תוך פחות מחודש, חיפה העלתה את שיעור היטלי השבחה מ-0% ל-25%

מועצת העיר חיפה, בהובלת האופוזיציה, החליטה על פטור מלא מהיטל השבחה בכל חלקי העיר לפני שלושה שבועות • אלא שלפני ימים אחדים זימנה ראשת העיר, עינת קליש-רותם, ישיבת מועצה לטובת דיון מחודש בנושא

פרויקט פינוי-בינוי בחיפה / צילום: Shutterstock
פרויקט פינוי-בינוי בחיפה / צילום: Shutterstock

כשלושה שבועות לאחר שהחליטה מועצת העיר חיפה, בהובלת האופוזיציה, על פטור מלא מהיטל השבחה בכל חלקי העיר (למעט בשכונות רכס הכרמל) משנה אותה המועצה את ההחלטה. שיעור ההיטל ברוב חלקי העיר יעמוד על 25% ובשכונות רכס הכרמל, החדשות והנמוכות יחסית, על 50%.

לפני ימים אחדים זימנה ראשת העיר, עינת קליש-רותם, ישיבת מועצה לטובת דיון מחודש בנושא. זאת, אחרי שהצעתה, לקבוע היטל מדורג בשכונות העיר, לא התקבלה. קליש-רותם טענה כי "החלטת המועצה נבחנה בצורה מעמיקה... ונמצא כי יישום ההחלטה עלול לפגוע בפיתוח העיר במהלך העשור הקרוב. הקטנת הכנסות העירייה באמצעות ויתור גורף על גביית היטלי השבחה בתוכניות פינוי-בינוי מאושרות, בהליכי אישור וכן בתוכניות שהוגשו או יוגשו במהלך חמש השנים הקרובות, תמנע את המימון הדרוש לצורך פיתוח התשתיות ומוסדות הציבור הנדרשים בשכונות אלו ובכלל העיר, לצורך מימוש התחדשות העירונית".

אבל יש ככל הנראה סיבה נוספת לשינוי ההחלטה המהיר. חוק ההסדרים מאפשר לרשויות המקומיות לקבוע את שיעור היטל ההשבחה בהן לחמש השנים הקרובות (0%, 25%, 50%) עד ה-1 במאי. לאחר מכן, היטל ההשבחה ייקבע על ידי משרד הפנים. זו גם הסיבה שעיריות רבות משנות כעת את שיעורי היטל ההשבחה בהן, כאשר תל אביב ורמת גן קבעו את השיעורים הגבוהים ביותר ברוב המוחלט של האזורים. החלטת עיריית חיפה ככל הנראה ניסתה להקדים את המועד הסופי, כדי להבטיח הכנסה מהיטלי השבחה בהיקף ראוי בשנים הקרובות.

בעקבות הדיון, מועצת העיר ביקשה ממשרד הפנים לאשר מתווה חדש ולמעשה, דנה בשתי חלופות: האחת של הצוות המקצועי של העירייה, והשנייה - הצעה חדשה של "מועצת השינוי", האופוזיציה שקידמה רק בתחילת החודש את החלטה לפטור מלא מהיטל השבחה ברוב חלקי העיר.

שינוי ששווה עשרות מיליוני שקלים

ההצעה החדשה של מועצת השינוי התקבלה, ומשמעותה: גובה היטל ההשבחה יעמוד על 25% (כפי שקובעת ברירת המחדל בחוק ההסדרים). בשכונות רכס הכרמל ובכרמל הוותיק - יחול היטל של 50%. עוד נקבע כי עלות המטלות הציבוריות בפרויקטים אלו תקוזז מההשבחה, כפי שהציע הצוות המקצועי של העירייה.

נקבע גם כי בשני פרויקטים שכבר ניתנו להם היתרי בנייה שיעור היטל ההשבחה יהיה גם כן 25%: תוכנית חברת אזורים בנווה דוד עם כ-1,200 יחידות דיור חדשות, ותוכנית חברת אלמוג עם כ-430 יחידות דיור חדשות. על פי גורמי המקצוע שנכחו בדיון, משמעות היטל השבחה של 25% במקום 50% (ההצעה של הצוות המקצועי במועצה שנדחתה) היא הפסד של כ-32 מיליון שקל הכנסות לעירייה, מהם 30 מיליון שקל בפרויקט של חברת אזורים.

המועצה אישרה גם להחריג שני פרויקטי עיבוי, שבהם לא יחול היטל השבחה כלל: האחד הוא פרויקט מח"ל בשכונת קריית חיים מערבית, שבו כבר החלה הבנייה, והשני בפרויקט מורדות הכרמל הצרפתי ושכונת שפרינצק, שבו צפוי להינתן היתר הבנייה הראשון בקרוב.
אביהו האן, מסיעת הירוקים של חיפה (באופוזיציה) אמר: "אם אני מנטרל שיקולים פוליטיים, ההצעה שהתקבלה בישיבה האחרונה סבירה... אותם חברים שהובילו החלטה של אפס היטל השבחה מודים בטעותם, ו-25% היטל השבחה יאפשרו לעיר להתפתח".

ראשת העיר חיפה, עינת קליש-רותם: "במהלך שלוש השנים האחרונות קידמה עיריית חיפה תהליך תכנון כוללני נרחב ועמוק, שבמסגרתו גובשו תוכניות אב, תוכניות מתאר ותוכניות מדיניות כוללניות, תוך הצבת יעדים שאפתניים לפיתוחה של העיר, מתוך מטרה להביא לחידוש הסביבה העירונית ולמיצוי הפוטנציאל הגלום בה. תוכניות ההתחדשות השונות שמקדמת העירייה בימים אלה ממש בשכונות רבות ברחבי העיר, ללא ספק תעצבנה את פניה ואת אופייה הייחודי של העיר בעשורים הבאים".