בעל בריתו הקרוב ביותר של פוטין באוקראינה נעצר

האוליגרך ויקטור מדבדצ'וק, שעמד בראש מפלגת האופוזיציה הגדולה ביותר באוקראינה, נעצר • המושל הצבאי של מחוז דונייצק במזרח אוקראינה, פבלו קירילנקו, אמר כי המצב במריופול הנצורה "קשה", וציטט הערכות ראשוניות לפיהן כ-22,000 אזרחים נהרגו עד כה בעיר • פוטין: שיחות השלום עם אוקראינה הגיעו למבוי סתום

ויקטור מדבדצ'וק / צילום: Associated Press, Alexei Nikolsky, Sputnik, Kremlin Pool Photo
ויקטור מדבדצ'וק / צילום: Associated Press, Alexei Nikolsky, Sputnik, Kremlin Pool Photo

22:10

זלנסקי הודיע הערב כי האוליגרך ויקטור מדבדצ'וק, בעל בריתו הקרוב ביותר של פוטין באוקראינה, נעצר על ידי רשויות החוק האוקראיניות. בחשבון הטלגרם הרשמי שלו, זלנסקי פרסם תמונה של מדבדצ'וק באזיקים. מדבדצ'וק נעצר לאחר שברח ממעצר בית.

מדבדצ'וק הוא מנהיג מפלגת האופוזיציה הגדולה ביותר באוקראינה. במרץ, המפלגה הייתה אחת מכמה שזלנסקי השעה בשל קשרים לרוסיה. שלטונות אוקראינה הכניסו את מדבדצ'וק למעצר בית, אך הוא נמלט שלושה ימים לאחר שרוסיה פלשה לאוקראינה ב-24 בפברואר. מקום הימצאו לא היה ידוע עד להודעה היום. לפי שירות הביטחון האוקראיני, מדבדצ'וק לבש מדים של הצבא  האוקראיני כ"הסוואה".

21:05

נשיא אוקראינה זלנסקי סירב להצעה לביקור של נשיא גרמניה פרנק-ואלטר שטיינמאייר בקייב. לפי דיווח בעיתון הגרמני "Bild", שטיינמאייר תכנן להגיע מחר (ד') לקייב ביחד עם הנשיאים של אסטוניה, לטביה, ליטא ופולין. עם זאת, בקשתו לפגישה נדחתה על ידי זלנסקי. לפי "Bild" הסיבה לכך היא קשריו ההדוקים בעבר עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב ותמיכתו בעבר בהידוק הקשרים הכלכליים בין גרמניה ורוסיה. 

משמר הגבולות האוקראיני עידכן היום כי יותר מ-870 אלף פליטים חזרו לאוקראינה. דובר משמר הגבולות מסר כי מדי יום חוזרים כ-25-30 אלף אוקראינים. מספר החוזרים גדל לאחר שרוסיה נסוגה מהאזור סביב קייב.

18:33

המושל הצבאי של מחוז דונייצק במזרח אוקראינה, פבלו קירילנקו, אמר כי המצב במריופול הנצורה "קשה", וציטט הערכות ראשוניות לפיהן כ-22,000 אזרחים נהרגו בעיר.

"המצב במריופול מקשה להתייחס למספר ההרוגים, העיר נמצאת במצור ומסוגרת", אמר קירילנקו. ההערכות עצמאיות לגבי מספר הנפגעים מההפצצות הרוסיות הבלתי פוסקות על העיר לא זמינות. נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, אמר לפני מספר ימים כי "עשרות אלפים" מתו במריופול.

קירילנקו התייחס גם לדיווחים על תקיפה כימית במריופול, שפרטיה טרם אושרו במלואם. "אנחנו יודעים שאתמול בלילה בסביבות חצות מזל"ט הפיל חומר נפץ שלא ידוע עד כה. אנשים שהיו באזור ובסביבתו, שלושה מהם החלו להרגיש רע", אמר. "שמענו שהיו שלושה אנשים שנפגעו, נלקחו לבית החולים וקיבלו סיוע רפואי. כרגע לא נשקפת סכנה לחייהם".

המושל הצבאי אמר כי הדיווחים מהזירה הם ראשוניים ולכן הוא לא יכול "לאשר אותם ב-100% או להגיב עליהם", אך הוא כן יכול לאשר שהאירוע התרחש.

17:07

נשיא רוסיה נאם פעם נוספת בנמל החלל קוסמודרום ווסטוצ'ני, שם הוא מבקר עם מנהיג בלארוס אלכסנדר לוקשנקו. לפי סוכנויות הידיעות רויטרס ו-Tass, פוטין אמר כי המשא ומתן עם אוקראינה נמצא במבוי סתום לאחר שאוקראינה חרגה מההסכמות אליהן הגיעו בוועידת השלום באיסטנבול.

