מתקרבים לרגע ההכרעה: מועצת הרשות השנייה מתכנסת להחלטה בנושא מיזם הסטרימינג של קשת ו-RGE

הערכות: המועצה לא תעצור את הפרויקט ותגלגל את הכדור לפתחם של המתנגדים ליוזמה כדי שיפנו לבג"ץ

יעקב נדבורני, מנכ''ל FREE TV / צילום: איל יצהר
יעקב נדבורני, מנכ''ל FREE TV / צילום: איל יצהר

מועצת הרשות השנייה אמורה להתכנס השבוע ולקבל החלטה בנושא חברת הסטרימינג של קשת ו-RGE. החלטת המועצה ככל הנראה לא תעכב את עליית החברה לאוויר ובכך תגלגל את תפוח האדמה הלוהט לפתחה של הוט וגורמים נוספים המתנגדים למהלך שיצטרכו להחליט האם לעתור לבג"ץ כדי למנוע את עליית החברה לשידור.

קשת ו-RGE מקימות חברת סטרימינג בשם "FREE TV", שאמורה לעלות לשידור במחצית השנייה של השנה. למועצת הרשות השנייה יש סמכות למנוע מהלך כזה רק אם היא משוכנעת שמדובר בהשקעה שמסכנת את איתנותה של קשת. ככל הנראה אין לקשת בעיה להתמודד פיננסית עם האתגר, אבל מתנגדיה בשוק ובראשם הוט, טוענים בקצרה שחוקית אסור לקשת להיכנס לתחום שידורי הטלוויזיה בשל חוקי הבעלויות הצולבות שאוסרות על גוף שממומן מפרסומות להתממן גם ממנויים.

גופים נוספים טוענים שקשת היא גוף חזק מדי ושלמעשה כוחה מונע מהפוליטיקאים וגורמי הרגולציה כאחד לפעול נגדה ולעצור אותה. הטענה של גופים אלה היא שהמועצה וגם משרד התקשורת וכל גורמי הממשל, אינם יכולים להסתתר מאחורי סמכויות המועצה המוגבלות אלא לגלות אחריות רחבה ולעצור את הפרויקט עד שלא תוסדר הרגולציה בתחום.

בקשת רואים את החברה החדשה כמי שפועלת בעולם השידורים על גבי האינטרנט שאינו נתון לרגולציה ולכן אינו מונע ממנה לפעול בו.

קשה לראות כיצד מועצת הרשות השנייה תבלום את היוזמה

בשבועות האחרונים היה חשש שהמועצה תבקש מקשת ו-RGE להמתין עד לאסדרת התחרות בתחום השידורים ובהתאם ליישום ועדת פולקמן, שעל בסיס המלצותיה אמורה להתבצע האסדרה. שר התקשורת יועז הנדל הבהיר במכתב שפרסם כי האסדרה תתבצע בכל מקרה וללא קשר להחלטות המועצה ובכך למעשה החזיר אליה את הכדור.

קשה לראות כיצד מועצת הרשות השנייה עוצרת את היוזמה. יתירה מכך, יש להניח שהיא תאשר אותו בעצם אי התערבותה, ובכך תעביר את האחריות להוט, שתצטרך להחליט האם היא עותרת לבג"ץ לעצור את הפעילות של קשת.

נזכיר שהממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן, כבר בחנה את ההשפעה שעשויה להיות למיזם על התחרות בשוק והחליטה לאשר אותו למשך ארבע שנים לאחר שהשתכנעה שהמיזם עשוי לשפר את מצבם של הצרכנים באספקטים מסוימים. עם זאת, הממונה לא אפשרה לקשת להשלים את העסקה המקורית לרכישת השליטה ב-RGE וקשת נאלצה להסתפק במניות מיעוט.

בשבועות האחרונים הפעילו גם קשת וגם הוט מאמצי שכנוע על חברי מועצת הרשות השנייה. גורמים בשוק העריכו כי המועצה לא תימנע את הפרויקט אך היא עשויה לעכב אותו כחלק מניסיון להגיע להסדרה נרחבת של השוק. במשרד התקשורת ביקשו ליישם את דוח ועדת פולקמן שמסקנותיו היו אמורות להתאים את חוק התקשורת הארכאי, שנחקק עוד טרום ימי האינטרנט, לעידן הנוכחי. אלא שאימוץ מסקנות פולקמן דורש שינוי חקיקה, ובאקלים הפוליטי הקיים כיום אין לממשלה סיכוי להעביר חוקים.

כשבזירה הפוליטית הולכות וגוברות ההערכות שבחירות זה עניין של לא הרבה זמן, הסיכוי שבמועצת הרשות השנייה יעכבו את קשת לתקופה לא מוגבלת עד הסדרה איננו גבוה.