תחקיר סיטיזן לאב: רוגלות ישראליות נמצאו במעון ראש הממשלה הבריטי בוריס ג'ונסון

לפי מעבדת המחקר סיטיזן לאב, טלפון של עובד במעון ראש הממשלה הבריטי בוריס גו'נסון נדבק ברוגלת פגסוס של NSO • מבדיקה של הרשויות הבריטיות שכללה גם את מכשירו האישי של ג'ונסון עולה כי לא נמצאו עקבות לרוגלה • מחברת NSO נמסר: "הפרסומים בדבר תוכנת פגסוס שנמצאו לכאורה במעונו של ראש ממשלת בריטניה שגויות ומטעות ואנו מכחישים כל קשר למתואר"

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Associated Press, Matt Dunham, Pool
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Associated Press, Matt Dunham, Pool

טלפון של עובד במעון ראש הממשלה הבריטי ברחוב דאונינג 10 נדבק ברוגלת פגסוס, תוכנה מבית NSO השואבת את תכולת הטלפון ומשמשת לצרכים מודיעיניים, כך מדווחת מעבדת המחקר סיטיזן לאב הפועלת תחת אוניברסיטת טורנטו.

לפי המחקר שפורסם אחר הצהריים (ב') במגזין הניו יורקר, הטלפון נדבק ביולי 2020 בהזמנה של ממשלת איחוד האמירויות. יחד עם זאת, מבדיקה של רשויות הביטחון הבריטיות שכללה גם את מכשירו האישי של ראש הממשלה בוריס ג'ונסון, עולה כי לא נמצאו עקבות לרוגלה שכזו. עוד חשף התחקיר כי מיד לאחר מכן, נחסמה האפשרות להדביק טלפונים בעלי מספרים בריטים, נוסף על חסימת היכולת לעקוב אחר מספרים ישראלים, אמריקאים וצרפתים.

מחקר נוסף שפורסם מוקדם יותר היום על ידי סיטיזן לאב מצביע על הדבקה של 63 מכשירים של בכירים בממשלה הקטלונית ובאיחוד האירופי ברוגלות ישראליות, בהן פגסוס של חברת NSO ורוגלות של קנדירו, בזמן המאבק לעצמאות קטלוניה שהגיע לשיאו ב-2017.

המחקר איננו קובע חד משמעית מי אחראי להתקנת הרוגלות ולתקיפת המכשירים, אך טוען כי העדויות הנסיבתיות מצביעות על סביבת הממשל הספרדי, שביטל באותה השנה את הצבעת הפרלמנט הקטלוני על עצמאות החבל, פיזר את הפרלמנט והדיח את נשיא קטלוניה קרלוס פוג'דמון. כל הפוליטיקאים שנשפטו למאסר בהקשר לפרשה קיבלו חנינה וזוכו ממאסר.

בכך, מקווה סיטיזן לאב להוכיח כי לא רק מדינות מתפתחות ודיקטטורות עושות שימוש בטכנולוגיית סייבר התקפי על מנת להילחם ביריבים פוליטיים ופעילי זכויות אדם, אלא גם מדינות דמוקרטיות החברות באיחוד האירופי, שעושות שימוש בטכנולוגיה על מנת לדכא מחאה אזרחית.

הרוגלות נמצאו גם במכשיריהם של פעילים פוליטיים וחברי פרלמנט

כמו מקרים רבים שהתגלו בתקופה האחרונה, גם מקרה זה התגלה בזכות מסרון ששלחה מטא ל-1,400 משתמשי וואטסאפ לפיו מכשיריהם נתקפו באמצעות האפליקציה על ידי רוגלות מעקב. באמצעות שיתוף פעולה עם ארגונים אזרחיים פרו-קטלוניים, חשפה סיטיזן לאב כי הרוגלות נמצאו במכשיריהם של עמותות לא ממשלתיות, פעילים פוליטיים וגם של חברי פרלמנט וממשלה קטלוניים. בשני מקרים נוספים נמצאו גם קרובי משפחה של בכירים שכאלה.

על פי המחקר, בין השנים 2015 ל-2017 נתקפו טלפונים של אזרחים קטלניים באמצעות רוגלות של פגסוס מתוצרת NSO, בעוד שמחשבים אישיים נתקפו ברוגלה של חברת קנדירו.

בין הבכירים שמכשיריהם נדבקו ברוגלות: נשיא קטלוניה המכהן, פר אראגנס, שנדבק בהיותו סגן נשיא בממשל הנשיא ז'ואקים טורה, אשר גם מכשירו נדבק באחת הרוגלות; וארתור מאס, ששימש כנשיא בין השנים 2010 ו-2015, ונדבק לאחר שעזב את תפקידו.

הנשיא המודח שהוביל את המהלך לעצמאות ב-2017, קרלוס פוג'דימון ככל הנראה לא נפל קורבן למעקב ישיר על ידי תוכנת רוגלה, אך לפי המחקר, כל סביבתו הקרובה נדבקה ברוגלות, מה שהפך אותו לסובייקט עקיף למהלך. בין הנדבקים: רעייתו, עובדים במעונו, פרקליטו וחברים קרובים.

מחברת NSO נמסר: "הפרסומים בדבר תוכנת פגסוס שנמצאו לכאורה במעונו של ראש ממשלת בריטניה שגויות ומטעות ואנו מכחישים כל קשר למתואר. מסיבות טכנולוגיות, חוזיות ומשפטיות הטענות שהועלו אינן אפשריות ואינן קשורות למוצרי החברה. כפי שאף פורסם בניו יורקר עצמו, הרי שלא הוכח כל קשר לתוכנת פגסוס".