הסגרים האחרונים בסין החלו להכביד על הכלכלה

צעדים מחמירים לשליטה במגפה גורמים לירידה במכירות רכב ועלייה במחירי מוצרי צריכה במרץ

בדיקות קורונה ציבוריות בשנחאי שנמצאת תחת סגר / צילום: Associated Press, Chen Si
בדיקות קורונה ציבוריות בשנחאי שנמצאת תחת סגר / צילום: Associated Press, Chen Si

סגרי הקורונה המחמירים שאוכפת הממשלה הסינית בשנחאי ובמרכזי תעשייה אחרים מתחילים להכביד על הכלכלה שלה וגורמים לירידה במכירת כלי רכב ועלייה במחירים לצרכנים, שהייתה המהירה ביותר אי פעם לתקופה של שלושה חודשים.

מכירת כל רכב בסין ירדו ב־10.5% בחישוב משנה לשנה במרץ, ל־1.58 מיליון כלי רכב, לאחר שצעדים להכלת התפרצויות קורונה גרמו להפסקות ייצור בבתי החרושת, האטה במשלוחי מכוניות ומנעו מרוכשים לבקר בסוכנויות הרכב, כך נמסר ביום שני מאיגוד מכוניות הנוסעים של סין.

בנוסף, האינפלציה עלתה במרץ בשיעור שנתי של 1.5%, כך נמסר מהמשרד הלאומי לסטטיסטיקה, ומדובר בעלייה המהירה ביותר משנה לשנה, בגלל שסגרים בערים גרמו לעליית מחירים לצרכנים.

הכלכלה הגדולה בעולם בסכנת צמצום

הנתונים האחרונים מדגישים עד כמה השימוש של סין במגבלות תנועה קשות כדי למגר את נגיף הקורונה עלול לפגוע בצמיחה הכלכלית שלה. כלכלנים קיצצו את תחזיות הצמיחה של הכלכלה השנייה בגודלה בעולם בגלל שמגבלות המגפה נאכפות ביותר ויותר מקומות ומטילים ספק ביכולת הממשלה להגיע ליעד הצמיחה שלה לשנה זו, 5.5%.

מאז מרץ, סין החלה לאכוף סגרים מחמירים במרכזי ייצור גדולים כולל שנחאי, שנזן, והמחוז הצפוני ג'ילין על מנת להכיל את הפצת זן האומיקרון המדבק במיוחד. המגבלות האלה הביאו לסגירה של בתי חרושת והחמירו בעיות קיימות בשרשראות אספקה.

בשנחאי, המרכז של התפרצות הקורונה הזו של סין, כמות המקרים הגיעה לשיא ביום העשירי, ונרשמו יותר מ־26 אלף הדבקות, רובן אצל אנשים ללא תסמינים. בשנחאי נרשמו 95% מכלל המקרים החדשים בכל סין, כך אומרות רשויות הבריאות הסיניות.

הממשל בהיסטריה: סגרי ענק בעוד מרבית החולים בלי תסמינים

שנחאי נכנסת לשבוע שלישי של סגרים נרחבים. התושבים מוגבלים בעיקר לבתיהם והתחבורה הציבורית וכל העסקים הלא חיוניים סגורים.

ביומיים האחרונים, פקידים בשנחאי בדקו יותר מ־21 מיליון אנשים - כ־80% מתושבי העיר - כחלק ממאמץ לפתוח בזהירות מקומות שלא דיווחו בהם על מקרי קורונה חדשים כבר שבועיים.

פקידים עירוניים אמרו בשבת שיחלקו איזורים ברחבי העיר לקטגוריות שונות על בסיס הדיווח אם היו או לא היו בהם הדבקות, ובהדרגה יסירו את מגבלות התנועה מהתושבים. לפחות חמישה מחוזות מתוך 15 בעיר יש שכונות שרשאיות להקלות במגבלות התנועה, על פי הודעות הממשלה מיום שני.

