רכבת אווירית של נשק: אוקראינה מקבלת תותחים, נגמ"שים ואפילו מטוסי קרב

גרמניה מסרבת להעביר טנקים ונגמ"שים לאוקראינה, למרות לחץ מסיבי עליה לעשות זאת • הולנד הודיעה כי תשלח נגמ"שים, וארה"ב דיווחה כי האוקראינים קיבלו מטוסי קרב ממדינה לא-ידועה

חיילי צבא אוקראינה פורקים משלוח נשק / צילום: Reuters, Valentyn Ogirenko
חיילי צבא אוקראינה פורקים משלוח נשק / צילום: Reuters, Valentyn Ogirenko

הרכבת האווירית והקרקעית של משלוחי נשק לאוקראינה, על רקע המערכה המחודשת על חבל דונבאס שהחלה בימים האחרונים, נמשכת כל העת. ביממה האחרונה הודיעה ארה"ב כי תשגר שמונה מטוסים מלאים בציוד צבאי ביום הקרוב כדי לסייע לכוחות האוקראינים.

לפי הערכות, רוב הציוד מגיע לשדה התעופה ז'שוב שבמזרח פולין, ומשם עובר בשיירות לשטח אוקראינה. הסיוע האמריקאי שזורם כעת למדינה כולל מערכות ארטילריה, 40 אלף פגזים, נגמ"שים וכן נשק אנטי-טנקי ונגד מטוסים ותחמושת. הסיוע גם כולל מאות מל"טים "מתאבדים". סכום הסיוע הצבאי האמריקאי הנוכחי עומד על 800 מיליון דולר, והוא מתווסף למאות מיליוני דולר בציוד צבאי שכבר נשלחו. רוסיה הזהירה בשבוע האחרון כי תראה בשיירות המובילות נשק בשטח אוקראינה "מטרה לגטימית" לפגיעות אוויריות.

דובר הפנטגון חשף אתמול כי אוקראינה "כבר קיבלה" מטוסי קרב ממדינה לא-ידועה, כמו גם חלקים למטוסי קרב שעשויים להגדיל את סדר הכוח האווירי שלה. פולין וסלובקיה הן שתי מדינות חברות ברית נאט"ו שהביעו בעבר נכונות להעביר מטוסי קרב מייצור סובייטי לאוקראינה, שבה הטייסים מיומנים בשימוש בהם. עד כה נמנעה ברית נאט"ו והמדינות החברות בה מצעד זה, שמהווה שינוי מדיניות משמעותי. רוסיה הזהירה בעבר מהשלכות צעד כזה. "יש להם יותר מטוסים כעת מאשר היו להם לפני כשבועיים", אמר הדובר, ג'ון קירבי, "הם קיבלו פלטפורמות נוספות וחלקים שמאפשרים להם להגדיל את צי המטוסים שלהם".

צבא אוקראינה הבהיר עם זאת כי לא קיבל כלי טיס חדשים, בניגוד לדברי הפנטגון. לפי הודעת הצבא היום בצהריים, חלקי חילוף וחלקים אחרים שסופקו איפשרו לו להשמיש ולתקן מטוסים ולחזק את כוחו

שורת מדינות נוספות הודיעו על אספקת נשק וציוד לאוקראינה. נורבגיה הודיעה ביממה האחרונה על שליחת 100 טילי מיסטרל להגנה אווירית. הולנד הודיעה כי תשלח נגמ"שים וכן ציוד צבאי כבד נוסף, לבקשת אוקראינה. מקורות בפולין דיווחו על העברת טנקים ותותחים מייצור סובייטי לכוחות האוקראינים.

בינתיים, הלחץ גובר על הקנצלר שולץ

גרמניה, לעומת זאת, הודיעה כי לא תשלח ציוד כבד כמו נגמ"שים או טנקים לאוקראינה, למרות דרישות ברורות מצד המדינה והפצרות בנושא מצד השגריר האוקראיני בגרמניה. בימים האחרונים גבר הלחץ על הקנצלר אולף שולץ לבצע את הצעד, אך הוא נשא אתמול (ב') נאום בו הודיע כי בעוד גרמניה תממן רכישת נשק חדש לאוקראינה מיצרניות גרמניות, היא אינה מתכוונת להעביר אליה טנקים, נגמ"שים או תותחים ממאגרי הצבא הגרמני. בין הנימוקים לכך רמז שולץ כי הציוד נחוץ לצבא הגרמני - שעבר הליך של צמצום וייעול בעשורים האחרונים - כחלק מהליך ההתעצמות מחדש שלו.

נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי ביקר הבוקר בחריפות אי-אספקת נשק מצד מדינות מסוימות, ברמז עבה לגרמניה, ואמר כי "זוהי חובתן המוסרית כדי להגן על החירות". "אם הייתה לנו גישה לכל הנשק שאנחנו רוצים, היינו כבר מסיימים את המלחמה הזאת. העליונות הצבאית והחוכמה האוקראינית בתחום הטקטי כבר ברורים לכל", אמר.