הנפילה של אלטשולר שחם מחריפה: 5.2 מיליארד שקל עברו למתחרים בחודש אחד

למרות שבמרץ השיג בית ההשקעות תשואות טובות יחסית, הוא איבד בחודש שעבר נכסי גמל והשתלמות כמו בכל 2021 • מתחילת 2022 איבד בית ההשקעות, שחיסל לאחרונה את השקעותיו הכושלות בשוק המניות הסיני, יותר מ-12 מיליארד שקל

יאיר לוינשטיין / צילום: יונתן בלום
יאיר לוינשטיין / צילום: יונתן בלום

אם בבית ההשקעות אלטשולר שחם עוד קיוו כי יצליחו לעצור את בריחת הכספים בקופות הגמל למתחרים שאפיינה את החודשים האחרונים, חודש מרץ מוכיח כי בפני בית ההשקעות עוד דרך ארוכה לתיקון המגמה השלילית. בחודש מרץ הצליחו המתחרים של אלטשולר שחם להעביר אליהם סכום שיא של 5.2 מיליארד שקל מקופות הגמל וקרנות ההשתלמות של בית ההשקעות, סכום כמעט שווה לניוד השלילי שרשם אלטשולר שחם בכל 2021 ועמד על 5.5 מיליארד שקל.

נתוני הגמל נט שמפרסמת רשות שוק ההון, הרגולטור האחראי על קופות הגמל וקרנות הפנסיה, מגלים כי מתחילת השנה איבד אלטשולר שחם  למתחרים סך של יותר מ-12 מיליארד שקל. כאשר מצרפים זאת לאובדן הכספים מחודש יולי האחרון, אז החלו המתחרים לגייס כספים מהקופות שלו, בסך הכל יצאו מקופות הגמל של בית ההשקעות כספים בהיקף של יותר מ-23 מיליארד שקל.

בריחת הכספים לחברות המנהלות המתחרות הביאה לשינוי משמעותי בנתח השוק של בית ההשקעות. כיום, חברת הגמל והפנסיה של אלטשולר שחם מנהלת נכסי גמל בהיקף של 197 מיליארד שקל. היא עדיין החברה המנהלת הגדולה בשוק וחולשת על 28.9% מהשוק, אך מדובר על קיטון משמעותי לעומת ספטמבר 2021, מיד לאחר מיזוג נכסי פסגות שרכש אלטשולר שחם. אז עמד היקף הנכסים על 214.8 מיליארד שקל, שהיווה 33% משוק הגמל.

אובדן הנכסים לא מגיע רק משוק הגמל. גם קרן הפנסיה של אלטשולר שחם נמצאת בניוד שלילי מתחילת השנה, והיא איבדה למתחרים נכסים בהיקף של כמעט 450 מיליון שקל בשלושת החודשים הראשונים של השנה.

המדיניות בסין הפכה את הגלגל

העברת הכספים מאלטשולר שחם למתחרים נובעת בראש ובראשונה מתשואת חסר לעומת המתחרים. אמנם את 2021 הוא סיים בתשואה דו-ספרתית ברוב מוצרי החיסכון, תשואה שברוב השנים הייתה נחשבת מצויינת, אך בחלק מהמוצרים הוא פיגר ביותר מ-2% לעומת המתחרים. חלק ניכר מהפער נגרם בשל חשיפה גדולה יותר של אלטשולר שחם למניות בסין ביחס ליתר החברות המנהלות, וכן מחשיפה מצומצמת לשוק הישראלי שמדדיו המובילים "היכו" את אלה של הבורסות המרכזיות בעולם בשנה האחרונה.

לאורך השנים השקיע אלטשולר שחם בסין סכום מצטבר של כ-15 מיליארד שקל. תחילה היווה השוק הסיני מקור לרווחים לאור הצמיחה המואצת בכלכלה הענקית אך בשל שורה של צעדים שנקט המשטר הסיני, בעיקר נגד חברות טכנולוגיה מקומיות, התהפך הגלגל ובשנה האחרונה הפסיד אלטשולר שחם יותר מ-3 מיליארד שקל בגין השקעות אלה.

