משרד הבריאות: "עלייה במספר היישובים בהם נמצא פוליו בביוב"

מספר הילדים שאובחנו כחולים בפוליו נשאר יציב מזה כמה שבועות, ורק ילדה אחת נפגעה מן המחלה, אך בשל מה שנראה כהתפשטות סמויה של הנגיף, יורחב מבצע החיסונים לכל הארץ • מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש: "אנחנו רוצים להגיע ל-90% מחוסנים"

חיסון נגד פוליו / צילום: Shutterstock, Novikov Aleksey
חיסון נגד פוליו / צילום: Shutterstock, Novikov Aleksey

משרד הבריאות הודיע היום (ג') על הרחבת מבצע החיסונים בחיסון החי-מוחלש לפוליו ("שתי טיפות"), מאזור ירושלים לכלל ישראל. ההחלטה על הרחבת המבצע התקבלה כבר לפני כמה שבועות, וכעת הוא הורחב לכל מי שנמצא בגילאי שלושה חודשים עד גיל 17, ולא קיבל את החיסון החי-מוחלש.

בשנים 2005-2014, תוכנית החיסונים השגרתית בישראל התבססה על החיסון המומת, ומי שחוסנו על פי תוכנית משרד הבריאות בין השנים הללו, אמורים גם הם על פי המלצת משרד הבריאות להשלים מנה אחת של החיסון החי-מוחלש.

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, אמר היום כי "אנחנו רוצים להגיע ל-90% מחוסנים. התחסנות גבוהה של האוכלוסייה נגד הנגיף מונעת היווצרות של וריאנטים חדשים. אנחנו נמצאים בהתפרצות של פוליו במדינת ישראל, היא מגיעה מאוכלוסיות לא מחוסנות ואנחנו רואים לפי בדיקות בביוב שיש יותר יישובים עם ביוב חיובי. אנחנו כבר יודעים על על ילדים שנדבקו ומקרה של שיתוק בילדה, וארגון הבריאות העולמי הכניס את ישראל לרשימת המדינות עם התפרצות". 

בישראל התגלו עד היום שמונה מקרי פוליו, מהם מקרה אחד תסמיני שגם הוביל לשיתוק. אולם, למרות שמספרים אלה הם יציבים יחסית בשבועות האחרונים, משרד הבריאות זיהה התפשטות נוספת של הפוליו ליישובים חדשים, על פי בדיקות הביוב, ולכן הוחלט להרחיב את המבצע. המטרה היא להכחיד מחדש את המחלה מישראל. בין היישובים בהם נמצא פוליו בביוב: ירושלים, בית שמש, מודיעין, בני ברק וטבריה.

עד היום, כל נשאי המחלה שהתגלו בישראל, כולל המקרה שבו הובילה המחלה לשיתוק, היו לא מחוסנים. החיסון המומת נגד פוליו מעניק הגנה מפני תחלואה, והחיסון החי-מוחלש מועיל יותר גם במניעת הדבקה והעברת המחלה הלאה. את החיסון החי-מוחלש אסור לתת למי שלא קיבל קודם לכן את החיסון המומת, שכן הוא יכול במקרים נדירים לגרום בעצמו למחלה אצל מי שלא חוסן.

לא ברור מה תהיה רמת ההיענות

מי שחוסן בחיסון החי-מוחלש, ממשיך להפריש את החיסון במשך כמה שבועות, ולכן עלול במקרים נדירים להדביק לא מחוסנים (כגון תינוקות קטנים) ומדוכאי חיסון בסביבתו. ניתן להתגבר על כך באמצעות רחיצת ידיים. משרד הבריאות ממליץ לחסן גם ילדים שיש להם אחים קטנטנים בבית, תוך הקפדה על הגיינה בין הילדים, וזאת כדי למנוע העברה לתינוקות של הוירוס עצמו, שהוא מסוכן יותר עבורם.

החיסון הוא בדרך כלל ללא תופעות לוואי, אך לעיתים עלולות להופיע תופעות של עלייה בחום, שלשול או הקאות. כמו בחיסונים אחרים, תיתכן תגובה אלרגית ולכן מומלץ להמתין במרפאה לאחר קבלת החיסון.

משרד הבריאות הזמין 2 מיליון מנות חיסון של חברת GSK. כרגע לא ברור מה תהיה רמת ההיענות לחיסון, בשל עייפות הציבור ממבצעי החיסונים נגד קורונה. נציין כי עד היום חוסנו רק 30% מהילדים בני 5-11 נגד קורונה. החיסון נגד פוליו ניתן בבליעה, כך שהוא אינו כואב לילד.