האינפלציה בישראל צפויה להגיע לקצב שנתי של 4%

לפי הערכות, מדד מרץ צפוי לטפס ב-0.7% ובכך קצב האינפלציה יסתכם ביותר מ-4% בחישוב שנתי, ויחרוג מתחום היעד של בנק ישראל בחודש השלישי ברציפות • בבנק המרכזי צופים התכנסות של האינפלציה למרכז היעד - 2% במהלך 2023.

איפלציה / צילום: Shutterstock
איפלציה / צילום: Shutterstock

מחר (ו') צפויה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפרסם את מדד המחירים לצרכן לחודש מרץ. לפי הערכות, מדד מרץ צפוי לטפס ב-0.7% ובכך קצב האינפלציה יסתכם ביותר מ-4% בחישוב שנתי, ויחרוג מתחום היעד של בנק ישראל (3%-1%) בחודש השלישי ברציפות.

תחזיות נכונות לשעתן

כזכור, בהמשך לנתוני האינפלציה בפברואר, בנק ישראל העלה השבוע את הריבית ל-0.35%. אמנם הנתונים הצביעו על כך שהאינפלציה ברובה מיוחסת לגורמים מיובאים, אך כפי שאמר נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, היא כבר מחלחלת ליתר הסעיפים. בעקבות כך, צפה הנגיד כי הריבית תעלה בעוד שנה ל-1.5%.

לאור הזינוק החד במחירי הסחורות, בבנק ישראל עדכנו את תחזית האינפלציה בחדות והעלו אותה ב-2%. האינפלציה צפויה להסתכם להערכתם ב- 3.6% בסוף השנה, רמה נמוכה במעט מזו השוררת כיום. מעבר לכך, בבנק צופים התכנסות של האינפלציה למרכז היעד - 2% במהלך 2023.

מאז התחזית הקודמת של בנק ישראל בינואר, סדרי עולם השתנו מאד נוכח המלחמה באוקראינה. סוף המלחמה לא נראה באופק והיא צפויה להמשיך לייצר לחץ על המחירים. לכן, נגיד בנק ישראל אמר לגלובס כי התחזית נכונה לשעתה.

מצד אחד, נתוני הגרעון המחמיאים של הממשלה, כתוצאה מהזינוק בהכנסות המדינה ממסים, עשויים לתרום לכך שבאוצר ישיקו תוכניות נוספות על מנת להילחם ביוקר המחיה וקצב האינפלציה עשוי להתמתן. מצד שני, סקר מגמות לעסקים של הלמ"ס לינואר מצביע על גורמים שיכולים לעלות את מחירים, שכן מרבית בעלי העסקים מדווחים שמצבם טוב יותר מאשר דצמבר 2021.

נקודת האור מארה"ב

הפחתת המס על הדלק (בלו) שתיכנס לתוקף השבוע תבוא לידי ביטוי רק בפרסומים הבאים וצפויה לגרוע 0.2% מהמדד הכללי.

נקודת האור עשויה לבוא מכיוון ארה"ב, שם כלכלנים מעריכים אחרי פרסום מדד מרץ אתמול, כי שיאה של האינפלציה מאחורינו. אם זה נכון הדבר יתמוך בתחזית בנק ישראל על התכנסות האינפלציה בטווח הקצר. ימים יגידו.