מכה לאברמוביץ': נכסים בשווי 7 מיליארד דולר הוקפאו במקלט המס ג'רזי

רשויות החוק באי התעלה ג'רזי הבריטי, המשמש כמקלט מס למיליארדרים, התגייסו לטובת אכיפת הסנקציות שהוטלו על אברמוביץ' • בימים האחרונים נתפסו נכסים ואחזקות רבים על ידי מדינות וטריטוריות שונות; בין הנכסים שנתפסו נמצאים וילת יוקרה בריביירה הצרפתית, מסוקים פרטיים ולפחות יאכטה אחת שנתפסו בצרפת

רומן אברמוביץ' / צילום: Reuters, Maxim Shemetov
רומן אברמוביץ' / צילום: Reuters, Maxim Shemetov

אחזקות בחברות בשווי מיליארדים, נכסי נדל"ן, יאכטות ושורת נכסים נוספת של המיליארדר הרוסי רומן אברמוביץ' נתפסו בימים האחרונים על ידי מדינות וטריטוריות שונות; כך מדווחים ביממה האחרונה כלי התקשורת בבריטניה. לפי הדיווחים, בין הנכסים שנתפסו נמצאים וילת יוקרה בריביירה הצרפתית, מסוקים פרטיים ולפחות יאכטה אחת שנתפסו בצרפת. ואולם, הצעד המשמעותי ביותר הוא התגייסות של הרשויות באי התעלה ג'רזי לאכוף את הסנקציות, שכוללת הקפאת אחזקות בחברות הקשורות לאוליגרך בשווי "יותר משבעה מיליארד דולר".

אברמוביץ' הוסף בתחילה רק לרשימת הסנקציות של בריטניה, המדינה שבה בילה חלק גדול מזמנו בשנים האחרונות ובה היה הבעלים של חברות רבות, כמו גם מועדון הכדורגל "צ'לסי". לאחר מכן אימץ גם האיחוד האירופי את הסנקציות נגדו, אך ארה"ב טרם עשתה זאת. ברקע עומדים מאמציו של אברמוביץ', שהוא גם אזרח ישראלי ופורטוגלי, לתווך בשיחות שלום בין רוסיה לאוקראינה. הוא עצמו תועד בסבב השיחות הבכיר שהתקיים בטורקיה לפני כשבועיים, לפני ההסלמה במלחמה. לפי הדיווחים, הוא סבל מניסיון הרעלה שנעשה במהלך השיחות.

כעת דיווחו הרשויות בצרפת כי תפסו עד כה 33 נכסים של אוליגרכים הנמצאים ברשימת הסנקציות של האיחוד, כולל לפחות תריסר השייכים לאברמוביץ. השווי של כל הנכסים שנתפסו, לפי הצהרת הממשלה הצרפתית, "חוצה את רף ה-25 מיליארד אירו". בניגוד לכך, בבריטניה טרם נתפסו נכסי נדל"ן הקשורים לאברמוביץ', למרות שבעלותם ידועה, בשל סוגיות של בעלות באמצעות חברות וסוגיות משפטיות. אחזקותיו ב-EVRAZ, ענקית הפלדה הרוסית, הוקפאו.

אך אחד הצעדים המשמעותיים ביותר הוא פשיטה שהתרחשה, לפי הדיווחים, על משרדי חברות באי ג'רזי, טריטוריה בריטית המשמשת כמקלט מס ומקום רישום חברות קש למיליארדרים מרחבי העולם. תחקירים קודמים של התקשורת בבריטניה ובארה"ב העלו כי אברמוביץ' נקט שורת צעדים מקדימים והעביר את הבעלות על חלק מהחברות שלו למקורבים, וכן שינה את מקום פעילותן, כולל לאי שהוא שטח חסות של בריטניה. תחקיר של ה"גרדיאן" מצא כי אברמוביץ' העביר את האחזקה על אחת מהיאכטות שלו למקורב עסקי, דוד דווידוביץ', ביום הפלישה לאוקראינה.

לפי הודעה רשמית של רשויות האי, הן הקפיאו את פעילותן של חברות ששוויין עומד על "יותר מ-7 מיליארד דולר", הקשורות איכשהו לאברמוביץ'. הונו הכולל של אברמוביץ' מוערך בין 8 ל-14 מיליארד דולר, כך שהצעד של הרשויות באי התעלה עשוי להיות משמעותי מאוד. הצעד של הרשויות מתייחס לנכסים הנמצאים באי עצמו, או ל"חברות שרשומות באי".