ישראליות בוול סטריט | בדיקת גלובס

מגלובל אי ועד מאנדיי: כל חברות הטכנולוגיה מישראל שהונפקו ב-2021 נסחרות מתחת למחיר ההנפקה

22 חברות הטכנולוגיה שהונפקו או מוזגו לחברות SPAC במהלך השנה שעברה בוול סטריט, נסחרות כיום מתחת למחיר ההנפקה ובסך-הכול מחקו 34 מיליארד דולר משוויין • למרות ההפסד הכבד למשקיעים, בחלק מהחברות המונפקות הרוויחו העובדים מאות מיליוני דולרים מהטבת אופציות שקיבלו במחירי מימוש אפסיים

נסחרות מתחת למחיר ההנפקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
נסחרות מתחת למחיר ההנפקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בזמן שעם ישראל נפש בחופש פסח, יום המסחר האחרון של השבוע שעבר הסתיים בירידות שערים חדות בוול סטריט, והפך ליום הגרוע ביותר מאז שנת 2020. המדדים S&P 500 ודאו ג’ונס איבדו כל אחד 2.8%, ומדד נאסד"ק נחלש ב-2.6%, זאת על רקע התגברות החששות מהעלאת ריבית מהירה בארה"ב, לצד דאגות מהתוצאות שיציגו החברות הנסחרות בעונת הדוחות לרבעון הראשון של השנה, שמתחילה בימים אלה.

הירידות בוול סטריט בסוף השבוע הובילו לאירוע סמלי עגום למדי עבור המשקיעים בחברות הטכנולוגיה הישראליות שהונפקו אשתקד בוול סטריט: מניית גלובל-אי , שמספקת פתרונות טכנולוגיים למסחר מקוון חוצה גבולות ושהונפקה בשנת 2021, ירדה ביום שישי בחזרה למחיר שבו הונפקה לראשונה לפני 11 חודשים. בכך לא נותרו עוד חברות טכנולוגיה ישראליות שהונפקו בשנה שעברה ומציגות מאז תשואה חיובית.

חשש מהעלאת ריבית הפיל את השוק

שנת 2021 הייתה שנה טובה מאוד להנפקות טכנולוגיה בוול סטריט, ואלו הישראליות בכללן: מספר דו-ספרתי של חברות מישראל החלו להיסחר בבורסות בארה"ב והתקבלו בזרועות פתוחות על-ידי המשקיעים, שחיפשו אפיקי צמיחה מהירה עבור הכסף הזול שהיה ברשותם.

לצד הנפקות "רגילות", IPO, בוצעו גם מיזוגים לא מעטים לחברות SPAC - חברות שגייסו כסף בבורסה במטרה לרכוש חברה קיימת תוך זמן מוקצב. כבר לפני שנה החל טרנד ה-SPAC להתקרר, והשוויים של החברות שמוזגו לחברות SPAC ירדו משמעותית (לאחר שלא מעט חברות הגיעו לשוק לאחר שמוזגו לחברות SPAC במה שנראה בדיעבד כשווי מנופח).

בהמשך, גם חברות שביצעו IPO איבדו גובה. בפרט כאשר לקראת סוף 2021 גברו הציפיות להעלאת ריביות והמשקיעים העדיפו לפנות להשקעות בחברות מסורתיות המציגות רווחים, על-פני השקעה בחברות שצומחות במהירות בשורת ההכנסות, אך לרוב מציגות הפסדים גדולים. בשלב זה, רוב החברות מישראל שהפכו לציבוריות בארה"ב ב-2021 כבר הציגו תשואה שלילית. ונכון לסוף השבוע האחרון, כולן מציגות תשואות שליליות בהשוואה למחיר ההנפקה.

לא טכנולוגית: הישראלית שבכל זאת זינקה

בסך-הכול, 22 חברות טכנולוגיה מישראל שהונפקו או מוזגו לחברות SPAC במהלך השנה שעברה, מחקו למשקיעים בהן קרוב ל-34 מיליארד דולר על הנייר ביחס לשוויין בעת ההנפקה.

 
  

בולטות לרעה איירון סורס  שפיתחה פלטפורמה לשוק האפליקציות וחברת האינשורטק היפו , שמחקו 6.9 מיליארד דולר ו-4 מיליארד דולר בהתאמה, מאז שמוזגו לחברות SPAC. בקרב החברות שביצעו הנפקות רגילות, חברת הגיימינג פלייטיקה  רשמה את מחיקת שווי הכי גבוהה - 3.8 מיליארד דולר.

למעשה, ישנה חברה ישראלית אחת שהונפקה בשנת 2021 ורושמת מאז תשואה חיובית מכובדת, אך לא מדובר בחברת טכנולוגיה - אלא בחברת התובלה הימית צים , שנהנית ממגמות חיוביות בשוק בו היא פועלת ומביקושים עצומים שמובילים לעליית מחירי התובלה הימית; מניית צים עלתה מאז שהונפקה בתחילת 2021 ב-264% לשווי של 6.5 מיליארד דולר.

