תקנות הרישוי העצמי אושרו. היעד להחלתן בשטח: סוף יוני

תקנות הרישוי העצמי אושרו בוועדת המשנה של המועצה הארצית • במאי הקרוב יובאו התקנות לאישור המועצה הארצית עצמה, ולאחר מכן יוגשו לאישורה של שרת הפנים, איילת שקד • מדובר בתקנות משלימות לחקיקה המאפשרת גם לאדריכלים לחתום על היתרי בנייה

עו''ד שלומי הייזלר / צילום: יח''צ
עו''ד שלומי הייזלר / צילום: יח''צ

תקנות הרישוי העצמי, הידועות גם כ"רפורמת מורשה להיתר", אושרו לאחרונה בוועדת המשנה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה. מדובר בשלב חשוב בדרך לאישור הרפורמה, לקראת הבאתה לאישור המועצה הארצית עצמה - ולאחר מכן לאישורה של שרת הפנים, איילת שקד. לאחר אישורה של שקד, ניתן יהיה ליישם את הרפורמה בשטח.

נזכיר כי הרפורמה נכללה בחוק ההסדרים אחרון, שאושר במסגרת תקציב המדינה הנוכחי. החוק, אשר כותרתו "רישוי באמצעות מורשה להיתר", נועד "להפחית את הרגולציה בתחום היתרי הבנייה, על מנת לתת מענה לצורך בהגדלת היצע הדיור בישראל". הרעיון הוא לאפשר לאדריכלים מסוימים לחתום על היתרי בנייה במקום הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה, וכך לקצר את משך הזמן עד לקבלת היתר בנייה. כידוע, מרבית הוועדות המקומיות מתמודדות עם עומס עצום של בקשות להיתרים, ועם כוח אדם דליל, מצב אשר גורם בהכרח להתארכות התהליכים לאישור היתרי בנייה.

על פי החוק, יוכל אדריכל בעל רישיון, אשר הגיש לפחות חמש בקשות להיתרי בנייה בעשר השנים האחרונות, לחתום בעצמו על היתרים - אך רק עבור הקמת מבנה או תוספת למבנה שעיקרו למגורים, "ובתנאי שניתנה הסכמה של כל בעלי הזכויות בקרקע", כך לשון החוק. עוד נקבע בו כי האדריכל יוכל לחתום על ההיתר רק אם אינו כולל הקלות או שימוש חורג, ורק אם לא מדובר במבנה או אתר המועד לשימור.

ארבעה וחצי חודשי עבודה מאומצת

האישור שניתן כעת בוועדת המשנה של המועצה הארצית הוא אישור לתקנות הרפורמה: כנהוג ברוב ההליכים מסוג זה, החוק מהווה את המסגרת ליישום המעשי, והתקנות, המותקנות על ידי מוסדות התכנון, "מתרגמות" את החוק להנחיות אופרטיביות, בשטח.

אם כן, בימים האחרונים אושרו תקנות הרפורמה לרישוי עצמי בוועדת המשנה, לאחר ארבעה וחצי חודשים של עבודת גיבוש וניסוח, שבה היו מעורבים גם ארגוני אדריכלים, קבלנים, אנשי השלטון המקומי, מהנדסי ועדות מקומיות ועוד.

בין היתר נקבע בתקנות כי אלו ייכנסו לתוקף כחודשיים מיום פרסומן (כלומר, מיום אישורן הסופי). התקנות נדרשות עוד לעבור את אישור המועצה הארצית עצמה, כאמור, וזו צפויה לדון בנושא בחודש הבא. לאחר האישור במועצה, הן יועברו לאישור שרת הפנים, במטרה לעמוד ביעד שהוצב בעת אישור החוק: יישום התקנות בשטח מסוף יוני הקרוב.

מאחר שהתקנות לא נדרשות לאישור הכנסת או הממשלה, המצב הפוליטי הרגיש שבו אנו נמצאים לא אמור להשפיע באופן משמעותי על לוחות הזמנים שהוגדרו עד לאישורן.