לדבריו, המבצע הצבאי "מתנהל כמתוכנן" וכי מטרותיה של רוסיה באוקראינה הן לעמוד בכל היעדים ולמזער את ההפסדים. סיום המבצע, לטענתו, תלוי ב"עוצמת הלחימה".

פוטין טען כי המערכת הפיננסית של רוסיה עובדת היטב וכי "מלחמת הבזק" הכלכלית של המערב נכשלה, אך הוא גם אמר כי הסיכון לפגיעה מהסנקציות עלול לעלות בטווח הבינוני והארוך, וכי הוא "מקווה שהשכל הישר ינצח במערב". לדבריו, במערב לא מבינים ש"תנאים קשים מאחדים את העם הרוסי".

פוטין חזר על הטענה הרוסית לפיה תיעוד הגופות בעיירה בוצ'ה הוא מזויף.

16:08

צוות תגובת החירום הממוחשב של אוקראינה (CERT-UA) הודיע כי קבוצת האקרים בשם "תולעת חול" (Sandworm) שתלה תוכנות זדוניות במחשבים השולטים בתחנות משנה באוקראינה, כך מדווחת רויטרס.

בהצהרה של CERT-UA נכתב: "הארגון ספג שני גלים של מתקפות. התקרית הראשונית התרחשה לא יאוחר מפברואר 2022. ניתוק תחנות החשמל ופירוק תשתיות החברה נקבעו ליום שישי בערב, 8 באפריל". לפי ההצהרה, הרשויות הצליחו למנוע את התרחשות התקיפה.

לפי חברת אבטחת הסייבר Eset, התוכנה הזדונית שהותקנה הייתה גרסה משודרגת של נוזקה שגרמה להפסקות חשמל בקייב בשנת 2016.

ב-Eset אומרים כי התוכנה הזדונית נועדה להשתלט על רשתות המחשבים על מנת "לחתוך את אספקת החשמל". בחברה ציינו כי ברשתות המחשבים הושתלה נוזקה נוספת שנועדה למחוק נתונים, במטרה לשבש את הניסיונות להשיב את אספקת החשמל.

קבוצת ההאקרים נקשרה בעבר למתקפות סייבר הרסניות המיוחסות לרוסיה. רוסיה מצדה הכחישה בעקביות את הטענות לפיהן פתחה במתקפת סייבר על אוקראינה.

15:10

באוקראינה מדווחים כי גופותיהם של שישה בני אדם עם פצעי ירי נמצאו במרתף בעיר ברובארי, סמוך לבירה קייב. לפי התובע הכללי של אוקראינה, הגופות נמצאו במהלך בדיקה של בית מגורים פרטי. לדבריו, מעשי הרצח בוצעו על-ידי כוחות רוסים שהשתלטו על האזור בתחילת הפלישה לאוקראינה.

14:11

נוקיה הודיעה היום רשמית על יציאתה מהשוק הרוסי. "זה היה ברור עבור נוקיה מאז הימים הראשונים של הפלישה לאוקראינה שהמשך נוכחותנו ברוסיה לא יהיה אפשרי", הצהירה חברת הטלקום הפינית בהודעה לעיתונות.

לפי החברה, העדיפות הראשונה שלה תמשיך להיות הבטיחות והרווחה של עובדיה. "מסיבות הומניטריות, ממשלות מערביות הביעו דאגה בנוגע לסיכון של כשל תשתית תקשורת קריטית ברוסיה", נכתב בהודעה לעיתונות.

הריסות בבוצ'ה, אתמול / צילום: Associated Press, Rodrigo Abd
 הריסות בבוצ'ה, אתמול / צילום: Associated Press, Rodrigo Abd

בהודעה הודגשה גם החשיבות של הבטחת המשך זרימת המידע והגישה לאינטרנט, המספקות "נקודות מבט חיצוניות" לעם הרוסי. "לכן, עם היציאה אנחנו נשאף לספק את התמיכה הדרושה לתחזוקת הרשתות ואנחנו ניגשים למתן הרישיונות הרלוונטים כדי לאפשר את התמיכה הזו בהתאם לסנקציות הנוכחיות", נכתב.

נוקיה הודיעה כי היא לא צופה שהצעד שלה ישפיע על התחזית הפיננסית שלה וכי רוסיה אחראית על פחות מ-2% ממכירותיה ב-2021.

