המלונות בארץ מתאוששים, אך עדיין נסמכים בעיקר על תיירות פנים

לאחר שנתיים של קורונה, המלונות בישראל מתחילים לרשום התאוששות: בחודש מרץ נרשם שיא של כל הזמנים בלינות של תיירות פנים שעמדו על 1.1 מיליון לינות • אלא שתיירות החוץ עדיין רחוקה מהשיא, מה שהוביל לירידה בסך הכולל של הלינות במלונות במרץ

מלונות בראון בתל אביב. מדווחים על הפסקת השימוש בחדרי המלון להשכרה לטווח ארוך בעקבות חזרת הביקוש / צילום: אסף פינצ'וק
מלונות בראון בתל אביב. מדווחים על הפסקת השימוש בחדרי המלון להשכרה לטווח ארוך בעקבות חזרת הביקוש / צילום: אסף פינצ'וק

מגמת התאוששות במלונות בישראל: חודש מרץ האחרון הוגדר על ידי התאחדות המלונות כטוב בכל הזמנים בלינות ישראלים. במקביל, מאז תחילת מרץ כאשר הותרה כניסת תיירים לישראל, גדל מספר הלינות של תיירים במלונות.

את חודש מרץ סיכמו מלונות ישראל עם 1.6 מיליון לינות. בהשוואה למרץ 2019 מדובר בירידה של 23% בסך הלינות, אולם בחלוקה לפי לינות של תיירי פנים מול לינות תיירים, שיקף חודש מרץ שיא של לינות ישראלים. היקף תיירות הפנים בחודש מרץ עמד על 1.1 מיליון לינות מסך הלינות - כלומר עלייה של 35% לעומת מרץ 2019. הישראלים אמנם יצאו בהמוניהם לחו"ל בפסח אולם במרץ המספרים היו נמוכים יותר ואלטרנטיבת החופשה עדיין התמקדה בעיקר בישראל.

תפוסת המלונות הארצית הגיעה ל-53% בממוצע זאת בהשוואה לתפוסה ממוצעת של 72% בחודש מרץ 2019 ולתפוסה של 23% בחודש מרץ 2021, כלומר בתקופת הקורונה.

משיעור התפוסה הגבוה ביותר נהנו מלונות הרצליה (69%) - יותר מאשר התפוסה הממוצעת במלונות אילת שהגיעה ל-64%, בדומה למלונות בחיפה. המלונות בתל אביב שמראים סימני התאוששות עם חזרת התיירים, הגיעו לתפוסה ממוצעת של 53% והמלונות בירושלים עם כ-46% תפוסה. בתי הארחה בקיבוצי אצבע הגליל רשמו תפוסה של 64%, ובאזור הכנרת נרשמה תפוסה של 46%.

מספר החדרים הארצי על פי נתוני התאחדות המלונות עומד על כ-57 אלף - עלייה של 3% לעומת 2021. מתוכם כ-11 אלף חדרים באילת, היקף דומה של חדרים ממוקמים במלונות בירושלים. מספר חדרי הלינה בתל אביב שגדל ב-10% עומד על כ-9,700.

לנוכח ההתאוששות חוזרים המלונות לשגרה ונפרדים מפתרונות שייושמו במהלך הקורונה לרבות השכרת חדרים לטווח רחוק. במלונות בראון מודיעים על החזרת ששה מלונות שחדריהם הושכרו לטווח בינוני/ארוך לפעילות רגילה לנוכח הגידול בתפוסות.

עם החזרת המלונות לפעילות רגילה עולה מספר החדרים של מלונות בראון בתל אביב לכ-1,500. הרשת מדווחת כי בחודש מרץ היוו תיירי החוץ 30% מאורחי מלונות הרשת, באפריל גדל שיעורם ל-50% וכי עד הקיץ מעריכים כי מספר התיירים יחזור לממדים של לפני הקורונה כשהם יהוו כ-85% מהאורחים.