לאחר המעבר של לאומי: הנהלת הבינלאומי תישאר לבד בסיטי של ת"א

הנהלת לאומי מצטרפת להנהלות של הפועלים ודיסקונט שנמצאות בדרך החוצה ממרכז ת"א, ולזו של מזרחי טפחות, שכבר עברה לרמת גן ונמצאת בדרכה ללוד • לבינלאומי מטה חדיש בפלמחים, אך לפי שעה לא מתוכננת העברת ההנהלה לשם

הנהלת הבנק הבינלאומי, שדרות רוטשילד, תל אביב / צילום: כדיה לוי
הנהלת הבנק הבינלאומי, שדרות רוטשילד, תל אביב / צילום: כדיה לוי

ההוראה מצד בנק ישראל להתייעלות נדל"נית, שלוותה בהקלות, המעבר למערכות דיגיטליות, שהביא לצמצום בכוח-אדם, ומחירי הנדל"ן הגואים, כל אלו הוציאו את הבנקים מהמרכז הסואן של תל אביב. מה שבמשך שנים היה נראה כרובע הבנקאי של ישראל הולך ומתרוקן, וההודעה של בנק לאומי על מכירת "בית מאני" ברחוב יהודה הלוי לחברת סלע נדל"ן היא האחרונה בשורת עסקאות ענק שפיזרה את הנהלות הבנקים ברחבי גוש דן.

הראשון לעשות זאת היה בנק מזרחי טפחות, שהנהלתו עזבה בשנת 2003 את תל אביב ועברה לרמת גן, שם התפרסה על פני שמונה קומות במגדלי משה אביב. בשנת 2017 אישר דירקטוריון הבנק להעביר את ההנהלה למתחם החדש שנבנה בלוד, וכתוצאה מכך מכר מזרחי טפחות את חלקו בבניין לסלע נדל"ן בתמורה לכ-268 מיליון שקל. על פי ההסכם בין הצדדים, עד למעבר ללוד הבנק ישכור בחזרה את הקומות למשך שמונה שנים בתמורה לשכירות בסך של כ-17 מיליון שקל בשנה.

ביוני האחרון נודע כי בנק הפועלים יוצא גם הוא ממרכז תל אביב, והוא רוכש את אחד ממגדלי פרויקט "ויתניה תל אביב" ברחוב לה-גווארדיה בתל אביב מידי השותפות ויתניה-דלק רכב, בתמורה לכ-970 מיליון שקל.

 
  

הפועלים רוכש שטח של 60 אלף מ"ר בשלב ג' של הפרויקט, הכוללים מגדל משרדים בן 40 קומות מעל קומת קרקע, וכן בניין בן חמש קומות מעל קומת קרקע, שייבנה בצמוד ובהמשך למגדל. מועד המסירה של המגדל נקבע ל-52 חודשים מיום חתימת ההסכם, כך שבנק הפועלים צפוי לעבור לפרויקט בעוד כשלוש שנים וחצי. הבניין ישמש את הבנק כמטה מרכזי, ואליו יעברו משרדי ההנהלה הראשית.

כשלושה חודשים לאחר מכן היה זה דיסקונט שהודיע כי הוא מוכר את משרדיו ברחוב הרצל בתל אביב תמורת 685 מיליון שקל. במכרז שפרסם הבנק זכו החברות ישראל קנדה, אלמוגים ויוסי אברהמי, יחד עם קרן ריאליטי. דיסקונט רכש בשנת 2016 שטח של 21 אלף דונם במתחם האלף בראשון לציון (שאליו תעבור גם חברת כרטיסי האשראי כאל שבה מחזיק דיסקונט ב-72%) בסכום של 105 מיליון שקל, והבנק משקיע בפרויקט כחצי מיליארד שקל.

כך, הבנק היחיד שהנהלתו נשארת נכון לעתה בתל אביב הוא הבינלאומי, שמחזיק כיום בבניין מרכזי ברחוב רוטשילד. עם זאת, לבינלאומי בניין מטה בראשון לציון במתחם שורק - חוף פלמחים, שם ממוקם בית מתף שבו מרוכזת חטיבת ה-IT של הבנק ופעילויות לוגיסטיות ומערך אחורי נוספות.

נציין כי גם חברות כרטיסי האשראי ישראכרט ומקס עזבו תל אביב בשנים האחרונות, שתיהן לבני ברק. החברה השלישית, כאל, תעבור כאמור בקרוב למתחם שמקים דיסקונט בראשון לציון.