למרות הסגרים בסין: רכבים חשמליים חדשים ממשיכים להגיע לארץ

תעשיית הרכב החשמלי בסין עוברת בשבועות האחרונים טלטלות בשל סגרים והעלייה בעלויות הייצור, אך הביקוש הרב בארץ מוביל להגעה של מותגים נוספים לישראל • כך לדוגמה, קבוצת סמלת השיקה לאחרונה בארץ את דגם הדגל של המותג HONGQI מבית קבוצת FAW הסינית

הקרוס-אובר החשמלי של FAW הסינית. הושק במחיר שמתחיל בכ-400 אלף שקל / צילום: יח''צ
הקרוס-אובר החשמלי של FAW הסינית. הושק במחיר שמתחיל בכ-400 אלף שקל / צילום: יח''צ

שוק הרכב החשמלי בסין ממשיך לעבור טלטלות, שנובעות בו זמנית מהתייקרות חדה של עלויות הייצור, בעיקר מחירי הסוללות, ומסגרי הקורונה החדשים בסין, שמשבשים בשבועות האחרונים את הייצור והאספקה של תעשיית הרכב הסינית. על פי הערכות עדכניות באזור שנחאי לבד, גרמו הסגרים לאובדן ייצור ישיר של מעל ל-80 אלף כלי רכב, שהיו מתוכננים להיות מיוצרים באפריל.

העיכובים גם עשויים לגרום לדחייה של חודשים רבים במסירות רכב מתוצרת סין ללקוחות בסין ומחוצה לה. הסגרים מגבירים את הלחץ על היצרנים, שנובע מזינוק בביקוש לרכב חשמלי כתוצאה מעליית מחירי הדלק בעולם. חלק מהיצרנים הסינים מחזיקים כיום בהזמנות לא מסופקות למאות אלפי כלי רכב חשמליים ופלאג-אין.

במקביל לשיבושי הייצור נמשך גל העלאות מחירים של יצרני כלי הרכב החשמליים בסין עצמה. הגל החל בחודש שעבר בעקבות ייקור חד של הסוללות על ידי CATL הסינית, יצרנית הסוללות לרכב הגדולה בעולם, שמספקת נתח של מעל 50% מכלל השוק העולמי.

הנימוק לייקור הוא זינוק במחירי הליתיום והניקל בשל המשבר באוקראינה. בין השאר בימים האחרונים הודיע המותג החשמלי GEOMETRY של גילי על העלאת מחיר, שנייה במספר בשבועות האחרונים, בשיעור של עד 1,000 דולר הפעם. ההעלאה תקפה גם לגבי הדגם גיאומטרי C שמשווק בישראל בהצלחה.

יצוין כי חלק מעליות המחירים כבר מחלחלות החוצה. בעקבות הייקור החד במחירי טסלה 3 בישראל ובאירופה, העלתה החברה בשבוע שעבר את המחיר של דגם ה-3 הבסיסי בגרמניה ב-7,000 יורו והוא נמכר כעת בגרמניה בכ-50 אלף אלף אירו לפני הטבת מס. אולם במקביל גם הסובסידיה עליו פחתה ב-1,500 אירו מכיוון, שהוא מסווג כעת בגרמניה בתור "רכב יוקרה" שאינו זכאי למלוא ההטבה.

בישראל יבואנית AIWAYS העלתה השבוע את מחיר המחירון של הדגם U5 בישראל בשיעור של 5,000 עד 6,500 שקל בהתאם לגרסה. מהיצרנית נמסר כי העדכון הוא "על רקע גידול בעלויות הייצור והתובלה". החברה מדווחת על מעל ל-2,600 הזמנות כאשר מועד המסירה למזמינים חדשים הוא אוקטובר 2022.

זרם המותגים הסינים ממשיך

בינתיים הטלטלות האחרונות לא משפיעות על המוטיבציה של יצרני רכב סיניים חדשים להיכנס לשוק הרכב הישראלי. בשבוע שעבר השיקה קבוצת סמלת בישראל את דגם הדגל של המותג HONGQI מבית קבוצת FAW הסינית. הקרוס-אובר החשמלי הגדול והמפואר E-HS9, שעד כה שווק רק בסין ובנורווגיה, נמתח לאורך 5.2 מ' וניצב על בסיס גלגלים באורך 3.11 מ'.

הוא משווק בתצורה של חמישה, שבעה או שישה מושבים ועם שתי תצורות הנעה: שני מנועים בהספק משולב של 435 כ"ס וסוללה של 84 קילו-ואט, שמאפשרת טווח של עד 380 ק"מ בתקן WLTP; ושני מנועים בהספק משולב של 551 כ"ס על סוללה של 99 קילו-ואט וטווח של עד 441 ק"מ בתקן WLTP. הרכב מגיע בשלוש רמות גימור, כולן מפוארות, שהבכירות בהן כוללות גם מתלי אוויר אקטיביים ומערך פנורמי של מסכי LCD. המחיר נע בין כ-399 ל-499 אלף שקל.

במקביל הודיעה חברת EV MOTOR מנתניה כי תציג בתערוכת אוטומוטור שני דגמים חדשים של היצרנית הסינית WM MOTOR שאותה היא מייצגת בישראל. שני הדגמים, בתצורת קרוס אובר, מציעים טווחים שבין 420 ל-630 ק"מ בתקן NEDC. נתוני WLTP האירופאים טרם פורסמו.

על פי היבואנית המכוניות אמורות לסיים בשבועות הקרובים תקינה אירופאית לסדרות קטנות כך שהייבוא הסדיר של כמה מאות יחידות יתאפשר כבר רבעון השלישי. לקראת הרבעון הרביעי אמורה להסתיים תקינה אירופאית מלאה לדגם, שתאפשר ייבוא כמויות לא מוגבלות. המחירים טרם פורסמו. כלי הרכב אמורים להתחרות מול דגמים מקבילים של AIWAYS, SKYWELL ודומיהם.

ובתחילת אפריל פרסמה שגרירות סין בתל אביב כי הנספח המסחרי של השגרירות נפגש עם מנהלים בחטיבה האירופאית של ענקית הרכב החשמלי והסוללות BYD. על פי ההודעה "בכוונתה להרחיב עוד השנה את פעילותה בישראל, שמתמקדת כיום באוטובוסים חשמליים, גם לתחום הרכב הפרטי". על פי ההודעה הנספח הכלכלי קרא ליצרני הרכב לנצל את חלון ההזדמנויות לכניסה לשוק הישראלי ב-3 עד 5 השנים הקרובות ואמר כי השגרירות בישראל תעניק להם סיוע צמוד בחדירה. את הזיכיון לייבוא BYD מחזיקות קבוצת שלמה וצ'מפיון מוטורס.