בזק | בלעדי

בעקבות הרפורמה באינטרנט: עשרות אלפי לקוחות עברו לבזק

זאת כעשרה ימים לאחר ביטול הפיצול בין ספק לתשתיתהצפי הוא כי בעקבות הרפורמה יעברו עד סוף השנה כמיליון לקוחות מספקיות האינטרנט לבזק ולהוט

בנין בזק בפתח תקוה / צילום: תמר מצפי
בנין בזק בפתח תקוה / צילום: תמר מצפי

כעשרה ימים לאחר הרפורמה לביטול הפיצול בין ספק לתשתית, התמונה מתבהרת: עשרות אלפי לקוחות נטשו את ספקיות האינטרנט שלהם והתחברו לבזק לקבל ממנה אינטרנט כמוצר אחוד. הצפי הוא כי בעקבות הרפורמה יעברו עד סוף השנה כמיליון לקוחות מספקיות האינטרנט לבזק ולהוט.

המגמה צפויה להתגבר, כשבשבועות הקרובים גם הוט תתחיל לשווק חבילות אינטרנט מלאות ללא פיצול. במשרד התקשורת מתקבלות פניות של ספקיות אינטרנט שמביעות חשש מהמצב, אך במשרד לא מתרגשים מהתלונות וטוענים כי המגמה הייתה צפויה וטבעית, וכל עוד כולם פועלים על-פי החוק - המשרד לא יתערב.

בימים האחרונים קראו חלק מספקיות האינטרנט למשרד התקשורת לפעול להאטת קצב המעבר של לקוחות ISP לבזק בעקבות הרפורמה. נסביר כי בשל כשלי השוק טרום הרפורמה, הספקיות ביקשו ממשרד התקשורת שבזק תמכור את שירותיהן על גבי התשתית שלה. מדובר בחבילה ישנה, שנקראה "בנדל הפוך". בגלל שהציבור לא הבין מדוע הוא נדרש לאינטרנט מפוצל, בזק קיבלה היתר מהמשרד למכור חבילות "בנדל הפוך", והעבירה לספקיות עמלה על כל לקוח שהתחבר דרכן. בפועל, רוב העבודה נעשתה על-ידי בזק, והספקיות רק גזרו עמלה.

ביטול הפיצול במתכונת שבה בחר משרד התקשורת, נתן לספקיות האינטרנט שהות של תשעה חודשים להתארגן ולהסתגל למציאות החדשה. במשרד טוענים כי כיוון שהספקיות לא עשו זאת ולא ניסו להעביר לקוחות "בנדל הפוך" מבזק אליהן, כדי שהן ימכרו אינטרנט כמוצר אחוד במסגרת השוק הסיטונאי - זו הבעיה שלהן, ולא בעיה שהמשרד צריך לפתור.

מנגד, במשרד התקשורת לא מתכוונים לשבת ללא מעשה, ואגף הפיקוח במשרד עוקב אחר הנעשה בשוק כדי לוודא שמצד אחד ספקיות האינטרנט לא נתקלות בבעיות בשוק הסיטונאי, ומקבלות נגישות לתשתיות בזק בצורה חלקה, ומאידך בזק לא נוקטת פרקטיקות שחורגות ממהלך עסקים רגיל ותקין של גיוס לקוחות.

נזכיר כי משרד התקשורת סירב לבקשת בזק להעביר אליה את מנויי בזק בינלאומי מהחטיבה הפרטית, במסגרת הרפורמה. קבוצת בזק טענה כי הלקוחות הם ממילא שלה, ורובם המוחלט גם "יושבים" על התשתית שלה. אלא שהמשרד התנגד, בטענה כי התחרות תיפגע מעצם כך ששוללים מהלקוח את האפשרות לבחור מחדש כיצד הוא רוצה לקבל את שירותי האינטרנט שלו.