חודש חיובי לקרנות הפנסיה וההשתלמות. מי בראש טבלת התשואות?

אחרי שרובן המוחלט של הקרנות סיימו את החודשיים הראשונים של השנה עם תשואות שליליות, נרשמו לראשונה בחודש שעבר תשואות חיוביות, בהובלת הראל וילין לפידות • גם באלטשולר שחם יכולים לסכם את חודש מרץ בחיוב

לראשונה, תשואות חיוביות / צילום: Shutterstock, Artem Postoev
לראשונה, תשואות חיוביות / צילום: Shutterstock, Artem Postoev

חודש מרץ האיר פנים לקרנות הפנסיה ולקופות הגמל, אחרי חודשיים בהם נרשמו תשואות שליליות שהגיעו אף כדי יותר מ-4% במסלולים המנייתיים, ויותר מ-2% במסלולים הכלליים, הסולידיים יותר.

מי שסיימה את החודש החולף כמצטיינת מבין קרנות הפנסיה (מסלול הצעירים עד גיל 50), היא הראל עם תשואה חיובית של 1.36%. עבור הראל מדובר בפתיחת שנה טובה ביחס למתחרות וביחס למיקומה בשנה שעברה בחלק התחתון בטבלת התשואות (אף שהיא סיימה את 2021 עם תשואה דו ספרתית נאה, הן בפנסיה והן בקרנות ההשתלמות). את מרץ סיימה הראל בפער של כמעט 0.2% לעומת קרן הפנסיה הבאה, שגם היא תשמח לשים את התקופה הרעה מאחוריה - זו של אלטשולר שחם.

 
  

שתי הקרנות הללו נהנו, כמו יתר קרנות הפנסיה וקופות הגמל, מעליות שערים שנרשמו  בשוקי המניות ואיגרות החוב הקונצרניות בארץ, והשפיעו לטובה על התשואות באפיקי החיסכון. כך למשל מדד ת"א 35 עלה במרץ ב-2.4% ומדד ת"א 125 הוסיף 2.1%. גם הקרנות והקופות החשופות לשוק האמריקאי נהנו מביצועים טובים בחודש שעבר, לאחר שמדד דאו ג'ונס עלה ב-2.3%, ה-500 S&P עלה ב-3.6% ומדד הנאסד"ק רשם עלייה של 3.4%.

מנהל ההשקעות הראשי של הראל, סמי בבקוב, התייחס בשיחה עם גלובס להצלחת החברה במסלול הפנסיה עד גיל 50, וציין כ-65% מתיק ההשקעות של החברה מושקעים במכשירים הוניים - מניות פרייבט אקוויטי ונדל"ן (מתוך ה-70% המושקעים בשוק החופשי לעומת 30% המתקבלים מאג"ח מיועדות).

 
  

"היתרון היחסי שלנו נובע מאיכות תיק המניות והתיק הלא סחיר (פרייבט אקוויטי ונדל"ן). תיק המניות שלנו בלט במיוחד במרץ כתוצאה מחלוקה נכונה בין ישראל לחו"ל, כאשר בין 35%-40% מהתיק מושקעים בישראל והיתרה בחו"ל. זה העניק יתרון יחסי, בעיקר כשבחירת המניות מנצחת את הבנצ'מרק, שהוא ת"א 125", הסביר בבקוב.

אלטשולר הגדיל חשיפה לישראל, והרוויח

"לגבי חו"ל, הבנו כמו כל שאר העולם שהריביות בעלייה ועשינו הסבה של סקטורים (שיפטינג) ממניות טכנולוגיה וכאלו הנסחרות בארה"ב למדינות אחרות שיש להן יתרון בתחום של ייצור חומרי גלם, כמו קנדה, או מדינות שמדדי המניות שלהן יותר מתאפיינים במניות ערך דוגמת יפן או בריטניה, וזאת על חשבון חברות צמיחה. בנוסף השקענו גם בחברות תעופה, לנוכח ההתאוששות בעולם התיירות.

סמי בבקוב, מנהל ההשקעות בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים / צילום: ורדי כהנא
 סמי בבקוב, מנהל ההשקעות בקבוצת הראל ביטוח ופיננסים / צילום: ורדי כהנא

"באשר לפרייבט אקוויטי", ציין בבקוב, "בנינו לאורך שנים תיק איכותי שהניב תשואה נאה
 ברבעון הראשון של השנה, וגם הנדל"ן שלנו בחו"ל תרם את חלקו. כל המכלול הזה, שמייצג את החלק ההוני בתיק ההשקעות שלנו, העניק לנו את היתרון היחסי במרץ".

עבור אלטשולר שחם השפעת ביצועי המדדים בישראל אינה טריוויאלית. בית ההשקעות ידוע כמי שלאורך השנים העדיף השקעות בחו"ל על פני השקעות בארץ, והעומד בראשו - גילעד אלטשולר, אמר זאת לא פעם. אולם, מבט על הרכב הנכסים של קרן הפנסיה של החברה מגלה כי במסלול לבני 50 ומטה ישנה עלייה רצופה בשיעור ההשקעות בישראל. נתונים רשמיים על חודש מרץ עדיין אין, אך במרץ 2021 עמד שיעור החשיפה לנכסים בארץ על 54.4% בלבד, בעוד שבפברואר 2022 הוא כבר טיפס לכ-64.5%.

המסלולים המנייתיים חזרו להשתלם לחוסכים

עליות השערים בשוקי ההון המשפיעים ביותר על החברות המנהלות הישראליות - המקומי וזה של ארה"ב, המחישו שוב את הפערים בין המסלולים המנייתיים לאלו הכלליים כאשר השוק עולה. אך כאשר מסתכלים על התשואות המצטברות ברבעון הראשון של השנה, שברובו היה שלילי בשווקים, זה מהווה תמרור אזהרה למי שרוצה למשוך את החסכונות בקרוב (בקרנות ההשתלמות) או למי שעומד בפני פרישה (קרנות הפנסיה).

חוסכים שבחרו במסלולים המנייתיים בקופות הגמל רשמו בחודש מרץ תשואה ממוצעת של 1.4%, כאשר המצטיינות היו ילין לפידות ואנליסט (1.85% כל אחת), והראל מיד אחריהן (1.8%). לעומתם, במסלולים הכלליים, הסולידיים יותר, עמדה התשואה הממוצעת על 0.74% עם הצטיינות של ילין לפידות, מיטב דש ואלטשולר שחם.

לעומת זאת, הרבעון כולו נסגר בתשואה שלילית בשני המסלולים, בהשפעה ישירה של האינפלציה הגוברת בעולם, בעיקר בארה"ב, ושל המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. כך, המסלולים הסולידיים הציגו תשואה שלילית ממוצעת של כ-1.5%, בעוד המסלולים ההרפתקניים יותר - המנייתיים, רשמו תשואה שלילית גבוהה בהרבה שהסתכמה ביותר מ-2.7% בממוצע.