מה גרם לנתניהו לטעון שב-2020 היו "אפס הרוגים מטרור"?

יו"ר הליכוד וח"כים במפלגה חזרו שוב ושוב על נתון לא נכון. מה מקור הטעות? • המשרוקית של גלובס

בנימין נתניהו, הליכוד. פוסט בפייסבוק, 19.4.22 / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
בנימין נתניהו, הליכוד. פוסט בפייסבוק, 19.4.22 / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

גל הטרור שהחל במרץ השנה הביא לסדרה של חילופי האשמות והשוואות היסטוריות בין הקואליציה לאופוזיציה. כחלק מהקרב על תודעת הציבור והנפנוף בסטטיסטיקות שונות הציגו בליכוד נתון שעליו חזרו מספר חברי כנסת שונים. כך, ב-19 באפריל פרסם ראש האופוזיציה בנימין נתניהו פוסט בפייסבוק בו טען בין היתר כי " העשור האחרון בהנהגת ראש הממשלה נתניהו היה הבטוח ביותר בתולדות המדינה לפי נתוני צה״ל… בשנת 2020 היו 0 נרצחים ישראלים מטרור". יום למחרת חזר על המסר הזה גם צחי הנגבי בערוץ הכנסת, וקבע כי "2020 הייתה שנה עם אפס נרצחים בפעולות טרור". ועוד קודם לכן, ב-9 באפריל, היה זה ח"כ אחר מהמפלגה, אלי כהן, שאמר בכאן 11: "בתור רואה חשבון אני אוהב להתייחס למספרים… (ב)שנת 2020 לשמחתנו לא היה אפילו אחד ששילם בחייו על פעילות טרור".

אלא שהעובדות פשוט לא תומכות בנתון הזה. על פי הסיכום השנתי של השב"כ לשנת 2020, בשנה זו אכן נרשמה ירידה ניכרת במספר הפיגועים וההרוגים מטרור, אך במהלכה, בחודשים מאי, אוגוסט ודצמבר, נהרגו שלושה ישראלים בפעולות טרור. במאי נהרג סמ"ר עמית בן יגאל ז"ל כתוצאה מפגיעת אבן בראשו במהלך פעילות מבצעית בכפר יעבד; באוגוסט נדקר למוות הרב שי אוחיון ז"ל בצומת סגולה; בדצמבר נרצחה אסתר הורגן ז"ל סמוך להתנחלות טל מנשה שבשומרון.

מה יכול להיות ההסבר לטעות הנשנית הזאת חוץ מחזרה על מה שנראה כדף מסרים? בעבר עסקנו בהתבטאות נחרצת בהרבה של ח"כ אחר מהליכוד, שלמה קרעי, שקבע כי "בתקופת ממשלת נתניהו לא היה אפילו הרוג אחד מטרור". כשביקשנו לברר עמו על מה הסתמך הוא הפנה אותנו לכתבה בישראל היום שפורסמה באוגוסט 2020, תחת הכותרת: "לראשונה מזה 56 שנים: אף אזרח ישראלי לא נרצח בפיגוע במהלך שנה שלמה". הכתבה מתייחסת לכך שבין אוגוסט 2019, במהלכו נרצחה בפיגוע רנה שנרב ז"ל, לבין מועד פרסום הכתבה, לא היה אף הרוג מטרור (היו פיגועים שהובילו לפציעת אזרחים).

 
  

הכתבה פורסמה ב-25 באוגוסט ויום אחריה, ב-26, אירע הרצח של הרב אוחיון שהזכרנו. בהמשך השנה אירע כאמור גם הפיגוע בטל מנשה שגבה חיי אזרחית נוספת. בנוסף, הכתבה עוסקת רק באזרחים, אך כפי שהזכרנו, שלושה חודשים לפני פרסומה - במאי 2020 - נהרג בפעילות מבצעית סמ"ר בן יגאל, ובנתוני השב"כ גם הוא נמנה כהרוג מטרור (גם נתון הרוגי הטרור בתקופת בנט כולל את החייל בראל חדריה שמואלי ז"ל שנהרג בגבול עזה).

