בעקבות כוונת נטפליקס לאפשר פרסומות: קשת ורשת מבקשות פגישה דחופה עם הנדל

קשת ורשת פנו לשר התקשורת יועז הנדל בבקשה לזמן פגישה דחופה בנושא כוונת נטפליקס לשלב בקרוב פרסום על גבי התכנים שלה • לטענתם, "כניסתם לפעילות של גורמים בינלאומיים דורשת התאמה של כללי הרגולציה החלים על השחקנים המקומיים"

נטפליקס. האם שירותי הסטרימינג הבינלאומיים ישנו את כללי המשחק של הטלוויזיה המסחרית בישראל? / צילום: Shutterstock
נטפליקס. האם שירותי הסטרימינג הבינלאומיים ישנו את כללי המשחק של הטלוויזיה המסחרית בישראל? / צילום: Shutterstock

הדיווחים מהעולם לפיהם נטפליקס מתעתדת לשלב בקרוב פרסום על גבי התכנים שלה, ולאפשר רכישת מנוי מוזל משולב פרסומות הצליחו להדאיג את בעלי הרישיון בטלוויזיה המסחרית בישראל, שחוששים כי מודל ההכנסות שלהם המושתת על פרסום עומד הפני סכנה.

בעקבות הפרסומים פנו היום קשת ורשת לשר התקשורת יועז הנדל בבקשה לזמן פגישה דחופה בנושא. "עניינה של פנייתנו", נכתב במכתב להנדל, "היא בפרסומים מהשבוע האחרון לפיהם בכוונת חברות הסטרימינג הבינלאומיות , נטפליקס שכבר פועלת בשוק בישראל ודיסני (שעתידה להתחיל לפעול בישראל בקרוב) לשנות את המודל העסקי שלהן כך שיכלול הכנסות מפרסום. שינוי זה מהווה איום משמעותי על הערוצים המסחריים, אשר מפיקים את הכנסותיהם מפרסום ועל תעשיית התוכן המקומית".

במכתב מתוארת החשיבות של הערוצים כקטר של היצירה הישראלית והסיטואציה שבה הם פועלים בתוך מסגרת רגולטורית מכבידה וסבוכה. "בעוד שהערוצים המסחריים שקועים עד צוואר בעמידה בדרישות רגולטוריות, שחלקן הגדול מכביד שלא לצורך, וניצבים בפני התנגדות למובן מאליו: תשלום עבור השימוש בתוכן שלהם. שחקנים בינלאומיים הפועלים בשוק הישראלי נמצאים הרחק קדימה".

קשת ורשת טוענות כי ענקיות הסטרימינג צפויות לפעול בישראל ולייצר הכנסות מפרסום, ולהתחרות בערוצים המסחריים בעוד הן משוחררות ממגבלות רגולטוריות אליהן כפופים הערוצים. לטענתם הפגיעה כתוצאה מכך כפולה: "פעם אחת בשל הירידה בשיעורי הצפייה ופעם נוספת בשל העברת תקציבי הפרסום לחבורת הסטרימינג אשר אחת מהשלכותיה היא צמצום בהפקות מקור".

השוק פועל לפי חוק לפני עידן האינטרנט

נזכיר כי השוק היום פועל תחת חוק התקשורת שנחקק לפני כ-30 שנה, לפני עידן האינטרנט, ולכן הכללים בו אינם מתייחסים לשינויים רבים שהתחוללו בשוק בשנים האחרונות כתוצאה מההתפתחויות הטכנולוגיות. משרד התקשורת מודע לבעיות שיוצרת הרגולציה המיושנת ופעל על מנת לשנות אותם - בין היתר באמצעות כוונה ליישם את מסקנות ועדת פולקמן שהמליצה על צורת אסדרה חדשה של השוק. נציין כי רוב השינויים שביקש משרד התקשורת להוביל אינם יכולים להתבצע כעת כי הם דורשים שינוי חקיקה, ובמצב הפוליטי השורר כיום לא ניתן להוביל שינויים כאלה.

לטענת קשת ורשת כניסתן של ענקיות הסטרימינג הבינלאומיות לשוק הפרסום המקומי צפויה להקטין דרמטית את שיעורם של ההפקות והתכנים המקומיים. "מובן שלא ניתן וגם לא נכון למנוע את פעילותם של השחקנים הבינלאומיים בישראל ואולם כניסתם לפעילות של גורמים בינלאומיים אלה דורשת התאמה של כללי הרגולציה החלים על השחקנים המקומיים המתחרים בהם על מנת לאפשר את שרידותם ועל מנת לאפשר לצרכן הישראלי מגוון רחב של תכנים , ובכלל זה תכנים מקומיים", כתבו הערוצים להנדל.