מנהל מרכז הלמידה שמנסה לתקן את נזקי הקורונה

שחר תמם, בן 43 מרמת גן • נשוי+2 • מנכ"ל ובעלי מרכז הלמידה IClass, המציע חוגים, שיעורי ליבה ופעילויות לתלמידים מגיל 3 ועד כיתה י"ב • "כשילד בכיתה ד' לא יודע לקרוא, יש פה בעיה עמוקה מאוד" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז  

שחר תמם, מנכ''ל ובעלים מרכז הלמידה IClass / צילום: יח''צ
שחר תמם, מנכ''ל ובעלים מרכז הלמידה IClass / צילום: יח''צ

שחר תמם, מנכ"ל ובעלים מרכז הלמידה IClass, המציע חוגים, שיעורי ליבה ופעילויות לתלמידים מכיתות א' ועד י"ב במרכז הלמידה, וחי את עולם החינוך מזה כחמש שנים, מספר כי "תלמידים בשנתיים האחרונות היו יותר בבית מאשר בבית הספר, מה שגרר עימו גידול כואב בפערים בין המצוי לרצוי בתוכנית הלימודים השנתית של התלמידים".

עכשיו, הוא מסביר, הגיע הזמן לתקן את הנזקים, וגם ההורים מבינים זאת. "יש עליה מטורפת בביקוש מצד ההורים לשעורי לימוד והשלמה בגלל פערי הקורונה. נרשמה אצלנו עליה מטאורית של מעל 50% בביקוש ללימודי שעורי ליבה מתקדמים בגילאים של כיתות ד' עד י"ב בשל פערים גדולים שנוצרו בשנתיים האחרונות", מסביר תמם. "אנחנו רואים איחוד של קבוצות משכבות גיל שונות שלומדות יחד את מקצועות הליבה, מתמטיקה, שפה ואנגלית, כיוון שהילדים לא מסונכרנים עם החומר הרלבנטי לשכבת הגיל שלהם. בעקבות הפערים, אנחנו מאחדים 2 שכבות גיל לאותה קבוצה".

רבות דובר על השפעת הקורונה על התלמידים בכל שכבות הגיל. שחר רואה את ההשפעות הללו יום יום, בחוגים המועברים בעסק שלו, החל מאנגלית לקטנטנים, דרך שיעורים פרטיים וקבוצתיים של מקצועות הליבה והוראה מתקנת והקורסים הטכנולוגיים שהוא מעביר, ועד הכנה למבחני הבגרות וללימודים האקדמאיים. בביקורים שלו בבתי הספר, במסגרת שיעורי תל"ן (תוכנית לימודית נוספת/העשרה בביה"ס), הוא מזהה תופעות מטרידות שנולדו במהלך הקורונה. "כשילד בכיתה ד' לא יודע לקרוא או ילד בכיתה ו' שעומד לעלות לחטיבה, לא יודע מילים בסיסיות באנגלית - כמצופה ממנו על פי מתווה משרד החינוך - אנו מבינים שיש פה בעיה עמוקה מאוד. בהתחלה פנו אלינו הורים בקשה לחזק את הילד במקצועות הליבה, עכשיו זה כבר ממש תחינה לעזרה". שחר מספר, כי "הרבה הורים אומרים לי 'איבדנו אמון במערכת החינוך'".

איך הילדים ישלימו את הפער?
"הילדים חייבים להשלים עשרות אם לא מאות שעות לימוד, כדי להדביק את הפער שנוצר. זה יכול להיות ע"י ישיבה בבית באופן עצמאי וללמד את הילדים או באמצעות מרכזי למידה/מורים פרטיים. לא כל ההורים משקיעים בזה כרגע. הציבור צמא לחופשות אחרי תקופה ארוכה שלא יצא ובמקביל חושש ששוב יסגרו את השמיים, אז הוא מנצל את חופשת פסח ואת חופשת הקיץ לבילויים (שזה מאוד מאוד חשוב), אבל מקצר את הזמן שבו ניתן להשלים פערים".

הגם שהוא חי את העולם הזה היום, שחר לא נולד אל תוך עולם החינוך. עד גיל 21 הוא שיחק כדורגל, אך כשהבין שלא יוכל להתפרנס מהמקצוע הוא שינה כיוון והלך, איך לא, להייטק. "מכיוון שהיינו בתקופת בועת ההייטק בחרתי ללמוד מחשבים, ומאז אני בתחום ההייטק וההדרכות. במהלך השנים הספקתי לעשות שני תארים במנהל עסקים ולעבור בין תפקידים שונים בחברות הייטק".

השינוי הבא שעשה בקריירה היה מעבר מעבודה כשכיר בהייטק, לעצמאי בתחום החינוך הטכנולוגי - וההימור הצליח. "בשנת 2017 פתחתי את מרכז הלמידה IClass. חיפשתי מקום של 50 מטר שבו אוכל ללמד יחד עם עוד מורה אחד או 2. היום השטח של המרכז הוא 200 מטר, כולל 6 יחידות לימוד, חדר כושר וחלל פתוח להרצאות, כיתות תרגול וחוגים שמצריכים תנועה". כיום מעסיק שחר 9 עובדים בצוות המדריכים והמתרגלים.

הקורונה, הוא מספר, פגעה גם בעסק שלו, אבל היה לה גם צד חיובי. "בתקופת גלי הקורונה העסק, כמו הרבה עסקים, ספג פגיעה משמעותית בהכנסות, אבל כל גל כזה הביא אחריו שיא חדש מבחינת ביקוש. אחרי הגל הראשון של הקורונה התרחבתי מ-60 ל-120 מטר, והיום כמעט הכפלנו את השטח שוב".

בנוסף, מספר שחר, "החשיפה של כל העולם לזום במהלך הקורונה הגדילה את כמות שיעורי האונליין שאנחנו מעבירים".

באשר לעסקים אחרים, אומר שחר, "משבר הקורונה, עם כל הבשורות הרעות שהביא עימו, פתח הרבה הזדמנויות עסקיות ויזם טוב ידע למנף אותם". וזה מתחיל, כך מסתבר, בגיל צעיר מאוד. "התחלנו תל"ן של יזמות טכנולוגית בבית ספר יסודי באזור המרכז, וזה הפך לסנסציה", אומר תמם. "הלימודים, שמותאמים מכיתה א' ועד ח', כוללים את המצאת הרעיון עצמו לחברת סטארט-אפ (עם דגש, שעליהם למצוא רעיון שייתן פתרון לקושי אמיתי בחיי היום-יום), בחירת שם לחברה, סלוגן, עיצוב לוגו, בדיקת כדאיות, שיווק ועוד".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il