עסקת כלל ביטוח-מקס: האם הציבור ירוויח?

כדי להבין עד הסוף את עסקת הענק שמסעירה את שוק ההון צריך ללכת אחורה, הרבה אחורה • למה חברות ביטוח כל כך רוצות נתח מחברות כרטיסי האשראי, למה אין הפעם בעיה מול רשות התחרות, ומה יהיה הגורל של כאל-דיסקונט?

משרדי חברת MAX / צילום: איל יצהר
משרדי חברת MAX / צילום: איל יצהר

חברת הביטוח הגדולה כלל ביטוח  הודיעה על רכישת חברת כרטיסי האשראי מקס בעסקת ענק שמסעירה את שוק ההון. אבל בשביל להבין עד הסוף את העסקה, צריך ללכת אחורה, הרבה אחורה.

התחרות מול הבנקים, הדילול של אקירוב, הרווח של הקרן האמריקאית: ההשלכות של רכישת מקס בידי כלל ביטוח | ניתוח, רועי ויינברגר

1. זה היה בתחילת שנת 2007, כאשר קבוצת הביטוח הפניקס חתמה על עסקה עם בנק הפועלים לרכישת 25% מחברת כרטיסי האשראי ישרכארט. זמן קצר מאוד לאחר מכן עסקה נוספת נחתמה: חברת הביטוח מגדל ביקשה לרכוש מידי לאומי נתח של 20% ממניות לאומי קארד (שהפכה למקס, לאחר ההיפרדות מהבנק בעקבות רפורמת שטרום).

העסקה הנוכחית שבה רוכשת כלל ביטוח את מקס אינה הפעם הראשונה שבה חברות ביטוח מקומיות מבקשות לרכוש נתח מחברה הפועלת בתחום כרטיסי האשראי. עם תחילת צמיחת הגופים המוסדיים בתחום האשראי לאחר רפורמת בכר (רפורמה למניעת ניגודים בשוק ההון שבעקבותיה מכרו הבנקים את קופות הגמל וקרנות הנאמנות לבתי ההשקעות וחברות הביטוח), סומנו חברות אלו כאטרקטיביות וכדרך להיכנס לתחום האשראי הצרכני. תחום זה לא פוצח על ידן עד היום ולכן, רכישת חברת כרטיסי אשראי היא עדיין רכישה אטרקטיבית מאוד עבור חברת ביטוח. 

2. אותן עסקאות שנחתמו ב-2007 לא יצאו בסופו של דבר אל הפועל בגלל התנגדות הממונה על ההגבלים העסקיים דאז, רונית קן. בנק ישראל ורשות שוק ההון דווקא לא התנגדו לעסקאות. הטענה של קן הייתה שהרכישה החלקית של חברות כרטיסי האשראי תיצור שולחן משותף בין הבנקים לחברות הביטוח, כאשר בעקבות רפורמת בכר הציפייה היא שהן יהיו מתחרות בתחום האשראי ולא יחלקו בבעלות.

הטיעון הזה לא קיים כיום בעסקת כלל-מקס שבה נרכשת הבעלות המלאה בחברת כרטיסי האשראי. עם זאת, קשה שלא לשים לב שהטרמינולוגיה היא אותה טרמינולוגיה: העסקה תחזק את התחרות בתחום האשראי החוץ בנקאי. אולי, 15 שנה לאחר חתימת העסקאות שלא אושרו לאחר שהשוק השתנה ללא היכר, הגיעה העת לחשוב במונחים אחרים חוץ מ"בנקאי" ו"חוץ בנקאי".

מקס היא חברת אמצעי תשלום, עם תשתיות תשלום מצוינות. השיבוש של העולם הפיננסי הישן מגיע מעולם אמצעי התשלום, שבאמצעות שיתופי פעולה עם פינטקים ושחקנים חדשים ושונים, נוגס בפעילויות הבנקאיות והביטוחיות המסורתיות.

השיבוש הזה מביא בשורות מעולות לצרכנים, אבל זאת בגלל שהוא משבש גם את העולם הבנקאי וגם את העולם של חברות הביטוח הגדולות, שמזמן הפכו לענקים פיננסיים שידם בכל. אולי השאלה שצריכה להישאל בקשר לעסקה, היא לא האם היא מחזקת את העולם "החוץ בנקאי" מול הבנקים, אלא האם היא מעבירה תשתית תשלומים משמעותית לידי גוף פיננסי אחר באופן שהציבור ירוויח ממנו או לא. חברות הביטוח של 2022, הן לא פחות חזקות ומשמעותיות מהבנקים.

3) בסוף השנה צפוייה להתקבל החלטה באוצר על גורל חברת כרטיסי האשראי השלישית: כאל. כאל הושארה במסגרת רפורמת שטרום בידי בנק דיסקונט  וההחלטה לגבי הפרדתה נדחתה ותתקבל בקרוב.

נכון לעכשיו נראה שההמלצות של הצוותים המקצועיים הן להפריד את כאל מדיסקונט. אם עסקת כלל-מקס תצא אל הפועל, זה נשמע הגיוני ביותר שכאל תמצא את עצמה עוברת ישירות מבנק לחברת ביטוח.