שופטים | דעה

שופטים מאוימים באמצעות קמפיינים מתוזמנים. זה מסוכן וחייב להיפסק

אם נתקלתם לאחרונה בדיווחים ביקורתיים בתקשורת על שופטים או שופטות, ייתכן שחזיתם בקמפיין מכוון ומתוכנן

השופטת מיכל אגמון-גונן / צילום: שלומי יוסף
השופטת מיכל אגמון-גונן / צילום: שלומי יוסף

הכותב הוא שותף במשרד פורר לוי ושות'

בתקופה האחרונה אנחנו נחשפים לקמפיינים תקשורתיים נגד שופטים. הקמפיינים מטילים דופי בשיקול-דעתם של השופטים, ביושרם, בהגינותם ובמקצועיותם. אני מגנה בכל לשון של גינוי את הקמפיינים המכוערים והמשתלחים האלה. הקמפיינים פועלים כדי להטיל אימה על השופטים, כדי להביא לשיבוש הליכי משפט, והם חותרים תחת יסודות הדמוקרטיה הישראלית.

השבוע התקיים באולמה של השופטת מיכל אגמון-גונן בבית המשפט המחוזי בתל אביב הדיון בכתב האישום שהוגש נגד חברת יורוקום. זהו ספיח עקיף של תיק 4000 המתנהל נגד ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו בבית המשפט המחוזי בירושלים. בצד האחד ניצבה פרקליטות מיסוי וכלכלה, ובצד השני ניצבו המפרקים של חברת יורוקום.

לפני הדיון חתמו הצדדים על הסדר טיעון לפיו החברה תודה ותורשע. בדיון התברר כי המפרקים לא יודעים כלום על אשמתה או על חפותה של החברה, וחתימתם על הסדר הטיעון נעשתה משיקול כלכלי של חיסכון בעלויות ומתוך רצון להתקדם בהליך הפירוק.

עוד התברר כי עמדת המפרקים הפוכה לעמדתו של שאול אלוביץ', שכיהן כיו"ר החברה בזמנים הרלוונטיים. אלוביץ' מנהל בימים אלה את הגנתו בתיק 4000, לצד ראש הממשלה לשעבר נתניהו, ומכחיש בתוקף את ביצוע העבירות שבהן רצו להודות מפרקי יורוקום.

בנסיבות האלה ראתה השופטת מיכל אגמון-גונן קושי בהרשעת החברה, ובהסכמת הצדדים נדחה הדיון לשנה הבאה. עמדתה של השופטת מיכל אגמון-גונן משקפת איזון הגיוני וסביר בין האינטרסים השונים. אבל לא זו הנקודה.

מיד לאחר סיום הדיון פורסמה השתלחות פראית נגד השופטת מיכל אגמון-גונן. אין זה ראוי לחזור על תוכן ההשתלחות, אבל ניתן לומר כי אלמלא נכתבה בהקפדה על קוצו של יוד, כאילו נכתבה על-ידי משפטן, הרי שניתן היה לראות בה גלישה לעבר מחוזות הגובלים בפלילים.

מוזר שצריך לומר את המובן מאליו. אסור לאיים על שופטים. לא במישרין ולא בעקיפין. לא במפורש ולא ברמז. קמפיין תקשורתי נגד שופט, לאורך זמן, כשהוא מובל על-ידי גורמים ספציפיים, עשוי להשתכלל לעבירות של שיבוש הליכים משפטיים, איומים ועבירות נוספות.

אני לא יודע מהו המניע להשתלחות. ייתכן כי מדובר בקמפיין כללי נגד השופטת מיכל אגמון-גונן, הידועה בעמדותיה העצמאיות. ייתכן כי המטרה היא, ממש כמו באחד מספריו של ג'ון גרישם, להביא לפסילתה מתיק ספציפי בו היא עוסקת, וייתכן כי המטרה היא להקטין את הפגיעה במורל של מתנגדי ראש הממשלה לשעבר נתניהו. אלה חגגו כאשר פורסם קיומו של הסדר הטיעון, והתאכזבו כאשר השופטת אגמון-גונן לא אישרה אותו מיידית. בשולי הדברים יצוין כי הסדר הטיעון לא רלוונטי לתיק 4000, בין אם היה מאושר ובין אם לא יאושר.

ההשתלחות הבוטה נגד שופטים פסולה. אסור לתת לה יד. ניהול קמפיינים תקשורתיים נגד שופטים חותר תחת יסודות הדמוקרטיה ונועד לפגוע בעצמאותו של השופט. אנחנו רוצים שופטים שיפעלו באופן עצמאי, ללא מוראו של איש. לא מורא של הממשלה ולא מורא של התקשורת. על השופט צריך לחול רק מוראו של הדין.

מערכת משפט עצמאית, חזקה ומקצועית היא תנאי לקיומה של מדינה דמוקרטית. מערכת המשפט מגינה על האזרח מפני פעולות השלטון המבוצעות על-ידי עובדים של משרדי הממשלה השונים. ללא הגנה זו, נהיה כולנו טרף לעובדי המדינה שיוכלו לעשות בנו ככל העולה על רוחם, כשבידיהם הסמכות ולצידנו אין מגן.

ההגנה על השופטים היא הגנה על כולנו.