183 ילדים נהרגו ו-342 נפצעו באוקראינה מאז תחילת המלחמה

האו"ם מזהיר מפני אונס ואלימות מינית כלפי נשים וילדים באוקראינה • משרד התובע הכללי של אוקראינה פרסם היום הודעה לפיה 183 ילדים נהרגו ו-342 נפצעו מאז פלישת רוסיה למדינה • שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב הבהיר כי מוסקבה לא תשהה את פעילותה הצבאית באוקראינה לפני הסבב הבא של המו"מ

הריסות בבוצ'ה, היום / צילום: Associated Press, Rodrigo Abd
הריסות בבוצ'ה, היום / צילום: Associated Press, Rodrigo Abd

22:47

4,354 איש פונו מאוקראינה במסדרונות הומניטריים היום, כך לפי סגנית ראש ממשלת אוקראינה, אירינה ורשצ'וק.

21:44

משרד התובע הכללי של אוקראינה פרסם היום הודעה לפיה 183 ילדים נהרגו ו-342 נפצעו מאז פלישת רוסיה למדינה. "נכון ל-11 באפריל 2022, יותר מ-525 ילדים נפגעו באוקראינה כתוצאה מהפלישה המזוינת לארצנו על ידי הפדרציה הרוסית", נכתב. "183 ילדים מתו ויותר מ-342 נפצעו. הנתונים הללו אינם סופיים, שכן מתבצעת עבודה בשטחים הכבושים זמנית והמשוחררים".

נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, אמר מוקדם יותר היום כי עשרות אלפי בני אדם נהרגו בעיר הנצורה מריופול.

20:02

"הדיווחים הרבים על אונס ואלימות מינית נגד נשים וילדים אוקראינים חייבים להיחקר באופן יסודי ועצמאי", אמרה סימה באהוס, מנכ"לית ארגון האו"ם לקידום והעצמת נשים.

"השילוב של עקירה המונית עם נוכחות גדולה של חיילים ושכירי חרב, והאכזריות המופנית כלפי אזרחים אוקראינים, העלה דגלים אדומים", הוסיפה באהוס. לדבריה, קיים סיכון מוגבר לסחר בבני אדם במעברי הגבולות, ונשים צעירות ובני נוער ללא ליווי נמצאים בסכנה גדולה יותר.

באהוס נשאה נאום בפני מועצת הביטחון של האו"ם בניו יורק עם שובה ממולדובה, שם צפתה בסיוע ההומניטרי ובמקלטים הזמניים שהוקמו עבור האנשים הנמלטים מאוקראינה. לפי ההערכות, כיום יש 95 אלף אוקראינים שברחו למולדובה.

ארגון האו"ם לקידום והעצמת נשים עובד כעת עם צוותי סיוע לפליטים וצוותי חברה אזרחית במולדובה כדי "להבטיח שהטבע המגדרי של המשבר הזה יטופל באמצעות תגובה רגישה מגדרית".

"תגובה רגישת מגדר וממוקדת-ניצולים חייבת להיות בלב של כל פעולה הומניטרית", הסבירה באהוס. היא ציינה כי למרות כל האלימות, "נשים ממשיכות לשרת ולהוביל את הקהילות שלהן ולתמוך בעקורים פנימיים". "נשים מהוות 80% מכלל עובדי הבריאות והשירותים הסוציאליים באוקראינה, ורבות מהן בחרו שלא להתפנות", הוסיפה. "שמעתי מנשים במקלטים שגם הן לקחו על עצמן תפקידי מנהיגות".

למרות זאת, נשים נעדרות ברובן מצוותי המשא-ומתן. באהוס קראה למועצת הביטחון ולכל המדינות החברות באו"ם "להבטיח השתתפות משמעותית של נשים ונערות, כולל מקבוצות שוליים, בכל תהליכי קבלת ההחלטות, שלום, דיפלומטיה ותהליכים הומניטריים. בלי זה, לא יהיה לנו שלום, פיתוח או ביטחון אנושי".

17:20

שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, הבהיר כי מוסקבה לא תשהה את המבצע הצבאי באוקראינה לפני הסבב הבא של שיחות השלום.

שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב / צילום: Associated Press, Alexander Zemlianichenko
 שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב / צילום: Associated Press, Alexander Zemlianichenko

בריאיון לטלוויזיה הממלכתית הרוסית אמר לברוב כי פוטין הורה להשהות את הפעולות הצבאיות במהלך הסבב הראשון של שיחות המשא-ומתן בין רוסיה ואוקראינה, כך מדווחים ברויטרס. לברוב אמר כי עמדתה של מוסקבה השתנתה מאז, וכי הוא לא רואה סיבה שלא להמשיך בשיחות עם אוקראינה. לברוב הדגיש כי רוסיה לא תפסיק את הפעילות הצבאית שלה כשהצדדים ייפגשו לשיחות.

"לאחר שהשתכנענו כי האוקראינים לא מתכוונים לפעול באופן הדדי, התקבלה ההחלטה שבסבבי השיחות הבאים לא תהיה כל הפסקה כל עוד לא יושג הסכם סופי", אמר.

שר החוץ הרוסי האשים בשבוע שעבר את קייב בכך שהציגה למוסקבה טיוטת הסכם שלום "בלתי מתקבלת", שחרגה מההסכמות אליהן הצדדים הגיעו קודם לכן. קייב דחתה את דבריו של לברוב וטענה כי מדובר בטקטיקה לערעור אוקראינה או להסטת תשומת הלב מההאשמות בפשעי מלחמה שביצעו חיילים רוסים.

