לקראת מאבק שליטה? סטארבורד "מתוסכלת מביצועי החסר של מניית לייבפרסון ומודאגת מהירידה בשיעור הצמיחה"

הקרן האקטיביסטית הודיעה לפני מספר שבועות על מועמדים מטעמה לדירקטוריון, ושלחה בשבוע שעבר מכתב עם נימוקים בנושא • לייברפסון בתגובה: "מקבלים בברכה פידבק ממשקיעים; ייצרנו בחמש השנים האחרונות החזר של מעל 250% לבעלי המניות"

רוברט לוקאסיו,  מייסד ומנכ''ל לייבפרסון / צילום: אתר החברה
רוברט לוקאסיו, מייסד ומנכ''ל לייבפרסון / צילום: אתר החברה

קרן ההשקעות האקטיביסטית Starboard Value, שנכנסה להשקעה בחברת הטכנולוגיה לייבפרסון לפני כחודש וחצי, שלחה בסוף השבוע מכתב לדירקטוריון החברה (שהועבר גם לרשות ניירות הערך של ארה"ב וכך לכלל המשקיעים) ובו הסבר על המניעים שלה בדרישה לשנות את הרכב הדירקטוריון בחברה. למחרת הגיבה הנהלת החברה תגובה לקונית למדי. בכך למעשה נפתח רשמית מאבק הפרוקסי בלייבפרסון, כשהשאלה המרכזית היא האם סטארבורד תצליח לסחוף איתה עוד בעלי מניות ולהשפיע כפי שהיא מתכננת, או שההנהלה תצליח לבלום את הניסיון.

סטארבורד, קרן השקעות מניו יורק, מחזיקה כיום ב-9.7% ממניות לייבפרסון . הקרן משקיעה בחברות שנסחרות בוול סטריט אשר להערכתה מוערכות בחסר רב, והיא פועלת באופן אקטיבי לטובת הצפת ערך וזיהוי הזדמנויות באותן חברות. לעיתים המהלך מלווה במאבקי שליטה, כפי שהיה למשל במקרים קודמים בחברת התרופות פריגו ובחברת הטכנולוגיה מלאנוקס; בשתיהן לבסוף הגיעו הצדדים להסכמי פשרה.

לייבפרסון, בניהולו של המייסד רוברט לוקאסיו, היא חברה אמריקאית שנסחרת בנאסד"ק ובמקביל גם בבורסה בת"א (לחברה יש פעילות גם בישראל) ושווי השוק שלה הוא 1.85 מיליארד דולר. החברה מספרת פתרונות SaaS (תוכנה כשירות) לארגונים, לצורך ניהול שירות הלקוחות שלהם. בסוף פברואר צנחה מניית החברה לאחר פרסום דוחות מאכזבים, ונמחק מעל רבע משווי החברה. אלא שאז נודע על כניסת סטארבורד להשקעה בחברה ועל כוונתה לפעול למינוי דירקטורים מטעמה, והמניה זינקה.

למעשה, החלה הקרן לבנות את הפוזיציה בלייבפרסון כבר בתחילת השנה, כשרכשה מניות במחירים של מעל 30 דולר ולאחר מכן מעל 20 דולר, ולאחר פרסום הדוחות המאכזבים היא רכשה עוד מניות במחירים שנעו סביב 18 דולר. כיום מחיר המניה הוא כ-25.5 דולר.

מודאגים מהידרדרות הביצועים מהפיננסיים

במכתב ששלחה סטארבורד לדירקטורים, עליו חתום מנהל הקרן פיטר פלד, נכתב כי "ביצענו השקעה משמעותית בלייבפרסון משום שאנחנו מאמינים בחזון של החברה ובהצעת הערך שלה. הבדיקות שלנו מעלות כי לחברה יש את הטכנולוגיה המתקדמת ביותר, וכי פתרונות המסרים שלה מדורגים גבוה בקרב הלקוחות הגדולים".

בקרן פונים לדירקטורים וכותבים: "אנחנו בטוחים שאתם חולקים איתנו את התסכול מביצועי החסר של המניה", ומוסיפים כי רק בשנה שלפני הדיווח הראשון על החזקות הקרן בחברה, המניה איבדה 69% בזמן שמדד נאסד"ק  עלה ב-5%, והחברות הדומות ללייבפרסון (לפי הקרן) איבדו כ-13%. גם בהסתכלות לאורך טווח ארוך יותר מניית לייבפרסון מניבה ביצועי חסר בהשוואה לחברות הדומות לה.

בסטארבורד מציינים את הידרדרות הביצועים הפיננסיים של החברה, כשלדבריהם בזמן הקורונה הייתה תקופה קצרה של שיפור בשיעורי הצמיחה והרווחיות כשעסקים מיהרו לאמץ אפליקציות וירטואליות לטיפול בלקוחות. עם זאת, המגמה השתנתה ושיעורי הצמיחה ירדו משיא של 38% בזמן המגפה (רבעון ראשון של 2021) ל-18% ברבעון הרביעי. "מדאיגה יותר העובדה שבתחזית החברה, שיעור הצמיחה האורגני צפוי לרדת ל-11%", הם מוסיפים. במקביל הם מצביעים על עלייה בהוצאות התפעוליות בשנים האחרונות. "ישנה הזדמנות משמעותית לשיפור הביצועים", מעריכים בקרן. "אנחנו מאמינים בהזדמנויות שלפני החברה ואנחנו כאן כדי לעזור להנהלה ולדירקטוריון".

כאמור בתגובה למכתב פרסמה לייבפרסון תגובה ולפיה, "לייבפרסון מקבלת בברכה פידבק ממשקיעים". החברה הוסיפה כי חברי הדירקטוריון של לייבפרסון והנהלתה ניהלו דיאלוג קונסטרוקטיבי עם פלד וסטארבורד והם נותרים מחויבים לשרת את האינטרס של כלל בעלי המניות.

לפי החברה, היא מובילת השוק בתחומה ובמסגרת הפלטפורמה שלה בוצעו ב-2021 שיא של 1.5 מיליארד שיחות. "ההכנסות ב-2021 צמחו ב-28% ל-470 מיליון דולר. החברה ייצרה בחמש השנים האחרונות החזר של מעל 250% לבעלי המניות", נכתב בהודעת לייבפרסון. עוד הוסיפה החברה כי הדירקטוריון יודיע על המלצותיו בנוגע למינוי דירקטורים לקראת האסיפה השנתית של בעלי המניות.