בג'ילין, שם עיר הבירה צ'נגצ'ון נמצאת תחת סגר כבר כחודש, פקידים אמרו ביום שני שהם רוצים להמשיך בעבודה ובייצור בכמה מהערים האחרות. במחוז נרשמו 984 מקרים חדשים ביום ראשון.

למרות שבגואנגז'ו לא הוטל סגר על כל העיר כמו בשנחאי, רוב בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים בעיר שיש בה 18 מיליון תושבים עברו ללימודים מרחוק החל מיום שני, ורק אנשים שיש להם צורך ממשי לצאת מהעיר ותוצאה שלילית בבדיקת קורונה יכולים לעשות כך, על פי הצהרות של הרשויות המקומיות.

פקידים בכירים בגואנגז'ו סגרו גם שכונות שנמצאו בהן נדבקים, וכן את בתי הקולנוע, הברים וחדרי הכושר. כמו כן צמצמו את התחבורה הציבורית. העיר מקימה בימים אלה מתקני בידוד זמניים כצעד מקדים למקרה שתהיה עלייה גדולה בכמות המקרים החיוביים, כך אמרו פקידים מקומיים.

הפרעות ייצור בתחומי אלקטרוניקה ואחרים

הסגירות הפתאומיות מובילות לעלייה בהפרעות לייצור בתחומי הרכב, האלקטרוניקה ואחרים. בשנחאי וג'ילין - מושבם של מפעלים המייצרים מכוניות עבור חברות כמו ג'נרל מוטורס, טסלה, טויוטה ופולקסווגן - נמצאת יותר מחמישית מתעשיית הרכב הסינית, כך נמסר מאיגוד מכוניות הנוסעים הסיני.

המפעל של טסלה בשנחאי נמצא בעיצומה של עצירת הייצור הארוכה ביותר מאז שהחל לפעול בסוף 2019, לאחר שהפסיק לפעול ב־28 במרץ בגלל הסגר שם, כך אמרו אנשים המכירים את הנושא.

בחברת המכוניות האמריקאית מתכוננים לאפשרות שלא תוכל לחזור לייצר עד סוף אפריל, כך אמרו האנשים. דוברת של טסלה לא הגיבה לבקשת תגובה.

המפעל של פולקסוואגן בצ'אנגצ'ון סגור מאז אמצע מרץ, והמפעל שלה בשנחאי סגור מאז 1 באפריל. טויוטה הודיעה שהמפעל שלה בצ'נגצ'ון נותר סגור. אצל יצרנית המכוניות החשמליות הסינית NIO אמרו בשבת שהיא הפסיקה בייצור לאחר שהספקיות שלה בחלקים רבים של המדינה הפסיקו בפעילות בגלל התפרצויות קורונה, והיא צופה עיכובים במסירת מכוניות.

מי הצליח להתחמק מהמדיניות הדרקונית ואיך?

כמה חברות, כמו היצרנית בבעלות המדינה SAIC Motor Corp הצליחו להתחמק מהבעיה על ידי פעילות בסביבה דמוית בועה, כשהעובדים גרים במפעל הייצור עצמו.

בחישוב רבעוני, מכירות המכוניות בסין ירדו ב־4.5% לעומת שנה קודם לכן, כך נמסר מאיגוד מכוניות הנוסעים, הירידה הרבעונית השלישית הרצופה.

בהמשך הדרך, התפרצות הקורונה כנראה תמשיך להכביד על המכירות בשוק הרכב הגדול ביותר בעולם, כך אמר קוי דונגשו, מזכ"ל האיגוד.

"ההדבקות בקורונה השפיעו במידה עצומה על הייצור במפעלי מכוניות, וצרכנים פחות יוצאים לקנות מכוניות" במקומות שהיו בהם התפרצויות, הוא הוסיף.

כמה דרישות הקשורות למלחמה בקורונה בערים גרמו גם לעיכובים במשלוח של מכוניות שהורכבו, אמר קוי.

