ליברמן לקבלנים: "בחודש הבא תוצג תוכנית דיור חדשה"

במפגש שנערך היום עם ראשי ענף הבנייה, שר האוצר תיאר את התוכנית החדשה כדרמטית, ובניגוד לתוכניות קודמות, הבהיר כי היא לא תהיה חלקית

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר

בתחילת החודש הבא תפורסם תוכנית נוספת לטיפול במשבר הדיור - כך הודיע שר האוצר אביגדור ליברמן במפגש עם ראשי ענף הבנייה. ליברמן תיאר את התוכנית כדרמטית, ובניגוד לתוכניות קודמות, הבהיר כי היא לא תהיה חלקית.

המפגש נערך היום (ב') ביקב קסטל ליד ירושלים, והעילה לקיומו הייתה השקת כוסיות לכבוד חג הפסח. נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, התלונן בפני השר ואמר כי "אנחנו שוב ושוב רואים תוכניות חלקיות ולא מקיפות של הממשלות, שלא מצליחות כבר כמעט 20 שנה לטפל במשבר הדיור. המשק מרוויח סכומי עתק מההכנסות מענף הבנייה, ולא ייתכן שהממשלה לא תעשה שימוש בכסף הזה כדי לעצור את טירוף מחירי הדיור".

ליברמן הגיב ואמר כי בתחילת חודש מאי הוא יביא, יחד עם שרת הפנים איילת שקד ושר הבינוי והשיכון זאב אלקין, תוכנית משותפת לטיפול במשבר הדיור. "אנחנו הולכים לתוכנית דרמטית שתעשה שינוי עמוק, ולא נסתפק בטיפול חלקי, נטפל בכל הבעיות הקשות שהביאו למצב הקשה של שוק הדיור", אמר שר האוצר, אך לא פירט את עקרונות התוכנית. 

העקרונות כבר פורסמו 

סביר כי חלק גדול מהתוכנית יושתת על העקרונות אותם פרסם שר האוצר לפני כשבועיים, בהם שינוי שיטת מכרזי הקרקעות הנהוגה כיום ברשות מקרקעי ישראל. נכון לעכשיו במכרזי קרקע שאינם מיועדים לדיור מסובסד, השיטה הנהוגה היא שהזוכה הוא המרבה במחיר. ליברמן הודיע כי בדעתו להנחיל שיטה חדשה, לפיה המדינה תקבע מחיר מרבי לקרקע בהתאם לאזורים, וקבלנים שיציעו את המחיר הנמוך עבור דירות - הם שיזכו במכרז, בדומה למכרזי הקרקעות של מחיר למשתכן.

עוד דובר על חיוב הקבלנים לסיים את הבנייה של הפרויקטים בתוך 3 שנים.

בנוסף, ליברמן העלה הצעה למסות את רוכשי הדירה הרביעית ומעלה במס רכישה של 12.5%. ההצעה מזכירה את "מס הדירה השלישית" שניסה להנהיג שר האוצר לשעבר משה כחלון, אולם שונה לחלוטין בכך שהיא אינה ממסה בעלי דירות קיימים, כפי שניסה כחלון, אלא רק רוכשי דירות.

לגלובס נודע כי לפחות חלק מהשותפים לתוכנית, שכאמור צריכים להגיע ממשרדי השיכון והפנים, עדיין לא קיבלו לידיהם את הצעותיו.

באם אכן תגובש תוכנית דיור חדשה, היא תהיה התוכנית השנייה של הממשלה בתוך חצי שנה בלבד, וסביר להניח כי מדובר בעוד תוצר של המדד האחרון של מחירי הדירות, שרשם זינוק של יותר מ-2%, שכמותו לא היה בישראל זה 12 שנים.