עתירה לבג"ץ: שינוי הפטור ממס הכנסה מפלה בין נכים

בין העותרים לבג"ץ - אריק פינטו, לשעבר מנכ"ל בנק הפועלים, עו"ד אריאל שמר, בעל משרד עורכי דין, ודוד וינרב, בעל חברת אינבסטים בתחום הנדל"ן • השינוי צמצם את סכום ההכנסה עליה ניתן הפטור בשליש ואת הזכאות רק למי שיש לו לפחות 40% בליקוי אחד

הפגנות הנכים באיילון / צילום: דוברות הנכים
הפגנות הנכים באיילון / צילום: דוברות הנכים

8 נכים קשים בתפקידים מובילים במשק ועמותת איל"ן עתרו השבוע לבג"ץ נגד תיקון לפקודת מס הכנסה שלטענתם מפלה בין בעלי מוגבלויות על בסיס המקור לה. לפי התיקון שנעשה במסגרת חוק ההתייעלות הכלכלית ונכנס לתוקף ב-1 לינואר 2022, זוכים בעלי אותו שיעור נכות לפטור ממס שונה בניגוד לעבר.

בין העותרים אריק פינטו, נכה פוליו, לשעבר מנכ"ל בנק הפועלים, המשמש כיום בהתנדבות כיו"ר המועצה הלאומית לספורט; עו"ד אריאל שמר, הסובל משיתוק ילדים, בעל משרד עורכי דין מוביל המתמחה בדיני עבודה; ודוד וינרב, בעל חברת אינבסטים בתחום הנדל"ן.

התיקון צמצם את סכום ההכנסה עליה ניתן הפטור בשליש מ- 614 אלף שקל ל-400 אלף שקל ואת הזכאות רק למי שיש לו לפחות 40% בליקוי אחד כך שמי שיש לו לקויות קטנות מ-40% המצטברות ל-100% אינו זכאי. זאת רק לנכים שמקורת נכותם ממחלות, תאונות דרכים ועבודה להבדיל מנכים שנפגעו בשירותם הצבאי או פעולות איבה. עד לתיקון זכו הנכים לפטור ללא הבדלים מאז 1971.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עוה"ד רון דרור ואופיר מנצ'ל ממשרד דרור, מנצ'ל, וינשטיין נטען כי התיקון נעשה כביכול לממן תוספת קצבה לנכים אחרים "עניים", משל היה מדובר ב"משק סגור" וכי הנכים שנפגעו משינוי הפטור " חשים מושפלים ונפגעים בגין התיקון לחוק, חשים כמעין "סוג ב'" שמצד אחד מופלים ללא כל הצדקה לעומת נכים בעלי אותו שיעור נכות שנכותם נקבעה ע"פ חוק אחר וממשיכים ליהנות מן הפטור".

לטענתם, בהקשר של הפטורים ממס הכנסה - אין לאפשר "החרגה" או מתן מעמד עודף לאוכלוסייה אחת על אחרת, כאשר מדובר בנכים בעלי אותו אחוז נכות. הם טוענים כי לנכים הקשים שורה של הוצאות עצומות ואין כל הבדל רלוונטי לנכה 100% חולה פוליו למי שנפגע בתאונת דרכים למי שנפגע במהלך שירותו הצבאי וכי העיקר הוא שיעור הנכות ולא המקור לנכות.

פגיעה בתחושת השוויון

העותרים טוענים כי הפגיעה אינה רק כלכלית אלא פגיעה "בתחושת השוויון, בערך שלהם כבני אדם ובמאמץ השיקום שהשקיעו בכך שכנגד כל הסיכויים ועל אף נכותם הקשה, הפכו לאזרחים פעילים עובדים משתכרים ותורמים".

תכלית הסעיף בפקודת מס הכנסה נועדה לעודד השתלבות בשוק העבודה ולאפשר הכנסה ההולמת לצרכי הנכה כאשר הנכים נאלצים לשאת בהוצאות של טיפולים ושירותים בחיי היוםיום. הם רואים בתיקון "סטירת לחי מוסרית למהלך שהם דוגמה חיה לו, של שילוב נכים קשים בחיי העבודה בעמדות בכירות במקום הסתמכות על קצבאות".

דן רשל נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות פנה בדצמבר לשר האוצר אביגדור ליברמן בבקשה לבטל את התיקון המפלה. רשל ציין בפנייתו כי הנציבות מתנגדת לפגיעה בזכויות ולאפליה בין קבוצות בעלי מוגבלויות. "הנציבות מתריעה על ההשלכות החברתיות והכלכליות השליליות הכבדות של תיקון החקיקה, אשר מן הסתם יביאו לפגיעה מיידית באוכלוסיית האנשים עם מוגבלות, שאף תגבר בטווח הארוך". בנוסף טען רשל כי לא התקיים שיח ציבורי גלוי בעניין והמהלך נעשה ב"מחטף במחשכים".