מסעדות | דעה

המסעדנים לא אחראים לכך שהחיים של כולנו מתייקרים

ברשות התחרות "חכמים על חלשים" ומפנים את האש כלפי המסעדנים שבקושי שורדים

רשות התחרות בוחרת שלא להתעמק במגזרים הסובלים מריכוזיות גדולה / צילום: Shutterstock, 89stocker
רשות התחרות בוחרת שלא להתעמק במגזרים הסובלים מריכוזיות גדולה / צילום: Shutterstock, 89stocker

הכותב הוא שותף מייסד ומנהל מחלקת דיני עבודה במשרד עורכי הדין דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות'

המסעדנים במדינת ישראל הם האחראים על יוקר המחיה. כן, זו לא בדיחה - זו המציאות, או כך לפחות חושבת רשות התחרות בראשותה של עו"ד מיכל כהן. אותה קבוצה "חזקה" הכוללת 50,000 מסעדנים מונעת תחרות אמיתית במשק הישראלי, ומשכך היא משפיעה על יוקר המחיי=ה.

"איך זה נעשה?", אתם בוודאי שואלים. אז אגלה לכם: מספר פעמים בשנה מתכנסים המסעדנים באצטדיון "בלומפילד" בתל אביב-יפו, אצטדיון "טרנר" בבאר שבע, אצטדיון "סמי עופר" בחיפה ו"טדי" בירושלים. הדבר לא פשוט ודורש ארגון רב. מאחר ותחומי העיסוק מגוונים ורבים אז המסעדנים מתחלקים לחטיבות שונות: חטיבת אוכל הרחוב שהגורמים בעלי ההשפעה בה הם פלאפל פינטו ובניו מחדרה, שווארמה הטורקי האורגינל משדרות ירושלים ברמת גן, ודוכן המיצים פרי טרי מטיילת שדרות הנשיא בירושלים. חטיבות משמעותיות נוספות הן חטיבת האוכל האסיאתי עם סושי טוקיו מתל אביב, חטיבת האוכל האיטלקי עם פיצה רומנה, חטיבת ההמבורגרים, חטיבת בתי הקפה והחטיבה הצמחונית. כל חטיבת מסעדנים מגבשת תפריט בסיסי ומתאמת מחיר - ואלה מאושרים ב"מועצת המסעדנים העליונה" בה שולט ללא עוררין כבר שנים רבות משה כהן המכונה גם סרג'יו קונסטנצה. אותו סרג'יו מעביר את החלטתו לתומר מור, מנכ"ל איגוד "מסעדנים חזקים ביחד", אותו חוקרת כעת הרשות לתחרות ואף שוקלת להגיש נגדו כתב אישום.

וכאן כבר מפסיקה הבדיחה. השבוע הודיעה רשות התחרות כי היא "שוקלת להגיש כתב אישום נגד איגוד 'מסעדנים חזקים ביחד' ומנכ"ל האיגוד תומר מור, בגין המלצה להעלאת מחירי המנות במסעדות. על פי כתב החשדות, המליץ האיגוד למסעדנים להעלות את מחירי המנות במסעדותיהם. המלצה זו הופצה למסעדנים במהלך תקופה זו במספר הזדמנויות, בין היתר באמצעות שליחת הודעות בקבוצות הוואטסאפ של האיגוד ובדף הפייסבוק שלו בהן המליץ המנכ"ל למסעדנים לפעול כדי לשמור על רווחיות מסעדותיהם לאור העלאות המחירים במשק וכן כתב כי האיגוד פועל להכין את דעת הקהל לקבל את העלאות המחירים במסעדות". עוד נמסר בהודעה כי "מנכ"ל האיגוד אף התראיין לרדיו ואמר כי נדרשת העלאת מחירי המנות במסעדות מכיוון שלדבריו הרווחיות במסעדות נשחקה. בתום הליך השימוע, יוחלט האם להגיש נגד החשודים כתבי אישום".

מוזרה בעיני עד מאוד העובדה שרשות התחרות בוחרת שלא להתעמק במגזרים הסובלים מריכוזיות גדולה כמו ענף הבנקאות, ייבוא הרכב, מלט, חשמל, נמלים, רשתות המזון, יצרני מוצרי הצריכה ועוד, ענפים בהם הריכוזיות כל כך גדולה שאפשר בקלות לספור את העוסקים במלאכה באצבעות שתי הידיים - ולעיתים גם ניתן להיעזר בכף יד אחת בלבד. ענפים שבוודאי לא זקוקים לתוכנית רדיו או עמוד פייסבוק בכדי לתאם מחירים זה נעשה בדרכים אחרות, מתוחכמות יותר. דרכים בהם יש מקום לחקירת הרשות לתחרות. אבל המציאות ברשות לתחרות היא אחרת.

נראה שהם 'חכמים על חלשים' ובוחרים להתעמק דווקא בענף הכולל עשרות אלפי עסקים, שהמגוון והשוני ביניהם כל כך גדול עד שתיאום מחירים הוא פשוט בלתי אפשרי (מה הקשר בין סושי, פיצה והמבורגר?). ענף בו העסקים הפועלים בו סובלים, כמו כל אחד מאיתנו, מהריכוזיות הגדולה במשק ומהעלאת המחירים המטורפת של מוצרי המזון ועלות השכירויות, ריכוזיות שרשות התחרות לא מטפלת בה. במקום זה הם נטפלים לענף שמתאפיין בשולי רווח נמוכים הנעים בטווח של 3-5%, ולמסעדות שנמצאות בסיכון גדול לשרידותן (עוד טרום משבר הקורונה, מסעדות רבות בישראל לא הצליחו לשרוד ונסגרו במהירות - לפעמים אפילו לפני שחגגו שנה מפתיחתן). ענף דואב שעסקים רבים בו נסגרו לחלוטין לאור משבר הקורונה, וחלקים רבים בו עדיין לא התאוששו מהשלכות המשבר. הבדיחה הזו לא מצחיקה אותם, וגם לא אותי.

*** גילוי מלא: הכותב משמש כיועץ המשפטי של איגוד "מסעדנים חזקים ביחד" ומלווה מסעדות רבות