ת"א-ניו יורק: אבי ברנמילר ורני צים לוקחים את האנרגיה המתחדשת שלהם לנאסד"ק

עפ"י התשקיף שהגישה ברנמילר אנרג'י לרשות ניירות הערך של ארה"ב, היא תירשם למסחר ולא תגייס כסף במסגרת הנפקה

רני צים ואבי ברנמילר / צילום: רמי זרנגר, יח''צ אנרג'י
רני צים ואבי ברנמילר / צילום: רמי זרנגר, יח''צ אנרג'י

חברת האנרגיה המתחדשת ברנמילר אנרג'י נערכת לרישום למסחר בנאסד"ק, קרוב לחמש שנים לאחר שהונפקה לראשונה בבורסה בת"א. ברנמילר פועלת בתחום של אגירת אנרגיה תרמית על בסיס טכנולוגיה שפיתח המייסד אבי ברנמילר, כשהקים את החברה בשנת 2012 לאחר שחברה קודמת שהקים וניהל, סולל, נמכרה כמה שנים מוקדם יותר לסימנס.

ברנמילר נסחרת בבורסה בת"א בשווי של 232 מיליון שקל, ירידה של עשרות אחוזים לעומת השווי בהנפקה בקיץ 2017. הירידה בשווי נגרמה בין היתר בשל אי-ודאות בנוגע ליכולת החברה לייצר הכנסות ולעמוד בתנאי מימון שהעמיד לה בנק לאומי; בהמשך המניה זינקה לשיא 555 מיליון שקל בסוף 2020, אך נחלשה שוב בהמשך.

לפי התשקיף שהגישה ברנמילר ל-SEC, רשות ניירות הערך של ארה"ב, היא תירשם למסחר בנאסד"ק ולא תגייס כסף במסגרת הנפקה.

בעלי המניות הגדולים בחברה - המייסד ובעל השליטה אבי ברנמילר שמחזיק ב-36.4% מהמניות, ואיש העסקים רני צים המחזיק ב-15.1% מהמניות, לא ימכרו מניות במסגרת הרישום למסחר. צים, בעל השליטה בחברת המרכזים המסחריים הנושאת את שמו ובבית ההשקעות פסגות, נכנס להשקעה בברנמילר במהלך שנת 2020, על רקע קשיים שאיימו על המשך קיומה של של החברה. 

מעבר מפיילוט לפרויקטים מסחריים

ברנמילר  עדיין לא רושמת הכנסות משמעותיות. את שנת 2021 החברה סיימה לראשונה עם הכנסות בסך 395 אלף דולר, וההפסד הנקי שלה הסתכם ב-10.3 מיליון דולר, לעומת הפסד של 9.5 מיליון דולר ב-2020. בסוף 2021 היו לברנמילר בקופה 8.3 מיליון דולר. לפי נתונים ממצגת שפרסמה ברנמילר, היא מעסיקה 70 עובדים ופונה לשוק שהיקפו מוערך ב-60 מיליארד דולר.

החברה ציינה כי מהקמתה עד 2017 הייתה בשלב המו"פ, לאחר מכן החלה לבצע פיילוטים ומהשנה הנוכחית כבר מדובר על פרויקטים מסחריים. לאחרונה דיווחה ברנמילר על חוזה עם חברת הטבק פיליפ מוריס. לפי המצגת, העלייה במחירי האנרגיה משפרת את החזרי ההשקעה (ROI) של פרויקטי אנרגיה מתחדשת.

טפטוף של הנפקות ומיזוג ל-SPAC

המהלך של ברנמילר מצטרף למהלכים אחרים של חברות הנסחרות כיום בבורסה בתל אביב ומבקשות להצטרף למסחר בוול סטריט. למרות שחלון ההנפקות כבר לא פתוח לרווחה כמו בשנה שעברה (הרבעון הראשון של 2022 היה החלש ביותר בהנפקות ראשוניות בארה"ב בשנים האחרונות), יש עדיין טפטופים של הנפקות, ובמקביל נמשכים גם מיזוגים לחברות SPAC, שגייסו כסף בשנה שעברה ומחפשות יעדים לרכישה.

עם החברות מת"א שעושות את דרכן לוול סטריט ניתן להזכיר את סייברוואן שפיתחה טכנולוגיה למניעת הסחות דעת מהטלפון הסלולרי בזמן נהיגה, והיא נסחרת כיום בשווי של 47 מיליון שקל בלבד. סייברוואן הגישה תשקיף לקראת הנפקה. גם חברת הפינטק נאייקס, ששוויה בת"א מגיע ל-2.1 מיליארד שקל, הודיעה לפני כחודשיים על הגשת תשקיף חסוי ל-SEC אולם לא דיווחה על התקדמות בתהליך מאז.

יש גם מי שבחרה בדרך של מיזוג ל-SPAC - חברת אבטחת הסייבר האב סקיוריטי, שנוצרה ממיזוג הסטארט-אפ האב עם החברה הבורסאית ALD, הודיעה על מיזוג לחברת SPAC לפי שווי של 1.28 מיליארד דולר, הגם ששוויה הנוכחי בבורסה של ת"א מגיע ל-576 מיליון שקל "בלבד".

חברה נוספת שניסתה לבצע הנפקה בבורסה בת"א בשנה שעברה אך לבסוף נאלצה לוותר, הודיעה לאחרונה על מיזוג ל-SPAC - סטיקספיי מתחום התקשורת הלוויינית נמצאת בתהליך של מיזוג לחברת SPAC מארה"ב לפי שווי של 813 מיליון דולר אחרי הכסף, ושווי חברה (EV) של 632 מיליון דולר. את החברה הקים וניהל יואל גת ז"ל, שנפטר לאחרונה.

במקביל, יש גם חברות מישראל שהודיעו במהלך 2021 על מיזוגים לחברות SPAC בוול סטריט, אך תהליך המיזוג שלהן טרם הושלם. ה"וותיקה" שבהן היא רשת ההשקעות החברתית איטורו, שהודיעה כבר לפני למעלה משנה על מיזוג לפי שווי של 10.4 מיליארד דולר אחרי הכסף, אולם עיכובים שונים אילצו אותה להפחית את השווי ל-8.8 מיליארד דולר, להקטין את היקף הגיוס הנלווה למיזוג ולהאריך את תקופת ההסכם עד אמצע 2022. פאגאיה (מתחום הפינטק) וסלינה (רשת אירוח) צפויות גם הן להשלים את המיזוגים שלהן לחברות SPAC בוול סטריט.

עורכי הדין עודד הר אבן, רעות אלפיה ויצחק פאשה מסאליבן (Sullivan& Worcester Tel Aviv) מייצגים את החברה בעיסקה והרישום.