סגר קורונה של שבועות הפך את העיר העשירה בסין לרעבה

25 מיליון תושבי שנגחאי נמצאים בשבועות האחרונים בסגר נוקשה, שהוביל לקריסת שירותי המשלוחים בעיר ולמחסור במזון • בניין אחד בעיר זכה בתשומת לב ברשת הסינית בשל התכתבות מטרידה בין השכנים

בדיקות קורונה בשנגחאי / צילום: Associated Press, Andy Wong
בדיקות קורונה בשנגחאי / צילום: Associated Press, Andy Wong

צילומי מָסך שנפוצו בימים האחרונים ברשת הסינית מציגים התכתבות בקבוצה של בניין בשנגחאי. קבוצות כאלו של בניינים וקומפלקסים קמו בשנגחאי בשבועות האחרונות על רקע סגר הקורונה הארוך והנוקשה שמוטל על העיר הגדולה בסין ועל 25 מיליון תושביה מאז סוף מרץ. הנושא המרכזי בהתכתבויות בקבוצות הללו הוא לא פעם המחסור במזון לאור הסגר, כאשר הדיירים מנסים להתארגן יחד כדי להשיג אוכל אחרי שבועות שהם נעולים בביתם, כמעט ברציפות.

אבל בבניין דירות אחד בשנגחאי, שהפך כעת למפורסם בכל סין, ההתכתבות הלכה לכיוונים מטרידים. זה קרה כאשר אחד השכנים, שבקבוצה מסומן במספר 504, כנראה מספר דירתו, תוהה מה לאכול הלאה. אז הוא מציע בסינית הצעה מפתיעה: "שנאכל את הבחור השחור מהקומה השביעית?". אחר כך הוא הוסיף וכתב שאכילת אותו בחור תספק "מספיק אוכל לימים".

בשלב הזה עולה להתכתבות בוויצ'אט, הגרסה הסינית לוואטסאפ, אותו שכן מקומה שבע, מורה אפרו-אמריקאי בשם ג'קובי קינסי משיקגו, המתגורר ועובד בשנגחאי. "אל תאכל אותי", כותב קינסי בתחינה לדייר 504. הדייר עצמו מופתע ותוהה האם הוא מבין סינית. "למה אתה רוצה לאכול אותי?", ממשיך וכותב קינסי. עם דיאלוג כזה, לא מפתיע שהשיחה כבשה את הרשת הסינית.

''אל תאכל אותי'', התכתבות בין השכנים בנשחאי, בצל סגר הקורונה / צילום: צילום מסך מתוך הרשת החברתית וויצ'אט
 ''אל תאכל אותי'', התכתבות בין השכנים בנשחאי, בצל סגר הקורונה / צילום: צילום מסך מתוך הרשת החברתית וויצ'אט

בראיון שנתן לאתר האינטרנט באנגלית "That’s shanghai" סיפר קינסי על הרגע שבו גילה את ההתכתבות ואמר כי "אם להיות כן, חלק ממני חשב שזאת בדיחה וחלק אחר חשב שהוא רציני, במיוחד בזמן כזה בשנגחאי". האמת שעדיין לא לגמרי ברור למה התכוון השכן ויכול להיות מאוד שהוא אכן רצה להריץ בדיחה חסרת חן על הזר בבניין. גם אם קינסי אינו קורא סינית, הרי שאפליקציית וויצ'אט מאפשרת תרגום לאנגלית בלחיצת כפתור פשוטה. בהתכתבות מאוחרת יותר נראים קינסי והשכן 504 כמי שמתלוצצים על כל האירוע.

תהא הכוונה של השכן אשר תהא, ההתכתבות מבטאת את המצב הקשה שבו נמצאים תושבים רבים בשנגחאי. לאחר שבועות של סגר כחלק מאסטרטגיית "אפס קוביד" הסינית, שמטרתה לחסל לחלוטין את מקרי הקורונה בעיר.

בימים רגילים שנגחאי, העיר העשירה בסין, משופעת אפשרויות מזון ממסעדות יוקרה עד דוכני רחוב קטנים, שיכולים להיות טעימים לא פחות. בנוסף בסין, ובשנגחאי ספציפית, אפשר למצוא שורה ארוכה של שירותי משלוחים מהירים שיביאו כל מזון בכל שעה עד הבית. אך בימי הסגר הארוך, כאשר לתושבים אסור לצאת מביתם לחלוטין, מערכת המשלוחים הזו קרסה ותושבים מדווחים על חוסר יכולת להזמין אוכל הביתה. במקום הם נאלצים להסתפק באספקה שמחלקת הממשלה ויכולה להיות דלה למדי. נושא זה כבר עורר מחאות שונות בעיר נגד הרשויות.

שיא של 25 אלף נדבקים 

היום (ב') דיווחה שנגחאי על שיא של כ-25 אלף נדבקים חדשים, במה שהוא ההתפרצות הגדולה ביותר בסין מאז תחילת המגפה בווהאן ב-2020. אז ננעלה העיר ווהאן על 11 מיליון תושביה למשך 76 ימים כדי לעצור את התפשטות המגפה. שנגחאי נחשבה לאחד האזורים המצטיינים בטיפול בקורונה עם מספרים נמוכים במיוחד עד להתפרצות הנוכחית.

על אף המחאות על המדיניות הנוקשה, הרשויות הסיניות ממשיכות לדבוק במדיניות אפס ההדבקות וטוענות כי פתיחת העיר תביא לקריסת המערכת הרפואית ופגיעה באוכלוסייה המבוגרת. כחלק מהמדיניות הסינית, כל מי שנמצא מאומת נשלח לבתי חולים מאולתרים שהוקמו עם 160 אלף מיטות בעיר, לעיתים תוך הפרדה בין הורים לילדים.

היום דווקא הודיעה שנגחאי על הקלות מסוימות במסגרתן 7,565 אזורים בעיר מאפשרים תנועה של תושבים בתוך השכונות (אך לא יציאה מהן), וזאת אחרי שלא נרשם באזורים אלו מקרה חיובי של קורונה כבר שבועיים. עם זאת 7,624 אזורים אחרים נמצאים עדיין תחת סגר מוחלט ו-2,460 אזורים נוספים תחת הגבלות אחרות.

בכל מקרה, ההתכתבות המטרידה של הדיירים בבניין בשנגחאי כבר הפכה לכוכבת אינספור ממים ברשת. היא גם תורגמה לחולצה שנמכרת אונליין ועליה נכתב המשפט "אל תאכל אותי".