"אנחנו לא רוצים עובדים שיגיעו בגלל המתנות והאירועים": ביקור בחברת אורקם

המתכנת שעבר מחברת גיימינג "כדי להרגיש משמעות", לקויי השמיעה שמגיעים לניסויים ותעשיית ההייטק הירושלמית • ביקור בחברת אורקם • הברזייה 

מימין: נועה בושרי, שני כהן, עומר וינר / צילום: איל יצהר
מימין: נועה בושרי, שני כהן, עומר וינר / צילום: איל יצהר

המטבחון של:

אורקם טכנולוגיות

משתתפים בשיחה:

1. עומר וינר, בן 32, מפתח תוכנה, שנתיים באורקם

2.נועה בושרי, בת 30, מפתחת אלגוריתמים. שנתיים באורקם

3. שני כהן, בת 31, מנהלת רווחה ומיתוג מעסיק במחלקת HR. שנה באורקם

על מה מדברים?

איפה אנחנו: במשרדים של אורקם, בקריית המדע בירושלים. החברה הוקמה ב-2010 על ידי מייסדי מובילאיי אמנון שעשוע וזיו אבירם. יש לה 400 עובדים, והיא מפתחת מוצרי עזר מבוססי בינה מלאכותית עבור אנשים עם מוגבלויות ולקויות למידה.

מאיפה באתם: נועה, מפתחת אלגוריתמים, ביקרה פה בסיור לסטודנטים למדעי המחשב "ואחריו הגשתי קורות חיים, והתמזל מזלי", היא מספרת. עומר עבד כמתכנת גיימינג, אבל הרגיש שחסרה לו "עבודה עם משמעות, כזו שעוזרת לאנשים. גם היה לי חשוב לעבוד על מכשיר פיזי שמרגישים אותו ורואים השפעה". שני עבדה קודם ב-HR ברפאל והייתה אחראית על מעל 1,000 עובדים. למרות שפה מדובר רק על 400 - היא לא היססה לעבור. "לא קל לעזוב חברה מפוארת וגדולה, אבל חיפשתי את הזווית האנושית".

שמיעה: עומר הוא מהמקדימים: "ב-8:00 אני כבר במשרד, ומיד צולל לעבודה, אני יותר יעיל בשעות האלה". המוצר שהוא עובד עליו, OrCam Hear, עוד לא יצא לשוק. "הוא עוזר ללקויי שמיעה לשמוע יותר טוב ולסנן רעשי רקע בסיטואציות מורכבות, כמו ישיבה בבית קפה", הוא מסביר, "המכשיר עדיין בשלבי פיתוח, אבל תמיד מרגש לראות נסיינים שמגיעים לראשונה לנסות אותו".

קריאה: נועה מגיעה לקראת 9:00, "עוברת במסדרון ואוספת בדרך אנשים לקפה". אחר כך היא עובדת על פיתוח מכשיר ה-OrCam Read, המיועד ללקויי למידה שמתקשים בקריאה. היא עצמה עובדת על הלייזר שסורק טקסט עבור המשתמש, ואז המכשיר מקריא אותו בקול. "הגיעו לכאן אנשים שאמרו שזה ממש שינה להם את החיים, זה מרגש".

הקשבה: שני, מנהלת HR, מצהירה שדלת המשרד שלה בקומה התשיעית תמיד פתוחה. היא מכירה כל עובד, וכל סיפור אישי: "הם נכנסים לשתף ברגשות. אפשר לומר שאני הכותל של העובדים, מה שנאמר נשאר בחדר".

ירושלים: בשנים האחרונות יותר חברות הייטק מתמקמות בבירה, ומובילאיי ואורקם הן מהבולטות שבהן. עומר, שגר ברחביה, מנפץ את הסטיגמה על היעדר אפשרויות: "לא כזה קשה למצוא פה עבודה בהייטק. יש הרבה התפתחות והיצע". שני מוסיפה שהחברה לא סתם בחרה בעיר: "הרעיון שלנו נולד במעבדות העברית, זה המשך טבעי". גם הנוף האנושי מושפע מהמיקום: "יש עובדים חילונים ויש חרדים ומוסלמים. אנחנו לא צריכים להתאמץ לגוון".

פוקוס: למרות שהטרנדים בהייטק הם מסיבות מפוארות והטבות לעובדים, לשני חשוב לשדר מסר שונה: "אנחנו עם רגליים על הקרקע. הפוקוס שלנו הוא למשוך עובדים מתוך האמונה שלהם בחברה, ולא בגלל המתנות והאירועים". ובכל זאת - קשה לומר שמתנזרים פה מהפקות לעובדים. בתקופה האחרונה הם יצאו לנופש גיבוש בים המלח ובפורים הייתה הופעה של סטטיק ובן אל.

חמץ: כמו מרבית הארגונים, בשבוע שעבר הם הרימו כוסית לפסח. "רק שלנו יש מסורת לשלב בהרמת הכוסית ארוחת חמץ שווה במיוחד, רגע לפני שכבר אי אפשר". בשנה שעברה זה היה פלאפל, והשנה דוכני סביח.

אווירה: עומר מספר ש"המשרדים קטנים, אז רואים את כולם במסדרון". לכן הוא מתכנן היטב איך להגיע למטבחון מבלי להיסחף: "יש צד במסדרון שבו אני תמיד עוצר לדיבורים, אז כדי להיות פרקטי אני הולך מהצד השני".