שבדיה בוערת: מהומות אלימות בכמה מוקדים בעקבות אירועי שריפת קוראן

המהומות החלו אחרי שמפלגת הימין הקיצונית Stram Kurs ("קו נוקשה") והעומד בראשה, הפוליטיקאי הדני-שבדי רסמוס פאלודן, הודיעו על אירועי שריפת קוראן • משטרת שבדיה: יש פצועים ו"ישנם אלמנטים פליליים" בין המפגינים

שריפת ספרי קוראן בנורשפינג בשבדיה / צילום: Reuters, TT NEWS AGENCY
שריפת ספרי קוראן בנורשפינג בשבדיה / צילום: Reuters, TT NEWS AGENCY

מהומות אלימות מתרחשות כבר הלילה השלישי ברציפות ברחבי שבדיה, בתגובה להכרזה על אירועי שריפת קוראן בפומבי על ידי מפלגת ימין קיצונית. עד כה, 26 שוטרים נפצעו במהומות וכן 14 מפגינים ותושבים. המשטרה השבדית כינסה היום (ב') מסיבת עיתונאים מיוחדת, למרות סוף השבוע הארוך של חג הפסחא, בו דיווחה על מספר הפצועים וכי "ישנם אלמנטים פליליים" בין המפגינים.

ברוזנגורד, שכונה בפאתי מאלמו שבה מתרכזים מהגרים ופליטים מרחבי העולם, חלק גדול מהם מוסלמים, התנהלו מהומות בלילה החולף בפעם השלישית ברציפות. סמוך לשעה 23:00 (שעון מקומי) דווח על הצתות והתפרעויות, והמשטרה נשלחה לשכונה ובעזרת גז מדמיע פיזרה את המפגינים בסביבות השעה 03:00 לפנות בוקר, לפי דיווחי העיתון השבדי "דאגנס נייהאטר". אוטובוס נשרף בעיר, מכוניות ופחי אשפה הוצתו וכוחות משטרה הותקפו באבנים. לא היו נפגעים בתקיפה על האוטובוס.

מהומות נרשמו גם בארברו ובלינקופינג, בה נעצרו 18 חשודים בהתפרעויות, ארבעה מהם קטינים. בנורשפינג זרקו אלמונים אבנים וניפצו חלונות ראווה של חנויות וכן תקפו באבנים את בניין המשטרה. מכוניות הוצתו. המהומות בשתי ערים אלו החלו אחרי שמפלגת הימין הקיצונית Stram Kurs ("קו נוקשה") והעומד בראשה, הפוליטיקאי הדני-שבדי רסמוס פאלודן, הודיעו על אירועי שריפת קוראן בעיר. האירועים לא התקיימו בסופו של דבר, למרות שקיבלו אישור מהמשטרה. פאלודן, שהורשע בהסתה לגזענות בדנמרק, פועל בתקופה האחרונה בשבדיה. הוא קורא להוציא את האיסלאם מחוץ לחוק ומתכוון לשרוף ספרי קוראן בשם חוקי חופש הביטוי של המדינה הסקנדינבית.

פאלודן גם מנסה להראות את אוזלת ידה של המשטרה השבדית בהתמודדות עם אלימות של מהגרים מוסלמים, לאחר שהנושא עלה לכותרות שוב ושוב בשנים האחרונות. הוא הודיע כי ביטל בינתיים שני אירועים "משום שהמשטרה הוכיחה שאינה יכולה להגן על עצמה ועליי". בעבר תיעד אירועים שבהם שרף את הקוראן. נאסר עליו להיכנס לבלגיה בשל מעשים אלו והוא גורש מצרפת על רקע זה.

מפקד המשטרה השבדית אמר היום בנוגע להתפרעויות כי "לא מדובר בהפגנות-נגד... אלה התפרעויות אלימות". הוא אמר כי המשטרה "חושדת כי ההפגנות קשורות לכנופיות פליליות". הוא הוסיף כי להערכתו המשטרה היא המטרה של המפגינים, ולא פאולדן או האירועים שהוא מתכוון לקיים. באירוע שהתקיים בשבת במאלמו זרקו מפגינים אבנים על קומץ חברי מפלגת Stram Kurs, כולל על פאולדן, והתעמתו עם המשטרה.