תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

האתגר הבא - מעבר מחניונים רובוטים קטנים לכאלה של מעל 100 מקומות חניה

תחום מתקני החניה הרובוטיים אינו חדש ומשמש פתרון יעיל בפרויקטי התחדשות עירונית בהם נדרשים חניונים קטנים • בחברת פרקומט מסבירים כי לפרויקטים גדולים ומורכבים של מעל 100 מקומות חניה, הפועלים בעצימות גבוהה, נדרש תכנון שונה לגמרי - ומציגים את הטכנולוגיה של חברת SOTEFIN השוויצרית ורובוט השינוע שלה

מתקן חניה שהותקן ע''י פרקומט במלון בתל אביב / צילום: נאור כהן, פרקומט
מתקן חניה שהותקן ע''י פרקומט במלון בתל אביב / צילום: נאור כהן, פרקומט

הכתבה בשיתוף פרקומט

השימוש בחניונים רובוטיים בישראל החל כבר לפני עשור ושילובם בפרויקטים של התחדשות עירונית תרם גם הוא לצמיחה האדירה בענף. למעשה כיום, ברוב הפרויקטים של התחדשות עירונית נדרש לשלב מתקן חניה כזה או אחר, לצורך קבלת היתר בנייה, כך אומר גיורא נוה, מנכ"ל פרקומט, העוסקת באספקה, הרכבה ושירות של מתקני חניה מכאניים ורובוטיים. לדבריו, "בשנים הראשונות לכניסת מתקני החניה הרובוטיים לישראל, חווינו אתגרים גדולים בשל העובדה שהתחום היה חדש. למרבית גורמי התכנון, לא היה עדיין את הניסיון הנדרש לצורך שילוב מתקן חניה רובוטי בפרויקטים שונים. לקח לנו שנים שכללו ביצוע משותף של פרויקטים וכן השתתפות בכנסים מקצועיים, כדי להפוך את מתקן החניה הרובוטי לחלק אינטגרלי בתכנון פרויקטים של התחדשות עירונית. כעת ניצב בפנינו האתגר הגדול הבא: המעבר מבנייני מגורים הכוללים חניונים רובוטיים קטנים, למתחמי דיור ובניינים בעלי עירוב שימוש כמו מגורים, משרדים, מלונאות ומסחר, הדורשים חניונים רובוטיים גדולים של מעל 100 מקומות חנייה".

אייל חפץ, סמנכ"ל התפעול והמכירות בפרקומט, מסביר כי ההבדל בין חניון רובוטי קטן לחניון רובוטי גדול הוא עצום, לא רק בגודל או בכמות מקומות החניה, אלא בטכנולוגיה עצמה וביישום בשטח. "חניוני ההתחדשות העירונית, רובם חניונים שמוגדרים קטנים ובינוניים. הם נועדו עבור פרויקטים טיפוסיים וכוללים בין 10 ל-40 מקומות חניה, כתלות בכמות יחידות הדיור בפרויקט. בחניונים כאלו, השימוש הוא בעיקר ע"י הדיירים והעצימות שבה החניון פועל, הינה נמוכה יחסית. לעומתם, חניונים רובוטיים גדולים, אינם מוגדרים רק על פי מספר החניות שהם מכילים, אלא גם בהתאם ליישום ובאינטנסיביות שבה החניון פועל.

כדוגמה מביא חפץ מתקן רובוטי שהותקן לפני כארבע שנים בפינת רחוב הירקון בתל אביב, המשמש חניון של מלון. "למתקן אמנם 40 מקומות חניה בלבד, אבל כמות הפעולות שחניון כזה מבצע היא פי 5 מחניון מקביל של 40 מקומות חניה שמותקן בבניין מגורים 'רגיל' בתל אביב או ברמת גן. חניונים כאלו דורשים תכנון שונה לגמרי וכך החל הקשר שלנו עם החברה המובילה את התחום בעולם, חברת SOTEFIN השוויצרית, המתמחה בחניונים גדולים".

