"אין מוצר שלא התייקר, כולל הברגים": האחיות שהקימו מותג לעיצוב הבית ומנסות לספוג את גל עליות המחירים

יערה וענת אשכול, תושבות יקנעם • יערה היא בת 46, נשואה ואמא לשלושה • ענת היא בת 42, אמא לשלושה • הבעלים של מותג העיצוב collectie • "אין פריט שלא התייקר, מרמת הבורג ועד לעץ, הבטון הברזל, האלומיניום והקרטונים" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז  

יערה וענת אשכול, הבעלים של מותג העיצוב collectie / צילום: טלי רז
יערה וענת אשכול, הבעלים של מותג העיצוב collectie / צילום: טלי רז

את מותג העיצוב collectie הקימו לפני כשמונה שנים האחיות יערה וענת אשכול, לאחר שעזבו משרות מרתקות, יערה בהייטק וענת כדיאטנית. יחד איתן, על עיצוב ופיתוח המוצרים אחראי רועי חלוצי, גיסן, שהוא מעצב מוצר בוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי בשנקר.

יערה וענת הקימו מותג עיצוב ישראלי שפועל באופן מלא בארץ, מבית המלאכה שנמצא ברמת הגולן. השואו-רום ממוקם במבנה הולנדי משנות ה-30, ששייך למשפחה ונמצא ביקנעם המושבה והוא שריד אחרון של משק שיתופי גדול שהקים הסבא רבא של צמד האחיות, שעלה עם כל המשפחה מאמסטרדם והיה ממקימי המושבה.

השאיפה שלהן, אומרת ענת, היא "לעצב ולייצר מוצרי עיצוב חדשים, שונים ומעניינים, כאלו שיוכלו להשתלב בכל בית ישראלי. אנחנו מאמינות בעיצוב שמשתלב ב'חיים האמיתיים'. שיש לו תכלית, החומר עומד במרכזו והוא פשוט ויפה. מתוך תפיסת העולם הזו עיצבנו את הקולקציות המובילות של המותג. השם collectie מגיע מהשפה ההולנדית ופירושו אוספים. וכמו השם של המותג שנתן כבוד לסבא וסבתא שעלו ארצה מתוך ציונות, כך גם אנו מתייחסות לעסק כמשפחתי, ציוני וישראלי".

הקורונה תפסה את השתיים מוכנות "בגלל שאנחנו פועלות בצפון, מיד עם הקמת המותג הקמנו אתר אונליין שהחזקנו וטיפחנו לאורך כל השנים ולכן לתקופת הסגרים הראשונים בעקבות הקורונה הגענו מוכנות, עם ארסנל לקוחות שהכיר את האתר וידע להשתמש בו באופן מיידי. זה הרים אותנו מאוד מהר על הרגליים ועזר לנו לצלוח את התקופה המאתגרת בצורה טובה. עם זאת, כן חווינו ירידה במכירות הפרונטאליות, לצד עובדים שנאלצנו להוציא לחל"ת, בידודים של עובדים וימי מחלה. נשארנו גרעין מצומצם של הנהלת העסק והמשכנו לעבוד, לייצר, להוציא משלוחים, לטפל בשירות לקוחות והעומס היה מאוד גדול, גם בפן התפעולי וגם בפן הפיננסי".

עוד מוסיפה ענת כי "לשמחתנו לא נזקקנו למענקים מהמדינה על ירידה בהכנסות, אבל כן נזקקנו לעזרה ברמת התמודדות, לא קיבלנו שום סיוע מהמדינה על מנת לצלוח את התקופה המאתגרת הזו, אפילו לא מענק על החזרת העובדים מחל"ת, כי החזרנו אותם מוקדם מדי. העובדים משמעותיים לנו וחשובים לנו ועשינו ככל שביכולתנו להחזיר אותם מהחל"ת וכשפנינו לקבל את המענק - סורבנו, כי עשינו זאת לפני המועד הנקוב שזה ממש אבסורדי".

כמותג שהבסיס שלו הם חומרים כמו בטון, עץ, ברזל ואלומיניום, ההתמודדות עם עליית חומרי הגלם היתה ועודנה מאתגרת. יערה מספרת כי "לאחר הסגרים חווינו את גל ההתייקרות של חומרי הגלם אבל ספגנו אותה למרות האתגר המשמעותי. בתקופה האחרונה, בעקבות המלחמה באוקראינה, אנחנו חוות עלייה גדולה נוספת של מחירי חומרי הגלם, של עוד כמה עשרות אחוזים. אין פריט שלא התייקר, מרמת הבורג ועד לעץ, הבטון, הברזל, האלומיניום והקרטונים. ההתייקרות האחרונה הביאה אותנו להיכנס לתהליך עמוק אך מואץ של שיטות ייצור חדשות, עיצוב ופיתוח מוצרים חדשים, חומרי גלם חדשים כאלו שיאפשרו לנו התייעלות בתמחור, יחד עם שמירה על הערכים שמנחים אותנו לאורך כל הדרך; עיצוב מקורי ואיכותי של מוצרים על זמניים שנשארים עם הלקוח לאורך זמן".

לסיכום, היא אומרת, "אנחנו שואפות תמיד להעמיק את ליין המוצרים והמגוון והחלומות שלנו מורכבים מזה. אנחנו שואפות להמשיך לעשות פרויקטים מעניינים בבתים פרטיים ובמשרדי הייטק ולקראת חגיגות העשור למותג אנחנו שואפות למכור בחו"ל בצורה משמעותית". 

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il