עתירה נגד עיריית ת"א: לפנות את התחנה המרכזית עד 2023, כמו שהובטח

לפני כמה שבועות עיריית תל אביב חזרה בה מהכוונה לפנות את התחנה המרכזית על 2023 וסוכם על פינוי חלקי במועד זה ועל פינוי מלא רק בשנת 2027 • כעת, תושבי דרום תל אביב, חברי מועצת העיר וארגון מגמה ירוקה עתרו באמצעות האגודה לזכויות האזרח כנגד דחיית המתווה לפינוי התחנה המרכזית

התחנה המרכזית בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
התחנה המרכזית בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

תושבי דרום תל אביב, חברי מועצת העיר וארגון מגמה ירוקה עתרו באמצעות האגודה לזכויות האזרח כנגד דחיית המתווה לפינוי התחנה המרכזית. בעתירתם הם מבקשים מבית המשפט המחוזי בתל אביב יפו להורות לראש העירייה רון חולדאי ולעירייה לדבוק במתווה לפינוי התחנה המרכזית שסוכם מול משרדי הממשלה לפנותה עד לסוף שנת 2023 למתחמים חלופיים. לחילופין, מבוקש בעתירה לייצר מתווה חלופי לפינוי מלא עד לתאריך היעד.

נזכיר, כי כמה שבועות לאחר ההצהרה על המתווה, עיריית תל אביב חזרה בה ושרת התחבורה מרב מיכאלי נכנעה ללחציה וסוכם על פינוי חלקי במועד זה ועל פינוי מלא רק בשנת 2027.

בעתירה נכתב כי "התחנה המרכזית החדשה בתל אביב הינה המפגע המרכזי במטרופולין תל-אביב; מבנה עצום ממדים הממוקם בלב שכונת מגורים, נווה-שאנן, ואשר הוביל ליצירת מטרדים רבים וקשים ולדרדור השכונה והאזור כולו. מיקומו של מסוף האוטובוסים המרכזי של המטרופולין במבנה זה, והתנועה המסיבית של אוטובוסים מונעי דיזל במקום, הנעים על גבי רמפות בטון העולות למבנה לצד ובסמיכות לבנייני מגורים, מייצרים במקום זיהום אוויר קשה אשר סמנכ"לית המשרד להגנת הסביבה קבעה לגביו כי מדובר "במפגע זיהום האוויר החמור ביותר בישראל"".

עוד נכתב כי "לכך נוספים הזנחה קשה של המתחם, לה אחראית חברת הניהול, וליקויי בטיחות חמורים בו שאף הובילו להוצאת צו סגירה למקום. חלק מקומות המבנה נטושות כליל והוא וסביבתו מהווים מוקד לפשיעה, סחר בסמים וזנות, לצד מטרדי רעש ולכלוך".

העתירה שהוגשה בשמם של שולה קשת, מוריה שלומות, אמיר בדראן, גדי טונס, פזית רבינא, ומגמה ירוקה באמצעות עו"ד גיל גן מור מהאגודה לזכויות האזרח קובלת על כך ש"נסיגת ראש העירייה מהמתווה הביאה לסיכולו, וככל הידוע לעותרים - אין כל מתווה חלופי מוסכם וגם השיחות בין הצדדים למתווה חלופי הופסקו או שהן מתנהלות בעצלתיים. לכאורה הודיעו ראש העירייה ושרת התחבורה בהודעה משותפת על מתווה חלופי, אך למיטב הידיעה, ובשל סירוב הרשויות לספק מידע לתושבים, נראה שמדובר בסיכום כללי שכולל הצהרת כוונות בלבד ולא במתווה ישים; וכי הצגתו כ"מתווה חלופי" הינה אמצעי לריכוך ההודאה בקריסת המתווה ותו לאו".

העותרים מאשימים את ראש עיריית תל אביב רון חולדאי בשיקולים זרים: "ראש העירייה התעלם מנתונים מובהקים המעידים על עוצמת זיהום האוויר, כזכור החמורה ביותר בישראל, מהמפגעים הבטיחותיים במבנה וממצוקתם הקשה של תושבי האזור והנוסעים כולם, שיקולים אשר קודם לכן עמדו בבסיס החלטתו לפעול לפינוי התחנה המרכזית. ככל שנותר להם זכר, האיזון בינם לבין השיקולים שהובילו לביטול המתווה לקוי בצורה קיצונית. קביעה זו נתמכת ביתר שאת בכך שהעירייה מוכנה שהמתווה יצא לפועל אם הממשלה תכפה זאת עליה באמצעים עוקפי תכנון. אלה מצביעים על כך שהשיקול המרכזי שנשקל הוא פוליטי, רצונו של ראש העירייה להימנע מהתנגשות עם תושבים אחרים, תוך שהוא בוחר להקריב תושבים שמשמים כבר שנים ארוכות את מחיר המפגעים והסבל, אוכלוסייה מוחלשת מאוד, שאינה יודעת ויכולה לעמוד על זכויותיה".

בית המשפט קבע דיון בעתירה בחודש יוני והורה לעירייה, למשרדי הממשלה ולשרות התחבורה והגנת הסביבה ולשר האוצר להגיש את תגובותיהם.

תגובת עיריית תל אביב: "העתירה הוגשה זה עתה. העירייה תלמד את הטענות ותגיב להן, כמקובל, במסגרת ההליך המשפטי בבית המשפט".