אפל | פרשנות

אפל חגגה את אחד הרבעונים הטובים בתולדותיה, ואז הגיע סמנכ"ל הכספים שהפיל את המניה

אפל פרסמה דוחות מעולים ששיקפו הכנסות גבוהות שעקפו את תחזיות האנליסטים ומכירות גבוהות בחטיבת האייפון, אלא שאז התחילה שיחת המשקיעים, סמנכ"ל הכספים דיבר על בעיות שרשרת האספקה שעלולות לעלות לאפל ב-8 מיליארד דולר, והמניה נפלה

חנות של אפל / צילום: Shutterstock, Lester Balajadia
חנות של אפל / צילום: Shutterstock, Lester Balajadia

ענקית הטכנולוגיה אפל פרסמה את הדוחות הרבעוניים שלה, ולמעשה חגגה את אחד הרבעונים הטובים ביותר שלה מזה 46 שנה. החברה דיווחה על הכנסות של כ-97.3 מיליארד דולר (מול ההערכות שעמדו על 94 מיליארד דולר). הרווח למניה עמד על 1.52 דולר, ב-9 סנט מעל צפי האנליסטים. במקביל לפרסום התוצאות הודיעה אפל כי תרכוש את מניותיה בחזרה בסכום עצום של כ-90 מיליארד דולר.

ההודעה הזו מצד החברה הגיעה זמן קצר לאחר פרסום אחד הרבעונים הטובים ביותר בהיסטוריה בת 46 שנים שלה מבחינת הכנסות כוללות, למעשה השלישי הטוב ביותר בהיסטוריה של אפל, אבל אחד האיטיים בצמיחה מאז שהחלה המגיפה. בפועל, לדברי אפל מדובר בשיא ברבעון שאינו חג.

בעיות שרשרת האספקה עדיין משפיעות על ענקיות הטק

עם זאת, לוקה מאסטרי, סמנכ"ל הכספים באפל, הזהיר במהלך שיחת הוועידה כי ההתפרצות המחודשת של הקורונה בסין מאיימת לעכב את המכירות שלה בשיעור של בין 4-8 מיליארד דולרים ברבעון הקרוב שידווח. לאפל יש ספקים ומפעלים בסין המתמודדים בפני סגרים ממשלתיים כדי לשלוט על התפרצות הקורונה שם. "אילוצי אספקה הנגרמים על ידי שיבושים הקשורים לקורונה ומחסור בסיליקון בתעשייה משפיעים על היכולת שלנו לענות על דרישות הלקוחות למוצרים שלנו", כך מאסטרי. לדבריו, הסגרים צפויים גם להפחית את הביקוש בסין.

החדשות הללו שלחו את מניית החברה לרכבת הרים במסחר המאוחר: בתחילה המניה רשמה עלייה של 2%, אך לאחר מכן ירידה של יותר מ-5%, שהתייצב אחר כך קצת יותר מ-3%. המשקיעים רוצים לראות גם בדוחות וגם בתובנות של החברה מה אפל תדווח ואיך היא רואה את המצב הנוכחי כשברקע האינפלציה, סגרי הקורונה והמלחמה בין רוסיה לאוקראינה.

מקור ההכנסות הגדול של החברה הוא עדיין האייפונים

התוצאות האלו שיקפו את היכולת של החברה במלך התקופה הזו לגבור על בעיות שרשרת האספקה שהטרידו רבים בתעשייה, ואפשר לחברה למכור יותר אייפונים משציפו בוול סטריט (להבדיל מהרבון הקודם, שאפל דיווח על נזק בהיקף של 6 מיליארד דולר בשל מחסור בשבבים). מכירות האייפונים עמדו ברבעון זה על כ-50.57 מיליארד דולר, עלייה של 5.5% לעומת הרבעון המקביל. אנליסטים ציפו לכ-47.9 מיליארד דולר.

חשוב לציין כי מכשיר הדגל של החברה, אייפון 13, היה פחות מושך מאשר אחיו הקטן, האייפון 12, בעיקר בגלל שבדגם החדש לא היה שום עדכון דרמטי. האייפון 13 קיבל כמה שדרוגים קטנים ובעיקר שמר על קו מוצר מהדור הקודם. מה שכן - החברה השיקה במרץ את ה-iPhone SE 2022, אייפון בעלות נמוכה, והוא תרם למכירות ברבעון האחרון. משתמשים הראו כי הם מעוניינים לרכוש מכשיר זול יותר עם יכולות טובות.

ה-Mac Studio היווה הפתעה, האייפדים והשעונים פחות

מאז אפל עברה למעבדים עצמאיים שלה, הלקוחות מתרגשים הרבה יותר ממכשירי אפל. ה-Mac הניב הכנסות של 10.4 מיליארד דולר ברבעון, ובעיקר אפשר להצביע על ההשקה הגרנדיוזית של אפל ברבעון האחרון של ה-Mac Studio. מדובר במחשב השולחני של החברה בעל היכולות הגבוהות. עם זאת, חשוב לציין כי הזמנות רבות של המחשב הזה התעכבו עקב מחסור בשרשרת האספקה וביקוש גבוה. לצד המחשב הזה, הלקוחות חיכו גם ל-MacBook Pro החדשים, אך גם הם מתמודדים עם בעיות האספקה.

חטיבת האייפד הכניסה לאפל 7.65 מיליארד דולר, ירידה של 2.1% מהרבעון המקביל בשנה שעברה. למרות כל הדגמים החדשים שיצאו שהיו אמורים להתאים לכל השימושים השונים, הסגמנט פחות משתלם לאפל. לצד זאת, גם בקטגוריית המוצרים הלבישים, הבית והאביזרים החמיצו את ההערכות. הסגמנט באפל רשם 8.8 מיליארד דולר ברבעון האחרון, כשההערכות עמדו על 9 מיליארד דולרים.

אפל לא רוצה להיות רק אייפונים ומחשבים, היא רוצה להיות החבילה המלאה

ההכנסות משירותים גדלו ב-17.3% לעומת הרבעון המקביל ועמדו על כ-19.8 מיליארד דולר, מעט מעל התחזיות. בשיחת הוועידה כמובן שטים קוק הזכיר את ההיסטוריה שרשמה החברה בטקס האוסקר: "CODA", סרטה של שון הידר, שהופץ בלעדית בשירות הסטרימינג של אפל זכה בפרס הסרט הטוב ביותר, ובכך הפך לסרט הסטרימינג הראשון שזכה בפרס. קוק השתמש בכך כדי לציין איך שירותי החברה שהם לאו דווקא האייפון הופכים את כל החברה למושכת יותר. "השילוב המוצלח של החומרה, התוכנה והשירותים הוא במרכז העבודה והפילוסופיה שלנו באפל", כך אמר.

וזה בדיוק מה שאפל רוצה - לתת למשתמשים חוויה שלמה של כל המוצרים. כך הם מנסים לשכנע את המשתמשים שהאקוסיסטם של אפל הוא המוצלח ביותר ואין שום סיבה ללכת בקטגוריות האחרות למתחרות שלה.