לפני שינוי המגמה בשוק, חלק מהחברות הכפילו ואף שילשו את שוויין. כך למשל מאנדיי , שפיתחה מערכת הפעלה לעבודה, נסחרה בשיא במחיר של מעל 444 דולר למניה לעומת 155 דולר בהנפקה, ובהשוואה למחיר הנוכחי שהוא כ-138 דולר למניה. גלובל-אי עלתה יותר מפי 3 מההנפקה (25 דולר) לשיא (81.69 דולר), אך חזרה כאמור את כל הדרך למטה.

העובדים שמימשו אופציות במאות מיליוני דולרים

לאחר הנפקה או מיזוג של חברות ישנה תקופה בת מספר חודשים של "חסימה", שבה למשקיעים אין אפשרות למכור מניות. במקרה של החברות הישראליות שהונפקו ב-2021, תקופות החסימה אצל כולן כבר הסתיימו.

בין בעלי המניות שמימשו מניות, אפשר להניח שיש גם עובדים של אותן חברות שקיבלו הקצאות אופציות בשנים שלפני ההנפקה ונהנו מהצפת השווי לאחריה. במקרים אלה, לרוב מדובר על מחירי מימוש של האופציות שנמוכים משמעותית מהמחיר הנוכחי של המניה בוול סטריט, גם לאחר הירידות החדות. יש לציין גם, שבחלק מהחברות האופציות הן רק חלק מהתגמול ההוני שמוקצה לעובדים, והם מקבלים גם הקצאות של מניות חסומות.

לדוגמה, הדוח שפרסמה סנטינל וואן  מצביע על כך שבמהלך שנת הכספים 2022 (השנה שהסתיימה בסוף ינואר 2022), "השווי הפנימי" (קרי ההטבה) של האופציות שמומשו במהלך השנה הגיע לכ-334 מיליון דולר. השווי הפנימי מוגדר כהפרש בין מחיר המימוש ומחיר השווי המוערך של המניה.

בנוסף, בסוף ינואר השנה החזיקו עובדי סנטינל וואן בכ-17.5 מיליון אופציות שניתנות למימוש, ומחיר המימוש שלהן הוא 2.47 דולר בממוצע. המשמעות היא שההטבה המגולמת באופציות הללו, על בסיס המחיר הנוכחי, מגיעה לכ-528 מיליון דולר.
גם במאנדיי נהנו העובדים מהטבה משמעותית שנוגעת לאופציות שלהם. במהלך 2021, עובדי החברה מימשו אופציות בשווי 322 מיליון דולר. לכך יש להוסיף כ-3.8 מיליון אופציות שניתנות למימוש בסוף השנה - הטבה המגולמת באופציות הללו מגיעה ל-515 מיליון דולר.

בגלובל-אי, ההטבה הגלומה באופציות שניתנות למימוש, עומדת כיום על 182 מיליון דולר. עובדי החברה מימשו ב-2021 אופציות בשווי של כ-116 מיליון דולר.

והנה עוד כמה דוגמאות: ב-ווקמי , שהתוכנה שפיתחה מפשטת את השימוש בתוכנות ארגוניות מורכבות, העובדים מימשו בשנה שעברה אופציות בכ-35 מיליון דולר. ם בריסקיפייד  למרות הירידה במחיר המניה מהשיא, העובדים מחזיקים כיום באופציות שההטבה המגולמת בהן מגיעה ל-44.7 מיליון דולר. נוסף על כך, עובדי ריסקיפייד מימשו בשנה החולפת אופציות שהשווי הפנימי שלהן מגיע ל-68.6 מיליון דולר.

מימושי אופציות גם בחברות SPAC

גם בחברות שמוזגו ל-SPAC העובדים נהנים ממימושי אופציות. באיירון סורס, עובדי החברה מימשו ב-2021 קרוב ל-14 מיליון אופציות במחיר מימוש ממוצע של 60 סנט, אשר השווי הפנימי שלהן מגיע ל-126 מיליון דולר. נכון לסוף השנה החזיקו עובדי החברה באופציות שההטבה המגולמת בהן כיום היא כ-147 מיליון דולר.

בטאבולה , העובדים מימשו בשנה שעברה אופציות ששוויין הפנימי מוערך ב-49.2 מיליון דולר ונותרו בסוף השנה עם אופציות למימוש, שההטבה המגולמת בהן מגיעה לכ-101 מיליון דולר. בפיוניר  השווי הפנימי של האופציות שמומשו היה 17.1 מיליון דולר והאופציות שניתנות למימוש מגלמות הטבה של 61.9 מיליון דולר.