מנכ"לית אל על לא לבד: הנשים שעומדות בראש חברות התעופה בעולם

הייצוג הנשי בעולם התעופה מתרכז במטוסים, ובעיקר בקרב צוותי האוויר. שיעור המנכ"ליות עומד על 6% בלבד, ועל רקע זה בולט מינויה של דינה בן טל-גננסיה • איזה עוד מנכ"ליות מונו השנה, עם איזה ניסיון הן מגיעות ומי פועלת למען הדור הניהולי הבא

גוליז אוזטורק, אן ריגייל ודינה בן טל גננסיה / צילום: Pegasus, AP-Christophe Ena, רונן דבש
גוליז אוזטורק, אן ריגייל ודינה בן טל גננסיה / צילום: Pegasus, AP-Christophe Ena, רונן דבש

רק 6% מבין היושבים על כיסא המנכ"ל בחברות התעופה הן נשים. את הנתון העגום הזה פרסם לפני כחודש ארגון התעופה העולמי יאט"א. בחברות קיים שיעור דומה של סמנכ"ליות תפעול, ושיעורן של סמנכ"לית הכספים עומד על 13%. העמדה הבכירה היחידה שבה המצב טוב יותר היא במשרד משאבי אנוש, כאשר 40% מהמנהלות בתחום הן נשים. אגב, לפי נתוני דלויט, בשקלול מגזרים עומד שיעור המנכ"ליות על 5%.

יאט"א הציב לעצמו אתגר המכונה "25 עד 2025", במטרה להגיע ל-25% נשים מתמהיל הדרג הניהולי בחברות תעופה ובקרב יצרניות המטוסים עד לשנת 2025. עד כה, 100 חברות בינלאומיות הצטרפו ליוזמה והתחייבו להגיע ליעד.

מאז פרסום הנתונים מונו בזו אחר זו שלוש נשים לתפקיד מנכ"ליות של חברות תעופה, אחת מהן היא דינה בן טל-גננסיה, שתהיה האישה הראשונה שתעמוד בראש חברת אל על. נזכיר כי לא מדובר במנכ"לית הראשונה שתעמוד בראש חברת תעופה ישראלית - סבינה בירן עשתה זאת בישראייר, בין השנים 2000-2006.

 
  

שאלת הפוסטר הגברי

בכנס AGM יאט"א שנערך ב-2018 ביקשנו ממנכ"לי חברות התעופה הגדולות שהשתתפו בפאנל המרכזי להתייחס למספר הנמוך של המנכ"ליות שכיהנו אז בראש חברות תעופה. הטריגר לשאלה, שלא זכתה למענה ענייני ובעיקר גרמה לגברים שעל הבמה לנוע בחוסר נוחות, היה הפוסטר המסורתי של מנהלי חברות התעופה שמופץ בכל כנס, ושבאותה שנה כלל אישה אחת בלבד - מנכ"לית חברת התעופה FLYBE, כריסטין אורמייר-ווידנר.

בעקבות המבוכה שהתעוררה בכנס לנוכח הייצוג הדל של נשים, אמר מנכ"ל חברת קטאר, אכבר אל באקר, כי הנשים הן שלא רוצות להתקדם במעלה סולם הדרגות מאחר שהן מעדיפות להשקיע במשקי הבית. לאחר מכן חזר בו מאמירתו, וציין את מספר הנשים הגדול יחסית בקרב טייסי החברה ביחס לחברות אחרות.

הייצוג הנשי בעולמות התעופה אכן מתרכז במטוסים, ובעיקר בקרב צוותי האוויר של חברות התעופה: כ-80% מדיילי האוויר הן דיילות. בתא הטייס, שיעור הנשים עומד על כ-8% בלבד, ואייר אינדיה היא החברה שמעסיקה הכי הרבה טייסות.

הבכירה ביותר: באייר פראנס

אחת מהנשים הבולטות שכיהנו בענף התעופה עמדה בראש חברת הלואו קוסט הבריטית, איזי ג'ט. ב-2010 מונתה קרולין מקול לעמוד בראש החברה, אחרי קריירה בתחום התקשורת. בתקופת כהונתה, שנמשכה שבע שנים, זינק שווי מניית איזי ג'ט פי 4. עם תגמול של 5 מיליון ליש"ט עזבה מקול את החברה, שבמידה רבה היא חתומה על צמיחתה המהירה - וחזרה לעולמות התקשורת. כיום עומד בראש איזי ג'ט מנכ"ל, יוהאן לונדגרן.

בעת הנוכחית, המנכ"לית הבכירה ביותר בתעופה העולמית היא אן ריגיי, מנכ"לית אייר פראנס, שבנתה את הקריירה שלה בתחום התעופה מאז 1991. ב-1996 היא מונתה לאחראית על שירות הלקוחות באייר פראנס, בנמל התעופה אורלי פריז. לאחר שכיהנה במגוון תפקידים ניהוליים, בעיקר בעולמות השירות, מונתה ב-2018 למנכ"לית אייר פראנס, המעסיקה כ-43 אלף עובדים. צי המטוסים של החברה מונה כ-210 מטוסים, וב-2019 היא הטיסה כ-52 מיליון נוסעים. ב-2021 צנח מספרם ל-17 מיליון, בחסות הקורונה.