אנליסטים ב־Sanford C. Bernstein הורידו את תחזית מכירות הרכב השנתית שלהם לסין ב־500 אלף מכונות, ל־22.5 מיליון מכוניות, הורדה שרובה מוסברת בעצירות הייצור הקשורות להתפרצויות קורונה. סין מכרה 26.3 מיליון מכוניות נוסעים ומסחריות ב־2021, על פי נתוני איגוד יצרניות הרכב הסיני.

איך אי-הסדרים בסין משפיעים על העולם

גם ייצור במדינות אחרות סובל מהפרעות. בתאגיד מיצובישי אמרו שמשהים את הייצור במפעל במרכז יפן מיום שני עד יום שישי השבוע בגלל עיכוב במשלוח חלקים הקשורים למגבלות המגפה בשנחאי. המפעל מייצר מכוניות כולל דגם אאוטלנדר שמיצובישי מייצאת לארה"ב.

חששות גוברים מהתפרצות נרחבת יותר העלו את הביקוש והמחירים לפריטים רגילים ויומיומיים. נתונים של משרד הסטטיסטיקה הלאומי מראים שהמחירים לירקות טריים עלו בחישוב שנתי ב־17% במרץ, מחירי הפירות עלו ב־4.3% ומחירי הקמח עלו ב־4.6%. מצד שני, מחירי טיסות וכרטיסים לאתרים תיירותיים ירדו. מחירי הדלק עלו ב־25% בגלל שהפלישה הרוסית לאוקראינה גרמה למחירי הנפט העולמיים לזנק.

מועצת המדינה, הקבינט הסיני, קראה ביום שני לממשלות מקומיות לוודא משלוח חלק של תרופות ופריטים חיוניים אחרים, אפילו כשהן מנסות לשמור את הנגיף תחת שליטה. המועצה ביקשה גם העברה ללא הפרעה של אנרגיה, חומרי גלם ואספקה אחרת הנחוצה לייצור, כך ניתן ללמוד מפוסט ברשת WeChat בחשבון הרשמי של מועצת המדינה.

הרשויות המקומיות קיבלו הוראה לא לחסום כבישים מהירים, נסיעה באוויר או בים ללא קבלת הרשאה מתאימה, ולא לאכוף מגבלות תנועה מיותרות על משאיות וכן על מכוניות נוסעים, נכתב בהודעה.

האור בקצה המנהרה: בסין שוקלים קלות

בזמן שחברות זרות נאבקות בלוגיסטיקה, הפרעות לשרשראות אספקה וייצור, לשכת המסחר של האיחוד האירופי בסין מעודדת את הרשויות שם לבחון מחדש את מגבלות המגפה שלהן. בקבוצת הלובי אומרים שאצל חצי מ־391 החברות שענו על סקר לאחרונה אומרים שמגבלות הקורונה "לגמרי הפריעו או השפיעו באופן חמור" לפעילות שרשראות האספקה שלהן בסין.

סין עשויה להרשות שבמקרים חיוביים עם תסמינים קלים או ללא תסמינים יהיו החולים בסגר בבתים, להתמקד בחיסון כל האוכלוסייה ולהרשות שימוש בחיסוני רנ"א שליח בסין כמנת דחף, כך נכתב במכתב ששלחה לשכת המסחר של האיחוד האירופי לסגן ראש הממשלה הסיני הו צ'ונהואה ביום שישי. המכתב נצפה על ידי הוול סטריט ג'ורנל ובלשכת המסחר אישרו ששלחו אותו.

זן אומיקרון מציב אתגרים חדשים ש"נראה שלא ניתן לגבור עליהם על ידי שימוש ארגז הכלים הישן של בדיקות המוניות ובידוד", כתב במכתב נשיא הלשכה יירג ווטקה. "העלויות החברתיות והכלכליות של יישום צעדים מחמירים יותר ויותר כדי להשיג זאת מצטברות במהירות".