במהלך הריאיון הטלוויזיוני ששודר היום אמר לברוב כי קריאותיו של הנציג העליון של האיחוד האירופי לענייני חוץ ומדיניות ביטחון, ז'וזפ בורל, להמשיך לחמש את קייב מסמנות "פניית פרסה רצינית מאוד" במדיניות האירופית.

15:58

נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, מזהיר כי רוסיה תפתח בפעולות לחימה בקנה מידה מלא במזרח המדינה, ואומר: "אנחנו מוכנים". בנאום טלוויזיוני שנשא האשים את ההנהגה הרוסית ב"שקרים" בניסיון להסיר מעצמה את האחריות למלחמה. באוקראינה מדווחים על עשרות אלפי הרוגים בעיר הנמל מריופול, אחת הערים המרכזיות במחוז דונצק במזרח אוקראינה.

במקביל, הקרמלין מזהיר שוב מפני התרחבות ברית נאט"ו. בעוד שבפינלנד ובשבדיה גוברות הקריאות להצטרפות לברית, הקרמלין הזהיר מוקדם יותר היום כי הדבר לא יביא ליציבות נוספת לאירופה.

"אמרנו שוב ושוב כי הברית עצמה היא יותר כמו כלי לעימות. זו לא ברית שמספקת שלום ויציבות, והרחבה נוספת שלה, כמובן, לא תוביל ליותר יציבות ביבשת אירופה", אמר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב.

בכירים בנאט"ו אמרו ל-CNN כי הדיונים על צירופן של שבדיה ופינלנד לגוש הפכו לרציניים ביותר מאז פלישת רוסיה לאוקראינה. פקידים במשרד החוץ האמריקאי אמרו כי הנושא עלה השבוע בישיבה בה נכחו גם שרי החוץ משטוקהולם והלסינקי. ממשלת פינלנד צפויה להציג ביום רביעי נייר עמדה הכולל חברות אפשרית בנאט"ו לדיון בפרלמנט, כך אמר היום שר החוץ של המדינה, פקה האוויסטו..

13:41

בכירים במשרד ההגנה הבריטי מזהירים שוב מפני שימוש צבא רוסיה בפצצות זרחן במצור על מריופול. בתדריך הבוקר שלו, משרד ההגנה הבריטי הודיע כי נשק מסוג זה כבר שומש במחוז דונצק. דובר משרד ההגנה הוסיף כי נשקים אלו נודעים לשמצה בשל חומרת הפציעות להן הם גורמים ואסורים לשימוש באזורים עירוניים לפי החוק הבינלאומי.

עוד הוסיפו במשרד כי רוסיה שוב מסתכנת בכמויות עצומות של נפגעים אזרחים בשל "המשך הסתמכותה על טילים בלתי מונחים". בנוסף, ההפגזות על המחוזות המזרחיים של דונצק ולוהנסק ממשיכות אך האוקראינים הודפים אותן בהצלחה יחסית.

בתוך כך, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי נאם בפני חברי הפרלמנט של דרום קוריאה והזהיר כי רוסיה נערכת מחדש ומגייסת עשרות אלפי חיילים לתקיפה מחודשת. "רוסיה לא תפסיק עד שיכריחו אותה להפסיק", הדגיש זלנסקי.

9:40

קנצלר אוסטריה קארל ניהאמר צפוי לבקר היום (ב') במוסקבה ולהיפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ויהיה המנהיג האירופי הראשון להיפגש עמו מאז תחילת המלחמה באוקראינה ב-24 בפברואר.

ניהאמר ביקר בקייב בשבוע שעבר ונפגש עם נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי. אוסטריה נמנעת מלהצטרף לנאט"ו וניהלה עד כה מדיניות של נייטרליות, ונחשבת לבעלת קשרים טובים עם רוסיה. כמו גרמניה, גם האוסטרים תלויים בגז הרוסי לטובת התעשייה המקומית. ניהאמר אמר כי הוא מקיים את הביקור כדי "לנסות ולקדם תהליך שלום" בין שני הצדדים, אולם מבקרים האשימו אותו בניסיון לשפר את תדמיתו על ידי הצגתו כמתווך בינלאומי.

07:10

על פי בכירים באוקראינה, קבר עם עשרות גופות אזרחים התגלה בכפר בוזובה, זאת לאחר שחיילים רוסים עזבו את הכפר. 

בעיתונות מדווחים שבסרביה נחתו טילים נגד מטוסים מתוצרת סין. הדיווחים מציינים שזה היה מבצע חשאי, ושהנוכחות של מערכות נשק סיניות באירופה היא "התפתחות חדשה". סרביה הצביעה נגד רוסיה בהחלטת או"ם האחרונה, אך סירבה להצטרף לסנקציות הכלכליות שהטילו מדינות אחרות. החשש הוא שחימוש של סרביה יכול להוביל למלחמה נוספת באזור.

אמש פוטין מינה גנרל חדש שיהיה אחראי למלחמה, אלכסנדר דבורניקוב. המינוי התקבל בביקורת וספקנות מצד המערב, שהכריזו שהוא יהיה אחראי ל"גל חדש של אלימות ואכזריות".

הבנק העולמי חוזה שהתמ"ג של אוקראינה יצטמק ב-45% - יותר גרוע מתחזיות אנליסטים עד כה.