הקיבוץ שהוא אטרקציה תיירותית שלמה: אוכל, תרבות ושופינג

בין השבילים של גבעת חיים איחוד מסתתרים בית מלאכה לגבינות, גלריה לאמנות, חנות בגדים יד שנייה, מוזיאון מרתק וגם בירה ופיצה שרק מקומיים מכירים

חדר האוכל בקיבוץ גבעת חיים איחוד / צילום: ויקיפדיה - ברוסקין
חדר האוכל בקיבוץ גבעת חיים איחוד / צילום: ויקיפדיה - ברוסקין

"פנינו אל השמש העולה, דרכנו שוב פונה מזרחה" (יצחק שנהר)

בין אם הגעתם לגבעת חיים איחוד לביקור בבית טרזין ובין אם "סתם" לעשות כיף, לא תאמינו מה מסתתר בקיבוץ שבעמק חפר, והס מלהתבלבל בינם לבין השכנים שממול (מאוחד), שלפני למעלה מ-50 שנה התפלגו בעקבות קרבות אידיאולוגיים מרים. כיום תמצאו ב"איחוד" בית מלאכה לגבינות ששפים לוחשים את שמו, גלריה לאמנות, חנות יד שנייה ופיצה סודית שרק בני הקיבוץ מכירים.

12:00 - גבינות, זעפרן ואבני ירח

למחלבה הקטנה החדשה והמטריפה, שהקימו דנה טל ותמיר פרץ, זוג צעיר האוחז בחזון שלא לומר שיגעון לייצור מזון ארטיזנלי, קוראים "בית מלאכה לגבינות", ואכן הוא ראוי להגדרה המדייקת את משלח ידם. בני הזוג הצעירים מתעקשים על שיטות ייצור מסורתיות להכנת כיכרות גבינה נפלאות, חלקן כרסתניות ועגולות, אחרות קמוטות כמו אבני ירח. לכולן טעם של רצון בלתי מתפשר להצטיינות ייחודית ומנומקת.

דנה טל ב''מחלבה הקטנה'' / צילום: גליה בן חיים
 דנה טל ב''מחלבה הקטנה'' / צילום: גליה בן חיים
 
אנחנו ממתינות בסבלנות בתור בבית המלאכה לגבינות שפתחו השניים לא מכבר, בחלל ששימש בעבר את מחלבת הקיבוץ. דנה העומדת מאחורי הדלפק הגדוש חריצים וכיכרות מפתים, מסבירה בסבלנות על אודות "אלה", גבינה המוכתמת כתמי זעפרן צהובים, מגישה לטעימה "נגה" רכה ומיושנת, שעליה היא מושחת מכחול של דבש. השניים למדו והשתלמו באיטליה, שם נצמדו לפרות הרועות ולגבן איטלקי שהסכים ללמדם להכין גבינות ממחמצת טבעית בתהליך איטי ומוקפד. סיפורם של השניים מעורר תקווה והערכה, בטח בעידן בו סיפוק מיידי ותוצאות מניבות מובילים שיקולי קריירה וייעוד. והגבינות? תטעמו בעצמכם, ואפשר שלא תוכלו להסתפק בחריץ אחד בלבד.

המחלבה הקטנה, קיבוץ גבעת חיים איחוד, כשר. 054-6410424.

חצר הבילויים הקיבוצניקית


"זה כבר לא קיבוץ, זאת עיר", מקוננים חלק מהחברים ומתכוונים להרחבה השלישית, ולמתחם הבילוי החדיש שבפאתי הקיבוץ. אני דווקא אמליץ לקפוץ למשש את הדופק הקיבוצי במתחם הוותיק שבלב הקיבוץ, מה שהיה פעם חצר הקיבוץ הישנה.

ה"קואופ האורגני".  גן עדן לטבעונים ושוחרי בריאות. / צילום: חגית אברון
 ה"קואופ האורגני". גן עדן לטבעונים ושוחרי בריאות. / צילום: חגית אברון

שם תוכלו להסתופף לצד בני הקיבוץ הוותיקים והצעירים ששבו ממסעותיהם. אלה נפגשים בקפה שברחבה, שהופך לעת ערב לפיצרייה בטעם של פעם, או ב"קואופ האורגני" גן עדן לטבעונים ושוחרי בריאות, בו משקשקים "מיץ מכשפות" מקייל ירוק כרעל, כורכים טורטיות כוסמת סביב דגן, קטנייה ונבט ומוכרים לוכד חלומות - ללכידת חלומות שנועדו להתגשם.

בירצה - פיצה ובירה, 053-2847588; קואופ אורגני - מעדנייה וחנות, 04-6369761.

גלריה וחנות יד שנייה

עוד בחצר הקטנה, המכונה "הנקודה", גלריה לאמנות הפתוחה בסופי שבוע ומציגה את יצירותיהם של אמנים ויוצרים מקומיים, ולידה חנות לבגדי יד שנייה של ענת.
לחובבות הז’אנר מדובר בגן עדן של ממש, ואם תתחמשו בסבלנות הראויה, מוצאים שם מציאות מופלאות במחירים מצחיקים.

"הנקודה", גלריה לאמנות / צילום: גליה בן חיים
 "הנקודה", גלריה לאמנות / צילום: גליה בן חיים

לזכות המתחם החמוד יש להגיד שהוא שומר על אותנטיות ועל אווירה קיבוצית נון-שלנטית, כמו היה מיועד לבני הקיבוץ בלבד, אבל למבקר מבחוץ, מוטב לבדוק מבעוד מועד שעות פתיחה של כל עסק בו תחפצו לבקר.

גלריה לאמנות - פתוחה בסופי שבוע. 054-9039945; חנות יד שנייה - 052-4437082
מומלץ לברר שעות פתיחה