נעצר בעקבות חשד לזיוף חשבוניות בגובה 320 מיליון שקל

רשות המסים עצרה חשוד נוסף בהעלמות מס, בחברה שמספקת שירותי שליחויות לחברות וביניהן וולט • במהלך החקירה התברר כי ספרי הנהלת החשבונות של החברה הועלמו, אך בפשיטה נתפסו מחשבים אשר מהם שוחזרו מרבית החשבוניות הפיקטיביות לכאורה

רשות המסים / צילום: איל יצהר
רשות המסים / צילום: איל יצהר

התפתחות בחקירת העלמות המס נגד החברה שסיפקה שליחים לוולט: אחיו של החשוד העיקרי בפרשה נעצר, וחשבוניות פיקטיביות בגובה של 320 מיליון שקל, שנעשה לכאורה ניסיון להעלימן, שוחזרו ממחשבים.

בהמשך לחקירה המתנהלת מזה מספר חודשים נגד חברת שליחויות שסיפקה שליחים לוולט, רשות המסים עצרה את אושרי סויסה, מנהלן בפועל של חברות לאספקת שירותי כוח-אדם בתחום השליחויות וההתקנות, בחשד להתחמקות מתשלום מס בעשרות מיליוני שקלים בגין הכנסות ממתן שירותים לחברות שונות, בהן חברת וולט, ובהפצת חשבוניות פיקטיביות בסכום כולל של כ-320 מיליון שקל. אושרי סויסה חשוד כי היה שותף פעיל לעבירות שבגינן נעצר אחיו, ליאור סויסה, מנהלה בפועל של חברת פרימיום שליחויות, בדצמבר האחרון.

המעצר בוצע במסגרת פשיטה של צוותי חקירות משולבים של רשות המסים והביטוח הלאומי על משרדי חברת פרמיום שליחויות, בעקבות חשד לביצוע עבירות מס בהיקף של עשרות מיליוני שקלים על-ידי מנהלה, סויסה, ותשלום לעובדים "בשחור".

על-פי החשד, ליאור סויסה הקים כ-40 חברות קש שחתמו על הסכמים במסגרתם התחייבו להעסיק באופן ישיר מאות עובדים בתחום השליחויות וההתקנות אשר סיפקו שירותים לחברות שונות, בהן חברת השליחויות וולט. על-פי החשד, במסגרת ההסכמים התחייבו החברות שבשליטת החשוד להעסיק באופן ישיר את השליחים שביצעו את השליחויות ללקוחות חברת וולט, כעובדים שכירים. מדובר בכ-1,300 שליחים, שחברת וולט שילמה לחברות בשליטת סויסה סך של כ-32 מיליון שקל בשנים 2019-2020. ליאור סויסה חשוד כי שילם לאותם עובדים את כל משכורתם או חלק ממנה במזומן, על-מנת להתחמק מתשלומי "ניכויים" למס הכנסה ולביטוח לאומי.

בנוסף, ליאור סויסה חשוד בהפקת חשבוניות מס פיקטיביות בעשרות מיליוני שקלים על-מנת להתחמק מתשלום מס ולהסוות את תשלום השכר במזומן. על-פי החשד, החשבוניות הפיקטיביות גולגלו בין החברות השונות שבשליטתו של ליאור סויסה, על-מנת לייצר מצג שווא לפיו העובדים שסופקו על-ידי חברת פרימיום שליחויות לא היו עובדים ישירים שלה אלא סופקו לה על-ידי חברות אחרות.

סויסה נעצר לאחר חקירה סמויה ממושכת של מחלקת החקירות מכס ומע"מ תל אביב ופקיד שומה חקירות תל אביב ברשות המסים, יחד עם נציגי אגף החקירות של הביטוח הלאומי.

בעקבות הפיכת החקירה לגלויה, נערכו חיפושים בבתי ומשרדי המעורבים בפרשה. במהלך החיפושים התברר כי ספרי הנהלת החשבונות של החברות הועלמו, אך נתפסו מחשבים אשר מהם שוחזרו בהליך חקירתי ומיצוי ראייתי מרבית החשבוניות הפיקטיביות שהופקו על-ידי החשודים. מחשבים אלה נתפסו במשרדיו של אושרי סויסה. כמו כן, עם התפתחות החקירה נאספו עוד ראיות הקושרות את אושרי סויסה לביצוע העבירות יחד עם אחיו ליאור.

במסגרת הדיון לשחרורו של אושרי סויסה ממעצר, טען בא-כוחו, עו"ד יעקב דהן, כי מדובר בחקירה הנמשכת לפחות 10 חודשים, אשר במהלכה נחקר אושרי סויסה מספר פעמים, כולל בדצמבר אשתקד, ולכן לא ברור מדוע הוא נעצר כעת כאשר לא קיימת עילת מעצר.

השופט טל ענר נעתר לבקשה לשחרור אושרי סויסה ממעצר בערבות עצמית וערבות צד ג', אך מנגד דחה את בקשתו לדחיית איסור פרסום שמו.

עו"ד ורו"ח יעקב דהן, בא כוחו של אושרי סויסה, מסר בתגובה כי "מדובר בטענות שאינן נכונות בלשון המעטה בניסיון פסול לכרוך בצורה מופרכת את אושרי סויסה לפרשה המדוברת. לא בכדי, כבוד בית משפט השלום בראשון לציון קיבל בדיון המעצר שהתקיים את טענותינו והורה על שחרורו המיידי של מרשנו בהפקדת סך של 10,000 שקלים בלבד ועיכוב יציאה מן הארץ ל-30 יום, וזאת כאשר המדינה דרשה שיפקיד 150 אלף שקלים במזומן ויוצא נגדו צו עיכוב יציאה מן הארץ ל-180 יום. כבוד השופט טל ענר קבע, כי אין אינדיקציה, כי מרשנו ניסה להתחמק בדרך כלשהי מחקירה. אושרי סויסה לא ישב במעצר ולו דקה אחת ושוחרר בערבות בתנאים מינימאליים כאמור".

*** חזקת החפות: ליאור ואושרי סויסה הם בגדר חשודים בלבד במעשים האמורים. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, השניים לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.