עידן עופר נפרד מהשליטה בבזן: האחים חג'ג' רכשו 16.7% מהחברה תמורת 555 מיליון שקל

הסכום של הרכישה הוא בניכוי החלק היחסי בדיבידנד של 60 מיליון דולר שתחלק בזן שטרם אושר סופית •  העסקה נעשתה בדיסקאונט של 24%, שמותיר את החברה לישראל של עופר עם נתח מניות של 7.3% בבזן

האחים צחי (מימין) ועידו חג'ג' / צילום: יח''צ - שי תמיר
האחים צחי (מימין) ועידו חג'ג' / צילום: יח''צ - שי תמיר

קצת פחות מחודש לאחר שהפתיעו את שוק ההון, משלימה חברת הנדל"ן היזמי קבוצת האחים חג'ג', את רכישת מניות השליטה בחברת בזן, המחזיקה בבית הזיקוק שבמפרץ חיפה. האחים חג'ג' רוכשים 16.7% מבזן מידי החברה לישראל שבשליטת עידן עופר, תמורת סכום של 555 מיליון שקל, זאת לאחר ניכוי החלק היחסי של המניות בדיבידנד שאושר לחלוקה על ידי בזן בסך כולל של 60 מיליון דולר, שטרם חולק.

לאחר העסקה לחברה לישראל נשאר עוד נתח של 7.3% ממניות בזן, שתלוי במימוש אופציה שהעניקה החברה לישראל למשקיעים מסווגים שרכשו ממנה 9% מבזן בנובמבר האחרון. באותו מועד התחילה החברה לישראל למכור את החזקותיה ההיסטוריות בבזן. בעסקה מול המשקיעים המסווגים מכרה החברה לישראל את הנתח לפי מחיר של 91 אגורות למניה ואז ירדה משיעור החזקה של 33% ל-24%. באותו מועד העריכה כי תרשום בדו"חות הכספיים הפסד הון (נטו) של 269 מיליון דולר כתוצאה מאותה עסקה, על רקע מימוש בהפסד של המניות על ידי החברה לישראל. סיום השליטה, לאחר העסקה עם האחים חג'ג' כעת, מגיע לאחר 15 שנה, מאז רכשה את החברה לישראל את השליטה בבזן מהמדינה (2007).

בעסקה הנוכחית לרכישת מניות השליטה, מעמידים האחים חג'ג' גם אופציה לקבוצת פטרוכימיים שמחזיקה יחד עם החברה לישראל בשליטה בבזן. במידה ופטרוכימיים תממש את האופציה, היא תוכל למכור לאחים חג'ג' עוד 13.5%, המהוות את חלקה בגרעין השליטה בבזן שיעלה את שיעור החזקת האחים חג'ג' לכ-30% בחברה. סכום הרכישה של מניות החברה לישראל הינו נמוך בכ-25% ממחיר המניה בבורסה נכון להיום.

בזן חתמה את יום המסחר המקוצר בבורסה היום (א') לפי שווי של 4.39 מיליארד שקל. מתחילת השנה נרשמה התאוששות חדה במניית בזן שעלתה ב-52%.. אך המניה עדיין לא חזרה לרמות של ערב משבר הקורונה. בסיכום של 3 השנים האחרונות המניה עדיין מופסדת, לאחר שירדה ב-23%.

בזן עוסקת בזיקוק נפט גולמי, ייצור ומכירת דלקים, פולימרים וכימיקלים נוספים. ברשות החברה שטח חכור מהמדינה של 2,140 דונמים ל-80 שנה במפרץ חיפה. הפוטנציאל שהאחים חג'ג' עשויים למצוא בבזן נוגע לפינוי עתידי של המתחם, שהפך לתרחיש סביר יותר בעקבות החלטת ממשלה ממרץ האחרון, על הפסקת הפעילות הפטרוכימית במפרץ חיפה וקידום תוכנית לפיתוח המפרץ בתוך עשור. ככל שיפונה המתחם תוכל קבוצת האחים חג'ג' ליזום הקמת מיזמים אחרים על השטח.

קבוצת חג'ג' עוסקת בנדל"ן למגורים, משרדים ומסחר בעיקר בת"א . כמו כן, פועלת החברה בתחום המלונאות ולאחרונה החליטה להכנס לתחום הדיור המוגן. בקבוצה מסרו הערב: "אנחנו גאים להצטרף לקבוצת בז״ן, אחת החברות הוותיקות והמשמעותיות במשק הישראלי. בכוונתנו לפעול על פי החלטת הממשלה בדבר עתיד המפעלים הפטרוכימיים במפרץ חיפה לטובת בעלי המניות, העובדים והשותפים בחברה".