיש סיכוי שהם יגלו בעיות בהמשך בסגירה הפיננסית של העסקה", אמר גורם המקורב למכרז, בהתייחסו לדרישת התשלום החדשה של אגד מהזוכות.

לדבריו, "מדובר במכרז שהתמודדו עליו עוד ארבע קבוצות שבחנו בו כל פסיק ואות. ההצעה הזוכה גבוהה במיליארד שקל מההצעה הבאה בתור, וזה יכול לייצר קשיים בסגירה הפיננסית.

"אם המוסדיים שהתמודדו במכרז ולא זכו הציעו לאגד, בצורה הכי אגרסיבית, שווי של 4 עד 4.5 מיליארד שקל, אז איך עכשיו הם יעמידו מימון לגופים הזוכים בהיקפים גבוהים כל כך?", מוסיף הגורם המקורב. "בנוסף, גם תנאי השוק השתנו בחודשים האחרונים. הריביות בעולם מטפסות, וכשהגישו את ההצעה לא ידעו שיטפסו ככה. אגד היא חברה תפעולית, לא נכס מניב, ויש סיכון גבוה יותר. לשים שם מיליארד שקל יותר - זה מטורף בכל קנה מידה".

באשר למוכרים בעסקה: בהנחה של מכירת כל מניותיהם בחברה יקבל כל אחד מחברי אגד סכום של כ-4.2 מיליון שקל ברוטו (מחצית מהסכום מיידית ומחציתו עם מימוש אופציית המכירה של יתרת המניות). 

מי שעוד צפויה להרוויח בצורה משמעותית מהעסקה, ככל שתושלם בהצלחה, היא המדינה. לפי ההסכם של המדינה עם אגד, היא זכאית לקבל מחברת התחבורה 25% מהסכום שישולם עבור מניותיה.

כלומר, מדובר בסכום של 700 מיליון שקל בגין מכירת מחצית ממניות אגד, ובתשלום דומה עם השלמת המכירה של יתרת המניות (בהנחה שכל 1,306 חברי אגד יממשו את מניותיהם בחברה). כך, שבסך הכול מדובר בתשלום של עד 1.4 מיליארד שקל. לסכום זה יש להוסיף את גם את מס רווחי ההון בשיעור של 25% שישלמו חברי אגד שיחליטו לממש את המניות שלהם, אשר יזרום לקופה הציבורית.

שטחי נדל"ן בשווי מוערך של 1.5 מיליארד שקל

אגד מפעילה צי של מעל 4,000 אוטובוסים. לחברה יש 9,100 עובדים, ומתוכם 6,760 נהגים. הכנסות החברה מסתכמות ביותר מ-4 מיליארד שקל בשנה, כשבשנים האחרונות נרשמו תנודות בשל הסגרים בתקופת הקורונה.

פעילות אגד כוללת גם שטחי נדל"ן בשווי מוערך של 1.5 מיליארד שקל. מדובר בעיקר בשטחי מוסכים, מרכזי תפעול, שטחי מסחר ומשרדים. החברה מנהלת 50 אתרים ברחבי הארץ, המתפרסים על פני 746 אלף מ"ר, מתוכם היא מחזיקה ב-21 אתרים בשטח של 394 אלף מ"ר. האתרים פרוסים בכל רחבי הארץ, וכוללים בין היתר 47 דונם בחוף הכרמל בחיפה, 44.9 דונמים בחולון, תחנה מרכזית בשטח 10 דונמים בלוד ונכסים רבים נוספים.

ב-2020 הסתכמו ההכנסות של אגד ב-3.6 מיליארד שקל, ירידה של 10% בתוך שנה, בשל השלכות המגפה. ה-EBITDA (רווח לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות) טיפס ב-8% ב-2020, ל-703 מיליון שקל.

אגד צפתה בעת המכרז, כי ב-2021 יצמחו הכנסותיה לכ-4 מיליארד שקל, וכי ב-2022 הן יצמחו ב-8.3% ביחס ל-2021, ל-4.32 מיליארד שקל. הן צפויות להמשיך ולגדול ל-5.9 מיליארד שקל עד לשנת 2029, כשה-EBITDA של החברה יעלה מ-856 מיליון שקל ב-2021 ל-1.06 מיליארד שקל השנה, וצפוי להגיע ל-1.65 מיליארד שקל ב-2029.

אז מה ראו הזוכים באגד שכל כך הלהיב את הדמיון שלהם עד שהציעו את הסכום הנדיב? מקורב לאחד הגופים בקבוצה הזוכה טוען, כי "יש בעסקה הזאת פוטנציאל צמיחה עצום. אגד היא השחקן המוביל והדומיננטי בישראל בתחום התחבורה הציבורית".

"הזוכים ראו בביצועים של החברה, בציוני השירות שקיבלה ממשרד התחבורה וביכולות שלה לגדול באשכולות השונים, אפשרויות לצמיחה גדולה", אומר גורם אחר המקורב למכרז. "המדינה מממנת את החלפת צי האוטובוסים של אגד, וזה יוביל לשיפור ברווחיות התפעוליות שלה. זו חברה שתפעיל את הקו של הרכבת הקלה, והצדדים יפעלו כנראה להוציא את הנדל"ן שלה החוצה כדי להציף ערך. יש כאן חברה במינוף נמוך עם תזרים חזק".

איציק וייץ, מנכ"ל קרסו מוטורס, המשתייכת לקבוצה הזוכה, פרסם התייחסות רשמית לזכייה, ואמר כי בחברה "רואים בעסקת אגד חלק משמעותי באסטרטגיית הצמיחה של קרסו מוטורס בעולם שירותי התחבורה, בהמשך ישיר לעסקת רכישת קל אוטו שביצענו אשתקד".

וייץ רמז לעסקת ההשקעה שאותה הוביל בקל אוטו בספטמבר 2020, שלאחריה הורמו גבות לגבי התמחור של חברת הליסינג. באותה עסקה רכשה קרסו את קל אוטו ללא תמורה, כשיש לה חוב של 1.5 מיליארד שקל. אולם בהמשך התבררה העסקה כמוצלחת. בסיכום 2021 עלו הכנסות מגזר הליסינג ב-31% ל-1.7 מיליארד שקל, והרווח המגזרי הוכפל פי שניים ל-200 מיליון שקל.

מה התוכניות לעתיד של הזוכות? גורם המקורב לצד הזוכה העריך שבהמשך תבוצע הנפקה בבורסה של אגד. עדיין לא ברור לפי שעה אם תפוצל פעילות הנדל"ן, או שהשותפות יבחרו להוביל מהלכי מימון מסיביים של אגד באמצעות שוק ההון, אך מהלכים כאלה צפויים לצאת לדרך לאחר השלמה של העסקה".

תעודת זהות | אגד

פעילות: הפעלת תחבורה ציבורית בישראל, אגד היסעים (תיירות ושאטלים), הפעלת הקו האדום ברכבת הקלה בגוש דן (מתמודדת על מכרזים עתידיים נוספים), החזקות בתחבורה ציבורית בפולין (מוביליס) ובהולנד (EBS), מחזיקה בנכסי נדל"ן בישראל בשווי 1.5 מיליארד שקל (מוסכים, שטחי תפעול ותחזוקה)
היסטוריה: הוקמה שנת: 1920, כאשר ביישוב העברי רכשו מהבריטים משאיות והסבו אותן לכלי תחבורה ציבורית
נתונים: בעלת צי של 4,000 אוטובוסים (מהם 2,832 בישראל), 6,760 נהגים, ובסך הכול 9,100 עובדים. בחברה 1,306 בעלי מניות