בג"ץ דורש מהממשלה לנמק למה הפטור מוויזות לא חל על הפליטים מאוקראינה

שופטי בג"ץ הוציאו צו על תנאי המורה לשרת הפנים איילת שקד ולממשלה להסביר מדוע לא ייקבע כי צו הכניסה לישראל המעניק פטור מאשרות כניסה לאזרחי אוקראינה לשהייה של עד 3 חודשים, חל גם במצב הלחימה באוקראינה

שרת הפנים איילת שקד / צילום: יוסי זמיר
שרת הפנים איילת שקד / צילום: יוסי זמיר

בג"ץ דורש מהמדינה להסביר למה הגבילה את כניסת אזרחי אוקראינה בניגוד לפטור מאשרות כניסה לאזרחי אוקראינה. השופטים הוציאו היום (ד') צו על תנאי המורה לשרת הפנים איילת שקד ולממשלה להסביר מדוע לא ייקבע שצו הכניסה לישראל המעניק פטור מאשרות כניסה לאזרחי אוקראינה לשהייה של עד 3 חודשים, חל גם במצב הלחימה באוקראינה. על המדינה להשיב עד ל-1 במאי. בשלב זה לא ניתן צו ביניים כפי שביקש העותר.

ההחלטה התקבלה בעתירה נגד הגבלת הכניסה לפליטים מאוקראינה שנקבעה על-ידי שרת הפנים איילת שקד העומדת על 5,000 אנשים, לא כולל הזכאים לפי חוק השבות וקרובי משפחה של אזרחי המדינה.

המשינה טענה כי הפליטים לא זכאים לפטור מויזות לתיירים כי הפטור לא חל על מי שנמלטו מהמלחמה באוקראינה ומבקשים להיכנס לישראל.

בדיון שהתקיים בחודש שעבר מתחו הנשיאה אסתר חיות והשופטים עוזי פוגלמן ויצחק עמית ביקורת על המתווה שנקבע, ואפשרו למדינה לעדכן לאחר בחינת המתווה.

חיות ופוגלמן הבהירו כי לעמדתם, ההסכם עם אוקראינה למתן פטור מוויזות לא מתייחס רק לכניסת אזרחים אוקראיניים המגיעים למטרת תיירות, כפי שטוענת המדינה, אלא לכל ביקור ככל שהוא מוגבל בזמן קצר.

לאחר שבית המשפט קיבל עדכונים מהמדינה שהותירה את המדיניות על כנה - ניתן היום הצו על תנאי.

עו"ד תומר ורשה שהגיש את העתירה מסר: "מדובר בהישג זמני משמעותי וחשוב. בג"ץ הוציא את הצו לאחר הדיון שהתקיים בעתירה ביום 21.3, כך שלא שוכנע מהעמדה שהציגה המדינה. למרות ניסיונות המדינה למסמס את העתירה באמצעות הודעות ביניים בדבר "מגעים" לכאורה עם נציגות אוקראינה, ולאחר שהתברר שאין בכוונת שרת הפנים לבטל המכסה או את הצורך באישורי כניסה מראש, ביהמ"ש העליון החליט לקדם ההכרעה בעתירה, להעביר הנטל למדינה לשכנע מדוע שרת הפנים לא הפרה את החוק״.

עו"ד יונה שרקי מהמרכז למדיניות הגירה ישראלית מסר: "בית המשפט העליון מתנהל כמו פיל בחנות חרסינה ומאיים על זהותה היהודית של מדינת ישראל. נתוני רשות האוכלוסין המתפרסמים מדי יום מראים על צניחה בכמות האוקראינים שאינם זכאי חוק השבות, תוך התגברות אחוז העולים הזכאים לישראל - וזאת בזכות המתווה. במקום לבצע את תפקידם ולדחות את העתירה על הסף בשל היעדר זכות עמידה, השופטים מבקשים למלא את תפקידה של שרת הפנים".