אייר פראנס היא מחברות התעופה הגדולות של אירופה, והיא משתייכת לקבוצת Air France-KLM, גם החברה ההולנדית תצרף לשורותיה בקרוב מנכ"לית שמינויה הוכרז ממש לאחרונה: מריאן רינטל, שתשמש כמנכ"לית KLM מה-1 ביולי. רינטל תגיע לחברת התעופה מתפקידה כמנכ"לית ונשיאה של חברת הרכבות ההולנדית NS מאז 2014. קודם לכן כיהנה בתפקידים שונים ב-KLM, שהאחרון בהם היה סגנית נשיא בכירה. כעת היא סוגרת כאמור מעגל כמנכ"לית.

מנכ"לית נוספת שנכנסה לפני פחות משנה לתפקידה עומדת בראש חברת התעופה הפורטוגלית TAP. מדובר בכריסטין אורמייר ווידנר - אותה מנכ"לית בודדה מהפוסטר ההוא של יאט"א, אלא שאז היא עמדה כאמור בראש חברת החסך (לואו קוסט) פלייבי. TAP, שנקלעה לקשיים, הולאמה על ידי ממשלת פורטוגל בתקופת הקורונה. צי החברה מונה כ-70 מטוסים, והיא מעסיקה כ-8,000 עובדים.

גם בראש חברת התעופה וירג'ין אוסטרליה עומדת מנכ"לית, ג'יין הרדליקה, שנכנסה לתפקידה בסוף שנת 2020. הרדליקה גויסה במטרה לייצב את חברת התעופה שקרסה בתקופת הקורונה, וניצלה בזכות קרן השקעות אמריקאית. עבורה מדובר בכהונה שנייה כמנכ"לית של חברת תעופה, אחרי שעמדה בראש JETSTAR בשנים 2012-2017.

התקדים הטורקי, והפרגון הפוליטי

מנכ"לית נוספת מבין הבודדות שמכהנות בענף התעופה נכנסה לתפקידה בשבוע שעבר: לין אמבלטון שמונתה למנכ"לית חברת אייר לינגוס, חברת התעופה הלאומית של אירלנד מקבוצת IAG (בריטיש איירוויז, איבריה). קודם כן היא שימשה כמנכ"לית תחום הקארגו בקבוצה, והיא מביאה עמה 25 שנות ניסיון בענף התעופה - בעיקר בבריטיש איירוויז. הצי של אייר לינגוס מונה כ-50 מטוסים, והיא מעסיקה כ-4,500 עובדים.

מינוי אחר, שבדומה לזה של אל על, מהווה שבירת תקרת זכוכית במובן תרבותי-חברתי, מגיע מטורקיה. חברת התעופה פגסוס הודיעה על קידומה של גוליז אוזטורק מתפקיד סמנכ"לית המסחר למנכ"לית. בין השנים 1990 ל-2003 עבדה אוזטורק בתפקידים שונים בטורקיש איירליינס, וב-2005 היא הצטרפה לפגסוס.

אוזטורק היא האישה הראשונה שתעמוד בראש חברת תעופה טורקית, והיא כבר הכריזה כי השוויון המגדרי יהיה אחד מהפרויקטים שתנסה לקדם לאחר כניסתה לתפקיד. היא בוגרת האוניברסיטה היוקרתית בואזיצ'י באיסנטבול ובעלת תואר שני מאוניברסיטת קולמוביה, והיא מגיעה מעולמות השיווק. מינויה זכה לפרגון בתקשורת הטורקית, וגם מצד פוליטיקאים. פגסוס מעסיקה כ-6,000 עובדים, והצי שלה מונה כ-90 מטוסים. החברה מפעילה טיסות פנים בטורקיה, וטיסות ליעדים בינלאומיים בכללם תל אביב.

גם דינה בן טל גננסיה, שעובדת באל על 14 שנה, היא סמנכ"לית מסחר שקודמה לתפקיד מנכ"לית. מדובר במינוי שאינו מובן מאליו, לנוכח החברה שמתנהלת ברוח מסורתית-דתית לאורך השנים, ובעיקר כעת בהשראת בעלי השליטה קני רוזנברג.

בדומה למנכ"ליות האחרות שמוזכרות כאן, גם לבן טל-גננסיה יש ניסיון רב בענף - מה שלא ניתן להגיד על כל מינוי של מנכ"לים גברים בחברות התעופה. למעשה, נדמה כי בבחירת מנכ"לית אישה, נטל ההוכחה להצדקת הבחירה מחמיר יותר, החל בעשרות שנות ניסיון בענף ועד יכולת מוכחת בתפקידים קודמים. יש לקוות כי לצד עלייה בנוכחות הנשים בתפקידים הניהוליים, יירשם צמצום פערים גם בשורת ההשתכרות.