שופט בניו יורק מעניש את טראמפ: ישלם 10 אלף דולר ליום על ביזוי בית המשפט

השופט הטיל את הקנס מאחר שהנשיא לשעבר לא ציית לצו בית משפט ולא מסר מסמכים לתובעת הכללית במסגרת חקירת המרמה נגדו

דונלד טראמפ / צילום: Shutterstock
דונלד טראמפ / צילום: Shutterstock

שופט בניו יורק קבע ביום שני כי דונלד טראמפ ביזה את בית המשפט, והטיל עליו קנס של 10,000 דולר לכל יום, עקב כישלונו של הנשיא לשעבר לציית לזימון שהוציאה התובעת הכללית במדינה, לטישה ג'יימס, במסגרת חקירת מרמה אזרחית שהיא מנהלת נגדו.

שופט בית המשפט העליון של ניו יורק, ארתור אנגורון, אמר כי טראמפ לא ציית לצו בית משפט מוקדם יותר למסור מסמכים שהתבקשו במסגרת זימון שהוציאה ג'יימס בדצמבר.

עורכי דינו של טראמפ טענו כי חלק מהחומרים שג'יימס ביקשה לא קיימים, אבל אנגורון אמר כי לא סיפקו עדויות מקובלות שהראו שחיפשו באופן מניח את הדעת את המסמכים המבוקשים.

"בזה אני קובע שביזית את בית המשפט ומטיל עליך קנס של 10,000 דולר ליום", אמר השופט אנגורון אחרי שימוע בשעות הבוקר, לפני שהכה בפטיש. השופט אמר כי יוציא חוות דעת כתובה ביום שלישי.

"היום, הצדק ניצח"

הוויכוח על ביזיון בית הדין הוא הקרב המשפטי האחרון שצמח מהחקירה הממושכת של ג'יימס בנושא מרמה אזרחית. לפי ההאשמה טראמפ והחברה שלו הנפיקו הצהרות שגויות או מטעות לרשויות המס, לבנקים ולחברות ביטוח, על מנת לעשות רווח כספי.

הקנס מגיע לאחר שהתובעת הכללית של ניו יורק פנתה לבית המשפט שוב ושוב כדי ללחוץ על ארגון טראמפ, על טראמפ עצמו ועל צדדים אחרים לספק חומרים ומידע לחקירה שלה.

טראמפ, רפובליקאי, הכחיש כל פעילות לא נאותה ואמר כי החקירה של ג'יימס, שהיא דמוקרטית, נעשית ממניע פוליטי.

הסנקציה שהטיל השופט באה בתגובה לבקשה שהגישה ג'יימס מוקדם יותר החודש, בה ביקשה מאנגורון לקנוס את טראמפ ב־10,000 דולר ליום עד שיציית.

"היום, הצדק ניצח", אמרה ג'יימס. "במשך שנים, ניסה דונלד טראמפ לחמוק מהחוק ולעצור את החקירה החוקית שלנו עליו ועל ההתנהגות הפיננסית של החברה שלו".

אלינה האבה, עורכת דין של טראמפ, אמרה כי היא מתכננת לעתור. "כל המסמכים הקשורים לזימון הומצאו לתובעת הכללית לפני חודשים רבים", אמרה האבה.

בזמן הדיון בבית המשפט ביום שני, עורך דין המייצג את מדינת ניו יורק שג'יימס מתכוונת להגיש כתב אישום הנוגע לחקירה נגד טראמפ בקרוב. בהינתן תאריך יעד מתקרב, "אנו כנראה נצטרך לעשות פעולת אכיפה כלשהי בעתיד הקרוב", אמר עורך הדין, קווין וולאס.

עורך דין אחר של המדינה אמר כי היעדר החומרים שניתנו על ידי טראמפ פגע בחקירה בניו יורק והוסיף שארגון טראמפ הגיש רק עשרה מסמכים מהנשיא לשעבר.

האבה אמרה בבית המשפט שטסה לפלורידה כדי להיפגש עם הנשיא לשעבר, שלא היו לו מסמכים למסור.

"הנשיא טראמפ לא שולח דואר אלקטרוני", אמרה האבה. "הוא לא שולח הודעות טקסט. ואין לו מחשב עבודה בבית או בשום מקום אחר".

ג'יימס זימנה את טראמפ ושניים מילדיו הבוגרים, איוונקה טראמפ ודונלד טראמפ ג'וניור להעיד תחת שבועה, בנוסף לבקשת מסמכים מהנשיא לשעבר.

השופט אנגורון בעבר מנע צעד של משפחת טראמפ לחסום או לעכב את הזימונים, פסיקה שערערו עליה. התובעת הכללית הסכימה לעכב את התצהירים כל עוד הערעור תלוי, וטראמפ הסכים למסור את המסמכים עד סוף מרץ.

ביום שני השופט גם הורה לחברת המקרקעין הבינלאומית Cushman & Wakefield לציית לזימונים קשורים שקיבלה ממשרדה של ג'יימס ונתן לחברה עד 27 במאי למסור חומרים נוספים. הזימונים המדוברים מבקשים מאות מסמכי שמאות מהשנים 2012 עד 2017.

חברת Cushman & Wakefield ביצעה שמאות בכמה נכסים השייכים לטראמפ, כולל האחוזה בסבן ספרינגס, מועדון הגולף של טראמפ בלוס אנג'לס והבניין ברחוב וול סטריט 40, אבל סיימה את קשריה העסקיים עם טראמפ והחברה שלו בשנה שעברה.

בחברה טענו כי הזימונים כלליים ונרחבים מדי.