הביטוח ממשיך להשקיע בנדל"ן: איילון ומנורה יזרימו 250 מיליון שקל לחברת המימון של דוד ברוך

ברוך, לשעבר מנכ"ל בנק ירושלים ואקסלנס, הופך את קרן יסודות לחברה במטרה למנף את המימון, ובכך לייצר תשואה גבוהה יותר לבעלי המניות • עד היום גייסה הקרן לטענתה 5 מיליארד שקל וליוותה למעלה מ-300 פרויקטים

דוד ברוך / צילום: תמר מצפי
דוד ברוך / צילום: תמר מצפי

נתוני בנק ישראל שפורסמו ביום שלישי חשפו כי הציבור הישראלי שבר (שוב) את שיא הביקושים למשכנתאות, עם סכום של כמעט 13.5 מיליארד שקל בחודש מרץ. הנתונים המחישו שוב עד כמה שוק הנדל"ן מהווה השקעה מזמינה, וכיוון שלא נראה שהמגמה תיעצר בקרוב, בחברות הביטוח ממשיכים לראות בו מקור להשגת תשואה גבוהה לעמיתים, וגם לתיקי הנוסטרו שלהן.

השבוע חתמו מנורה מבטחים ואיילון על הסכם עם מייסדי קרן יסודות, המתמחה בליווי בנייה למגורים, במסגרתו יעמידו החברות אשראי בהיקף של עד 250 מיליון שקל לחברת מימון, שתוקם לצד הקרנות הקיימות כבר ביסודות. המעבר לפעילות במתכונת של חברת מימון יאפשר ליסודות להתמנף באמצעות אשראי בנקאי בכיר, וכך לייצר לבעלי המניות תשואה גבוהה על השקעתם.

האשראי של חברות הביטוח יועמד במסגרת של חוב להמרה, ובהתאם להסכם זכאית כל אחת מהן, על פי שיקול דעתה הבלעדי, להמיר את האשראי למניות החברה החדשה. אם יעשו זאת, יוכלו איילון ומנורה מבטחים למנות בה דירקטור מטעמן.

קרן יסודות, המתמחה בליווי בנייה בעיקר בהתחדשות עירונית, הוקמה בשלהי 2014 על ידי שלושה מייסדים, בנקאים בעברם: דוד ברוך, המשמש כיו"ר החברה, שכיהן בעברו כמנכ"ל בנק ירושלים ומנכ"ל אקסלנס; אסתי פרידמן, מנכ"לית כלל מימון ויו"ר כלל ביטוח אשראי לשעבר; ויעקב סיסו, לשעבר יו"ר חברת אלעד ישראל מגורים והמשנה למנכ"ל בנק ירושלים. בחברה מציינים כי לאורך שנות פעילותה היא הובילה חמישה סבבי גיוס בהיקף מצטבר של 5 מיליארד שקל, וליוותה למעלה מ-300 פרויקטים, אשר יותר משליש מהם הושלמו.

פוליסות לפי חוק המכר וערבויות ל-10 השנים הבאות

בנוסף למימון פעילות החברה החדשה, שתניב לחברות הביטוח רווח מריביות, במהלך 10 שנים ממועד תחילת פעילותה היא תציע לאיילון ולמנורה להפיק פוליסות ביטוח בהתאם לחוק המכר, ולהעמיד ערבויות לטובת פרויקטים שימומנו על ידה. כך שהן צפויות לרשום רווחים גבוהים גם מפעילות זו, המותנית בהמשך הגאות בשוק הנדל"ן. הערבויות ופוליסות חוק המכר בפרויקטים, שילוו על ידי החברה, יונפקו על ידי מנורה מבטחים ואיילון מכספי הנוסטרו.

יהודה בן אסאייג, מנכ"ל מנורה מבטחים ביטוח, אמר כי "עסקה זו הנה חלק מהגדלת פעילות החברה בתחום ערבויות חוק מכר, תחום שאנו מאמינים כי יביא ערך כלכלי רב לחברה, וזאת תוך חשיפה לתחום הצומח של נדל"ן למגורים. אנו שמחים לעשות זאת עם שותפים בעלי ניסיון מוכח בתחום".

מימון נדל"ן וליווי יזמים - מנוע ההתרחבות של חברות הביטוח

איילון ומנורה מבטחים הן כמובן לא חברות הביטוח היחידות הפעילות בתחום המימון לנדל"ן ובליווי יזמים. כך לדוגמה, כלל ביטוח מחזיקה בכמעט 25% מחברת האשראי מכלול, והיא גם יצרה בעבר שיתופי פעולה עם חברת ברקת בניהולו של עדי גזית - אחד מהם התפתח להשקעה משותפת של 2 מיליארד שקל בפרויקט בכיכר המדינה בתל אביב.

לצד ההשקעה בחברות המימון לנדל"ן, חברות הביטוח הגבירו בשנה האחרונה גם את ההשקעה הישירה בחברות נדל"ן, בעיקר אלה המתמחות בהתחדשות עירונית. בחודש שעבר לבדו נעשו שתי עסקאות גדולות כאלה - הראשונה היא שיתוף פעולה בין מנורה מבטחים והכשרת הישוב התחדשות עירונית, שבמסגרתה ישקיעו שתיהן כ-100 מיליון שקל בארבעה פרויקטים; בשנייה גיבשו הפניקס ובוני התיכון התחדשות עירונית מסמך הבנות, שצפוי להוביל את חברת הביטוח לרכוש 20% מהחברה, תוך השקעה של 125 מיליון שקל נוספים כמסגרת לפרויקטים של חברת הבנייה. 

עוד בהפניקס, זו סיכמה לאחרונה על השקעה של הון וחוב בחברת בנייני העיר הלבנה בהיקף כ-420 מיליון שקל. ואילו הראל השקיעה ישירות במניותיהן של שתי חברות נדל"ן - 120 מיליון שקל בחברת אלמוג (כדאי) ו-60 מיליון שקל בעץ השקד.