נוקיה מצטרפות לחברת הטלקום השבדית אריקסון, שהודיעה אתמול על השבתת עסקיה ברוסיה ללא הגבלת זמן.

12:14

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר כי המבצע הצבאי של מוסקבה באוקראינה ללא ספק ישיג את מטרותיו "האציליות". פוטין, שנאם בטקס הענקת פרסים בנמל החלל קוסמודרום ווסטוצ'ני שבמזרח הרחוק של רוסיה, צפוי לפגוש בקרוב את מנהיג בלארוס אלכסנדר לוקשנקו.

לפי הדיווחים בסוכנויות הידיעות הרוסיות, פוטין אמר כי למוסקבה לא הייתה ברירה אלא לפתוח במבצע צבאי כדי להגן על רוסיה, וכי ההתנגשויות עם הכוחות האנטי-רוסים באוקראינה הייתה בלתי נמנעת והייתה רק שאלה של זמן.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין / צילום: Associated Press, Mikhail Klimentyev, Sputnik, Kremlin Pool
 נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין / צילום: Associated Press, Mikhail Klimentyev, Sputnik, Kremlin Pool

לפי רויטרס, הנשיא הרוסי אמר כי ארצו לא מתכננת לבודד עצמה משאר העולם, וכי הכוחות המבצעים את המערכה הצבאית של רוסיה באוקראינה פעלו באומץ וביעילות. לדבריו, רוסיה לא יכולה לסבול עוד את רצח העם שמתבצע באזרחים דוברי הרוסית באזור דונבאס.

פוטין הצדיק את הפלישה לאוקראינה ואמר שהוא קיבל את "ההחלטה הנכונה". לדבריו, "מצד אחד, אנחנו עוזרים ומצילים אנשים, ומצד שני אנחנו פשוט נוקטים באמצעים כדי להבטיח את ביטחונה של רוסיה עצמה. זה ברור שלא הייתה לנו ברירה. זו הייתה ההחלטה הנכונה".

11:16 

אוקראינה בודקת מידע לא מאומת לפיו ייתכן שרוסיה השתמשה בנשק כימי בעת המצור על מריופול שבמזרח אוקראינה, כך לפי סגנית שר ההגנה של אוקראינה, חנה מאליאר. "יש תיאוריה לפיה ייתכן שמדובר בפצצות זרחן", אמרה, והוסיפה: "מידע רשמי יגיע מאוחר יותר".

טנק של כוח פרו-רוסי במריופול, אתמול / צילום: Reuters, Chingis Kondarov
 טנק של כוח פרו-רוסי במריופול, אתמול / צילום: Reuters, Chingis Kondarov

סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי משרד ההגנה הרוסי לא ענה לבקשת תגובה בעניין. סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס מדווחת כי הכוחות הבדלנים הפרו-רוסים בדונייצק פרסמו הכחשה לשימוש בנשק כימי במריופול.

גורמים רשמיים באוקראינה הודיעו כי כ-100,000 אזרחים נותרו בעיר הנצורה. על רקע הקרבות הקשים בתוך העיר, גנרל ולרי ז'לוז'ני, מפקד הכוחות המזוינים באוקראינה, אמר כי "ההגנה על מריופול נמשכת". לפי הדיווחים ברוסיה, נמל מריופול נכבש על ידי כוחות רוסים ופרו-רוסים.

07:30

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הזהיר מפני שלב חדש במלחמה של רוסיה נגד ארצו, שבו יעשו הרוסים שימוש בנשק כימי - כשלב חדש של טרור נגד אזרחי אוקראינה. ראש העיר של מריופול שנמצאת תחת התקפה רוסית כבר שבועות טוען כי עד כה נהרגו בתקיפות הרוסיות יותר מ-10,000 אזרחים.

הכוחות האוקראינים טוענים כי הצליחו לפגוע במחסן נשק רוסי.

לאור הפלישה הרוסית לאוקראינה, מתחזקת ההערכה כי שוודיה ופינלנד עומדות בפני קבלת החלטה להגיש בקשות להצטרפות לנאט"ו. התמיכה הציבורית במהלך במדינות אלו הוכפלה מאז שהחלה הפלישה הרוסית לאוקראינה.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הזהיר את הודו מהגברת יבוא האנרגיה מרוסיה. נשיא הודו נרנדרה מודי ניסה בתקופה האחרונה לנצל את החרם המערבי על האנרגיה הרוסית כדי להשיג חוזים טובים יותר לארצו.

קנצלר אוסטריה קארל ניהאמר שנפגש אתמול (ב') עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הביע פסימיות בקשר לסיכוי להביא לסיום הלחימה בין רוסיה לאוקראינה.