בבית ההשקעות הבינו זאת, גם אם בעיכוב די גדול, ובחודש שעבר מכר בית ההשקעות את שארית ההחזקה שלו במניות בסין. על שינוי המגמה דווח בגלובס בחודש פברואר כאשר בבית ההשקעות שינו משמעותית את תמהיל ההשקעות ואת החשיפה לשווקים השונים.

עיקר השינויים, שבוצעו כבר בשלהי 2021 היה נעוץ בהפחתת חשיפה לסין והגדלת החשיפה לארה"ב. באלטשולר שחם החלו אז להתייחס לסין, שבעבר היוותה מקור גדול של השקעות, כעוד אחת ממדינות אסיה, והעבירו 10% מההשקעות באסיה לארה"ב. עוד העבירו באלטשולר שחם השקעות מאירופה לארה"ב, בעיקר למדד S&P 500 .

הניוד מושפע גם מהדירוג במערכות הבנקים

התוצאות הגיעו די מהר וכבר בחודש מרץ אפשר היה לראות "מיני-קאמבק" של קופות הגמל וקרנות הפנסיה של החברה לצמרת טבלת התשואות. הקרנות והקופות החשופות לשוק האמריקאי נהנו מביצועים טובים בחודש שעבר, לאחר שמדד דאו ג'ונס עלה ב-2.3%, ה-500 S&P עלה ב-3.6% ומדד הנאסד"ק רשם עלייה של 3.4%.

כך, אלטשולר שחם רשם תשואה של 0.85% במסלול הכללי של קרנות ההשתלמות שדירגה אותו במקום השלישי בחודש מרץ במסלול זה ותשואה של 1.18% במסלול הצעירים בקרנות הפנסיה (עד גיל 50), שהציבה אותו במקום השני בקטגוריה.

אולם התשואות המדשדשות ביחס למתחרים הביאו את הציבור ואת סוכני הביטוח המייצגים את העמיתים, להעביר את החסכונות מאלטשולר שחם למתחרים, בעיקר בניסיון לשפר תשואות, אך ייתכן כי גם כדי ליהנות מעמלה מטעם גוף החיסכון החדש. במקביל, מושפעים הניודים גם מהדירוג שמקבלות החברות המנהלות במערכות הבנקים. מערכות הבנקים מתבססות על תשואות לפרקי זמן של שלוש וחמש שנים.

לאורך כמה שנים אלטשולר שחם הוביל בבטחה בתשואות לפרקי הזמן הארוכים, אך מבט לדוגמה על קרנות הפנסיה (מסלול עד גיל 50), מגלה כי הוא רשם תשואה של 30.1% בשלוש השנים האחרונות, פער ניכר לעומת הפניקס (35.84%) ואיילון מיטב דש (35.29%). גם במבט על חמש השנים האחרונות התשואות של אלטשולר שחם נמוכות מאלה של ארבע מתוך שבע קרנות הפנסיה. המשמעות היא שכדי לחזור לדירוג הגבוה שהיה לו, אלטשולר שחם יצטרך רצף ארוך של חודשים עם תשואה גבוהה. עד אז הוא ימשיך לקבל דירוג נמוך במערכות הבנקאיות, ולפחות מהכיוון הזה, לא נראה שאובדן הכספים ייעצר.

מאלטשולר שחם נמסר: "לאורך השנים אלטשולר שחם הוא בית ההשקעות המצטיין בישראל, אנו ממשיכים לנהל את ההשקעות שלנו עם ראייה ארוכת טווח. לאורך השנים, היו גם תקופות עם תשואות נמוכות יותר, הרוב המוחלט של הלקוחות התמיד איתנו והרוויח מכך".