משנע SILOMAT של חברת SOTEFIN / צילום: באדיבות SOTEFIN
 משנע SILOMAT של חברת SOTEFIN / צילום: באדיבות SOTEFIN

חפץ מספר כי SOTEFIN פעילה במעל ל-60 שנה והקימה עשרות אלפי מקומות חניה רובוטיים, ביותר מ-25 מדינות בעולם ומזה מספר שנים, פרקומט היא הנציגה הבלעדית שלה בישראל. בין הפרויקטים אותם ביצעה SOTEFIN ניתן למצוא חניון של 208 מקומות חניה אשר הוקם בפרויקט ה-MUSE במיאמי. לדברי חפץ, "מדובר בבניין יוקרה הממוקם ממש על קו המים, בו המתקן הרובוטי מתפרש על פני 26 קומות, עם קצב תנועה מדהים של 50 רכבים בשעה. כמו כן, במילאנו הקימה החברה חניון של 500 מקומות חניה ברחוב VIA GOZZI, עוד בשנת 1967. זהו מתקן רובוטי עצום שחציו מתחת לאדמה וחציו מעל פני האדמה, ופועל ברציפות כ-55 שנה.

"בעיר ניס שעל חופי הריביירה הצרפתית, הקימה SOTEFIN ב-1990 חניון ציבורי עם 132 מקומות חניה. בוונצואלה היא אחראית לחניון של מגדל בקראקס עם 720 חניות על פני 100 מטרים, ובדובאי הקימה חניון ציבורי של 800 חניות ועוד ועוד. מה שמשותף לכל החניונים הגדולים הללו, הוא שבכולם נדרשת מערכת שיודעת לעבוד בעצימות גבוהה. מערכת כזו, נקראת בשפה המקצועית 'מערכת ללא מגשים' והיא מבוססת על ה-SILOMAT - רובוט שינוע הרכבים הייחודי של SOTEFIN".

מה מייחד את רובוט ה-SILOMAT ומה ההבדל בינו לבין מערכות אחרות במתקני חניה רובוטיים?

"מתקני חניה רובוטיים נחלקים לשני סוגים: מערכות מבוססות מגשים ומערכות ללא מגשים. במערכות מבוססות מגשים, הרכב חונה על מגש מתכת והמערכת מניעה את המגש בתוך החניון מתא קליטת הרכבים אל תא החניה וחזרה. מערכות מגשים אינן יעילות בחניונים בהיקף גדול, שכן הן מייצרות פעולות כפולות ומיותרות, כמו לדוגמה החזרה של מגש ריק למקום, לאחר שהרכב עזב או הבאת מגש ריק לצורך קליטה של רכב.

"במערכות 'ללא מגשים', הרכב משונע על ידי רובוט ה-SILOMAT, דבר שחוסך את השימוש במגשים ומספק מערכת יעילה משמעותית. SOTEFIN היא מובילה עולמית בחניונים מרובי חניות, היא מחלוצות השיטה של מערכות ללא מגשים. רובוט ה-SILOMAT אותו פיתחה, עבר לאורך השנים אבולוציה של גרסאות, יחד עם התקדמות הטכנולוגיה בעולם; ויש לו מספר מאפיינים ייחודיים שהופכים אותו בעיני לפתרון עדיף כשהחניון הנדרש הוא חניון גדול, אך יתרונו העיקרי הוא ביעילות ובתפוקה, כיוון שלא נדרש לשנע מגשים אל תא הקליטה וממנו. לפיכך המערכת אמינה ומהירה יותר מחניון רובוטי מקביל מבוסס מגשים.

"אנחנו משלבים את SILOMAT ברבים מהפרויקטים אותם מבצעת פרקומט. כך לדוגמה, בפרויקט הדגל PORT של קבוצת חג'ג', אנו מתקינים בימים אלו חניון רובוטי חדשני, שבו משולב רובוט ה-SILOMAT שעתיד לשרת 54 מקומות חניה. כמו כן, בפרויקט אחד העם 13 היוקרתי של קנדה-ישראל, יותקן מתקן רובוטי הכולל 73 מקומות חניה ומשלב בתוכו את רובוט ה-SILOMAT, לאופטימיזציה מירבית של החניון.