התגובה שקיבלנו בהמשך מהליכוד אישרה את השערתנו: "התייחסנו לתקופה של 12 חודש בין אוגוסט 2019 לאוגוסט 2020. בכל מקרה, על פי נתוני צה״ל, העשור של ראש הממשלה נתניהו היה העשור הביטחוני הטוב והשקט ביותר מאז קום המדינה"', נמסר מהמפלגה.

בשורה התחתונה: דבריו של נתניהו לא נכונים. בשנת 2020 אכן נרשם נתון נמוך יחסית של הרוגים ישראלים מפיגועי טרור, אך בניגוד לדבריו של ראש האופוזיציה במהלכה נהרגו שלושה ישראלים בפיגועי טרור: שני אזרחים וחייל.

תחקיר: אורי כהן

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: בנימין נתניהו
מפלגה: הליכוד
תאריך: 19.4
ציטוט: "בשנת 2020 היו 0 נרצחים ישראלים מטרור"
ציון: לא נכון

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו פירסם ב-19.4 פוסט בפייסבוק בו ביקר את הממשלה הנוכחית על התמודדותה עם גל הטרור האחרון. "העשור האחרון בהנהגת ראש הממשלה נתניהו היה הבטוח ביותר בתולדות המדינה לפי נתוני צה״ל", חזר נתניהו על הודעת מפלגת הליכוד. "בשנת 2020 היו 0 נרצחים ישראלים מטרור". על הטענה הזו חזר חברו למפלגה צחי הנגבי באותו היום בתכנית "שש עם אמנון לוי" עם מתן חודורוב. גם חבר הכנסת אלי כהן, עשרה ימים קודם לכן (9.4) בתכנית הכל פוליטי בכאן 11, השמיע אמירה זהה: "בתור רואה חשבון אני אוהב להתייחס למספרים… [ב]שנת 2020 לשמחתנו לא היה אפילו אחד ששילם בחייו על פעילות טרור".

בדקנו האם זה נכון.

על פי הסיכום השנתי של השב"כ לשנת 2020, בשנה זו אכן נרשמה ירידה ניכרת במספר הפיגועים וההרוגים מטרור. עם זאת, בניגוד לדברי הח"כים בליכוד, בכל זאת נהרגו שלושה ישראלים - בחודשים מאי, אוגוסט ודצמבר. מדובר בסמ"ר עמית בן יגאל שנהרג כתוצאה מפגיעת אבן בראשו במהלך פעילות מבצעית בכפר יעבד, שי אוחיון שנדקר למוות בצומת סגולה, ואסתר הורגן שנרצחה סמוך להתנחלות טל מנשה שבשומרון.

חברי הכנסת מהליכוד היו מדייקים מעט יותר אילו היו טוענים שבמשמרתם עברה שנה שלמה ללא הרוגים מטרור. כפי שהראינו בבדיקה מספטמבר 2021, בין ה-23.8.2019, היום שבו נרצחה רנה שנרב, לבין ה-26.8.2020 שבו נרצח אוחיון, אכן עברו מעט יותר מ-365 ימים. גם את העובדה הזו צריך לסייג ולהזכיר שבתוך פרק הזמן המוזכר נהרג בן יגאל, שאמנם לא היה אזרח אך מוגדר לפי השב"כ כהרוג פעולות טרור. אם הוא אינו נספר במניין ההרוגים בכהונת נתניהו, אזי החייל בראל חדריה שמואלי שנהרג בגבול עזה כחודש לאחר כניסת בנט לתפקיד לא אמור להיספר במניין ההרוגים תחת בנט.

לסיכום, בניגוד לדבריו של נתניהו, בשנת 2020 לא היו אפס נרצחים מטרור, אלא שלושה, כך על פי כוחות הביטחון. לכן אמירתו לא נכונה.

מהליכוד נמסר בתגובה: התייחסנו לתקופה של 12 חודש בין אוגוסט 2019 לאוגוסט 2020. בכל מקרה, על פי נתוני צה״ל, העשור של ראש הממשלה נתניהו היה העשור הביטחוני הטוב והשקט ביותר מאז קום המדינה.