מתקני החניה הרובוטיים של פרקומט בפרויקטים שונים:

פרויקט וולפסון 55-57/מטלון 78-80, תל אביב. חניון רובוטי הכולל 120 מקומות חניה / הדמיה: באדיבות קבוצת רוזיו
 פרויקט וולפסון 55-57/מטלון 78-80, תל אביב. חניון רובוטי הכולל 120 מקומות חניה / הדמיה: באדיבות קבוצת רוזיו

פרויקט הרצל 136-138, תל אביב. חניון רובוטי הכולל 110 מקומות חניה / הדמיה: באדיבות קבוצת יובלים
 פרויקט הרצל 136-138, תל אביב. חניון רובוטי הכולל 110 מקומות חניה / הדמיה: באדיבות קבוצת יובלים

פרויקט עמינדב 16-18-20, תל אביב. חניון רובוטי הכולל 150 חניות / הדמיה: באדיבות קבוצת ידר החזקות
 פרויקט עמינדב 16-18-20, תל אביב. חניון רובוטי הכולל 150 חניות / הדמיה: באדיבות קבוצת ידר החזקות

מה השיקולים החשובים ביותר בבחירת מתקן רובוטי גדול?

"במילה אחת, ותק. הוותק והניסיון של יצרן של עשרות אלפי מקומות חניה ועשרות שנות פעילות, עושה את ההבדל. תחום מתקני החניה בעולם הוא די ותיק. כבר בשנות ה 60 של המאה שעברה, חברות מובילות כמו SOTEFIN, התקינו מתקני חניה רובוטיים של מאות ואלפי כלי רכב. בתחילת דרכה של פרקומט, נהגנו לטוס למילאנו עם לקוחות ישראלים על מנת להציג להם מתקני חניה עובדים והיה מדהים לראות את התגובה של יזמים ישראלים לכמות מתקני החניה בעיר. בישראל, רק לפני כעשור השוק התעורר. וכמו בכל שוק חדש, נוצרו מספר טלטלות, חברות נכנסו ויצאו מהשוק. לכן חשוב מאוד לבחור חברה מובילה, עם ותק רציני וניסיון מוכח באספקת והרכבת מתקני החניה, הנושאים תעודת תקן אירופאי ועומדים בדרישות התקן. כמו כן, חשוב לוודא שהחברה שמוכרת את מתקן החניה היא גם החברה שמספקת את השירות למתקן לאחר מסירתו לשימוש. שירות יעיל ואיכותי לא יכול להתבצע ע"י מי שאין לו את הידע הטכני והניסיון הרב הנדרש, אלא רק על ידי צוות מומחים שמכיר את מתקני החניה היטב והקים אותם בפועל".

ומה לגבי ישראל? יש כבר פרויקטים בסדרי גודל של חו"ל, כמו שתיארת למעלה?

"כמובילת תחום החניונים הרובוטיים בישראל, מסרנו כבר עשרות מתקנים רובוטיים, בהם נעשה שימוש יום יומי. בימים אלו אנו מתקינים מתקני חניה רובוטיים גדולים, הכוללים מעל 100 מקומות חניה בכמה וכמה פרויקטים. כך למשל, "קבוצת יובלים בחרה בפרקומט לספק חניון רובוטי של 110 מקומות חניה בפרויקט הדגל 'תאודור', ברחוב הרצל בתל אביב, ואנחנו בעיצומן של עבודות ההתקנה באתר. בפרויקט נוסף שמובילה קבוצת רוזיו, ברחובות וולפסון-מטלון בתל אביב, אנו מקימים חניון רובוטי של 120 חניות; בפרויקט "ידר בעמינדב" של קבוצת ידר בשכונת ביצרון בתל אביב, מוקם חניון רובוטי הכולל 150 מקומות חניה.

"פרויקטים אלו ורבים אחרים שנמצאים בביצוע בימים אלו, מצביעים על מגמה בתחום ועל ההבנה בשוק שיישום מתקני חניה רובוטיים בנפחים גדולים מחייב תכנון מוקדם נכון, ידע וניסיון מוכח, כמו גם מעטפת רצינית של שירות ותמיכה לאחר ההתקנה".

ומה צופן העתיד לתחום?

"אנחנו צופים שמתקני חניה רובוטיים יכנסו לשימוש נרחב יותר גם במרחב הציבורי", אומר נוה. לא ירחק היום בו נראה חניון ציבורי רובוטי הכולל אלפי מקומות חניה, כפי שקיים בערים גדולות באירופה, גם במרכזי הערים בישראל. פרקומט נערכת לכך במלוא הכוח ואנו בטוחים שהמשך שיתוף הפעולה עם SOTEFIN השוויצרית ייתן בדיוק את המענה הנדרש".